گزارش و تحلیل

سیاست آمریکا در عراق محکوم به شکست است

© AFP 2023 / Bulent Kilicسیاست آمریکا در عراق محکوم به شکست است
سیاست آمریکا در عراق محکوم به شکست است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در نتیجه عملیات یک هفته ای ارتش عراق ، شهر رمادی در بخش مرکزی کشور از محاصره ی داعش آزاد شد.

در پایتخت انبار یک بار دیگر پرچم دولتی به اهتزار درآمد.
شبه نظامیان داعش رمادی را در ماه می سال 2015 اشغال کردند. پس از ماه ها مبارزه ی سخت برخی از مناطق شهر به طور کامل از بین رفتند. واشنگتن اطلاع داد که ارائه حمایت مالی را به بغداد پیشنهاد کرده است تا به بازسازی عراق کمک کرده و امنیت در کشور را برقرار کند. این بیانیه توسط نماینده وزارت امور خارجه انجام شد اما مقدار دقیق آنرا اعلام نکرد. از لحظه ی حمله ی نیروهای ائتلاف در سال 2003 عراق مبالغ هنگفتی را از خارج دریافت می کند.
یادآوری می کنیم که فقط از سال 2003 تا 2013 آمریکا برای احیای اقتصاد عراق 1.7 تریلیون دلار فرستاده ، اما تاثیر مثبتی نداشته است.
پیشتر تحلیل گر سیاسی درک مونرو به راشا تودی توضیح داد که به عقیده ی وی ، کمک نظامی بعدی به بغداد به توسعه ی فساد و رشوه خواری کمک خواهد کرد.
" بی فکری سنتی این است که شما یک عمل را تکرار می کنید و هر بار منتظر نتیجه ی جدیدی باشد. این سیاست در عراق وجود داشت و پیشتر از آن در افغانستان و چندی پیش این مشکلات با ارتش آزادی سوریه اتفاق افتاد. من فکر می کنم که ارائه بعدی کمک ها به بغداد تغییر مثبتی را به همراه ندارد. این امر به توسعه ی رشوه خواری منجر می شود ضمن آنکه نه تنها در محافل دولتمردان عراقی بلکه در نیروهای مسلح آمریکایی که مربیان و پیمانکاران خصوصی خود را به آنجا می فرستند. به نظر من این راه به جایی ختم نمی شود. همه نمی دانند که بخش مشخص پول هایی که کنگره به عراق ، افغانستان و یا به کسی دیگر می فرستد در واقع به پیمانکاران خصوصی آمریکایی ارسال می شود و برای همین این پول ها هیچ گاه مرزهای آمریکا را ترک نمی کنند. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала