شهر دشت های فراخ

© Sputnik / Svetlana Tarasova /  مراجعه به بانک تصاویر Города России. Калуга
Города России. Калуга - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنستانتین تسیلوکوسکی یکی از مشهورترین ساکنین کالوگا ، دانشمند بزرگ و پدر هوانوردی نظری، کالوگا را "شهر دشت های فراخ روسی" نامید. اکتشافات او باعث شد که انسان از " گهواره" خود یعنی کره زمین خارج شده و اولین گام ها را در مسیر فضای بی کران آغاز کند. نبوغ تسیلوکوسکی ، کالوگای باستانی را به نقطه ی آغاز این راه تبدیل کرد.

پایتخت غیر رسمی هوانوردی جهانی ، تاریخ بیش از شش قرن دارد: برای اولین بار نام کالوگا در شرح وقایع 1371 آمده است. سه قرن شهر نزدیکی جنوبی به مسکو را پوشش داده و تهاجم دشمن را متوقف ساخت. چه حوادثی که در کالوگا اتفاق نیافتاده اند: بیماری های واگیردار، آتش سوزی ها ، ماجراجویانی که می خواستند به تاج و تخت تزار برسند. جنگ ها و شوک های سیاسی همانند طوفانی مخرب ضربه های ویرانگری به شهر وارد کردند و آنرا به ویرانه ای تبدیل نمودند، اما این شهر به واسطه ی مقاومت و ساکنین سخت کوش خود همه آنها را پشت سر گذاشت.
اواخر قرن هفده کالوگا به آرزوی آرامش و ثبات خود دست یافت. این شهر به چهارراه تجاری تبدیل شد ، پیشرفت کرد و به یکی از زیباترین شهر های روسیه تبدیل شد. مسافرین خارجی که به کالوگا می روند این شهر را بزرگ و ثروتمند با باغ های گل اطرافش توصیف می کنند. کلیساهای کالوگا غریبه ها را تحت تاثیر قرار می دهد به طور مثال کلیسای رنگارنگ گئورگی پابدانستس که در سال 1701 به سبک باروک مسکویی ساخته شده است. این کلیسا تا به امروز باقی مانده است. کلیسای قرمز و درخشانی که با سنگ های سفید مزین شده ، مروارید معماری و باارزش کالوگا محسوب می گردد. در اینجا زیارت گاه های مقدس و مورد احترام ارتدوکس ها وجود دارد. در بین آنها نماد معروف معجزه آسا کالوگا است.
در نیمه ی دوم قرن هجده کالوگا بازسازی شد. این شهر به طور مشخص توسعه یافت: بخش های جدید ایجاد شدند. در سال 1777 تئاتر دراماتیک در این شهر افتتاح شد که یکی از اولین تئاترهای استانی روسیه محسوب می شود. در همان سال این شهر صاحب یکی از جاذبه های مهم و مشهور شد یعنی پل سنگ سفید و بزرگترین پل راه آهنی کشور. ساکنین امروزی کالوگا آنرا " پل عشق" می نامند. تازه عروس و دامادها از روی این پل می گذرند و براساس یک سنت خوب داماد باید عروس را روی دستهایش از یک طرف به طرف دیگر ببردو این بار گرانقیمت را باید 160 متر جابه جا کند.
بخش جدید تاریخ شهر در سال 1892 آغاز شد وقتی که در کالوگا کنستانتین تسیلوکوسکی مستقر گردید. دانشمند مشهور بیش از 40 سال در این شهر زندگی کرد و به تحقیقات علمی در زمینه آیرودینامیک ، پیش رانه های جت و ساخت موشک پرداخت. کارهای او باعث شد علم هوافضای جهانی توسعه و پیشرفت یابد. تسیلوکوسکی برای اولین بار ایده ی مربوط به استفاده از موشک را برای جابه جایی به فضا مطرح کرد. مردم کالوگا به تسیلوکوسکی افتخار می کنند. نام وی را بر روی یکی از پارک های شهر گذاشته اند و خانه اش به موزه تبدیل شده است.
در سال 1967 در کالوگا اولین موزه تاریخ هوانوردی با نام تسیلوکوسکی افتتاح شد. هریک از غرفه های آن شرح می دهند که چطور در شهر دشت های فراخ روسی راه انسان به فضا باز گردید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала