گزارش و تحلیل

نااومکین : روسیه با استقرار نیروی هوایی در سوریه قدرت خود را نشان داد

© Sputnik / Dmitriy Vinogradovنااومکین : روسیه با استقرار نیروی هوایی در سوریه قدرت خود را نشان داد
نااومکین : روسیه با استقرار نیروی هوایی در سوریه قدرت خود را نشان داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویتالی نااومکین ، رئیس انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه در مصاحبه ای با اینترفاکس گفت : مهمترین نتایج سیاسی استقرار گروه هوایی روسیه در سوریه ، وجود اراده رهبر نظامی سیاسی روسیه برای اتخاذ تصمیم های قاطع است.

نااومکین ضمن صحبت در خصوص نتایج سیاسی عملیات های روسیه در سوریه که سه ماه پیش آغاز شده است، تاکید کرد: " به دشواری می توان اهمیت سیاسی اجتماعی چنین تصمیمی را ارزیابی نمود که ممکن است تنها توسط رهبری قدرتمند اتخاذ شده و اجرا شود و فقط کشوری قوی قادر است این خطرات را ازبین برده و به اهداف برنامه ریزی شده دست یابد."
این شرق شناس روسی معتقد است: " نکته ی دوم در حوزه ی سیاسی ، بازگشت ما به خاور میانه است."
این دانشمند بیان داشت: " در واقع باید گفت که ما از آن خارج نشده بودیم. اما هیچ گاه به طور مستقیم در آنجا عملیات های نظامی نداشتیم. در این زمینه نکات مثبت و منفی وجود دارد. نکته مثبت در این بود که ما همواره نبود هر گونه ایده و فکر ژئوپلیتیکی این چنینی و فقدان تمایل استفاده از نیروی نظامی برای اجرای هر گونه طرح و نقشه ای را تاکید می کردیم.
بر اساس ارزیابی او امروز این امر به گذشته واگذار شده است.
ویتالی نااومکین خاطر نشان نمود که امروز روسیه به طور مستقیم در عملیات های نظامی در منطقه برای اولین بار شرکت می کند ، " اگر تجربه ی حمایت از ارتش عرب را در نظر نگیریم یعنی پس از جنگ 1967 و از جمله حمایت از مصر وقتی که شوروی پوشش فضای هوایی را در زمان " جنگ فرسایشی" برعهده گرفت و به این کشور کمک فراوانی رساند." این دانشمند گفت: " فکر می کنم که مصر هیچ گاه آنرا فراموش نکرده و نباید فراموش کند. ما آسمان مصر را در مقابل هواپیماهای اسرائیلی با کمک استقرار آتشبار ضد هوایی بستیم. "
وی خاطر نشان نمود: "نکته ی سیاسی سوم این است که ما فقط به آنجا برای کمک به دولت تنهای محلی نرفته ایم بلکه ائتلاف بین المللی را ایجاد کردیم. اگر چه در حال حاضر خیلی وسیع و گسترده نیست. "
نااومکین بیان داشت: " عملا ما دو ائتلاف را تشکیل دادیم. یکی کوچک است و در آن سوریه ، روسیه ، عراق و ایران حضور دارند و مرکز اطلاعاتی و یا مرکز تبادل اطلاعات جاسوسی و هماهنگی عملیات ها در بغداد وجود دارد. همچنین مرکز حمایتی در اردن است. این ائتلاف کوچک است.
ویتالی نااومکین گفت: " محفل وسیع تری از دول حامی وجود دارد. به طور مثال همکاری با فرانسه شکل گرفته است. تشکیل کمربند ائتلاف دوم حول آن عملیاتی هایی شکل می گیرد که ما در آنجا ترتیب می دهیم. در واقع ما در آنجا به تنهایی کار نمی کنیم. اینها از نتایج سیاسی است."

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала