گزارش و تحلیل

شکست تروریست ها در عراق و سوریه

© AFP 2023 / Ahmad Al-RubayeБойцы иракского элитного контртеррористического подразделения в Эль-Рамади
Бойцы иракского элитного контртеррористического подразделения в Эль-Рамади - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نظر می‌رسد که در مبارزه با داعش تحولی مشهود شده است.

به گزارش رسمی وزارت دفاع عراق یگان های دولتی روز یک‌شنبه شهر رمادی مرکز استان انبار را تصرف کردند. هجوم نظامیان عراق به این قصبه مسکونی بزرگ با حمایت هوایی نیرو های ائتلاف، بیش از یک هفته طول کشید و در حال حاضر معلوم است که یگان های دولتی، مرکز و ساختمان‌های دولتی آن شهر را اشغال کردند. در بحش هایی از این شهر با گروه‌های پراکنده دشمن مبارزه می‌شود و نظامیان به مین روبی دست زدند

قرار است دولت عراق بعد از چندی گزارش رسمی در باره آزادسازی کامل استان انبار از لوث وجود گروه‌های مسلح داعش صادر کند.

همین چندی پیش ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق اعلام کرده بود که «تروریست ها تقریباً 55 درصد این کشور را تصرف کردند ولی حالا 19 درصد از اراضی ما را کنترل می‌کنند و ما شاهد عقب نشینی آن‌ها هسیتم». اگر یگان های دولتی عراق خواهند توانست کل استان انبار را به تصرف خود در آورند بخشی از خطوط مواصلاتی داعش قطع خواهد شد. داعش از طریق این خطوط وسایل مالی و نیروی مسلح اضافی می‌گرفت و با قطع شدن آن از دسترسی به مرز اردن و عربستان سعودی محروم خواهد گردید. باید این عامل را در نظر گرفت که ارتش عراقی که عمدتا بسیج شیعه آنرا تشکیل می‌دهد هم اینک در اراضی مسکون به اهالی سنی می جنگد.

در این هنگام یگان های دولتی سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه تعرض خود به مواضع تروریست ها را توسعه می دهند. در استان حلب موفقیت‌های مخصوصاً بالا حاصل شد. در آنجا چند قصبه آزاد شده و یک ارتفاع دارای اهمیت تاکتیکی اشغال گردید و کنترل بر بخشی از مرز ترکیه و سوریه در نزدیکی لاذقیه برقرار شد.

ژنرال «سرگئی رودسکوی» رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیرو های مسلح روسیه ضمن صحبت در باره موفقیت‌های یگان های دولتی سوریه حاصل شده با کمک هواپیما های روسیه گفت که ارتش سوریه به حملات در همه سمت ها ادامه داد. وی افزود:

«یگان های دولتی سوریه با حمایت هواپیما های نیروی هوافضای روسیه به عملیات تعرضی علیه گروه‌های راهزنان در همه سمت ها ادامه می‌دهند و در استان های حلب، لاذقیه و حومه های دمشق به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند».

این مقام روس ادامه داد: در استان لاذقیه بخشی از مرز سوریه — ترکیه زیر کنترل در آمده است. در سمت های شمالی و شرقی تعرض شروع شد.

بنا به گزارش رسمی وزارت دفاع روسیه از آغاز عملیات نظامی تا کنون روسیه در سوریه 5200 پرواز جنگی انجام داده که 145 پرواز از این تعداد را هواپیما های دوربرد این کشور انجام داد.

تحلیلگران و مقامات آمریکایی از جمله اطرافیان رئیس جمهور باراک اوباما بر آن هستند که مسکو توانسته است در طول سه ماه عملیات نظامی در سوریه با هزینه‌های حد اقل به نتایج چشمگیری برسد. آن‌ها می‌گویند که مخارج سالانه عملیات نظامی روسیه در سوریه 1 — 2 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد و شامل بودجه نظامی 54 میلیاردی این کشور می باشد. کارشناسان نظامی آمریکا می‌گویند که وضع بشار اسد رئیس جمهور عامل سوریه مستحکمتر شده و یگان های او در حال حاضر ابتکار عمل را محکم در دست خود نگه‌دارند و در کل نقاط رویارویی و تماس جنگی با دشمن دارند با موفقیت پیکار می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала