گزارش و تحلیل

نظم نوین جهانی به روسیه و چین وابسته است، نه امریکا

© Sputnik / Host photo agency/Sergey Guneevهمکاری های روسیه و چین
همکاری های روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همکاری های چین و روسیه می تواند تا حد زیادی پیامدهای منفی تحریم ها علیه روسیه را نرم کند.

این اواخر روسیه در برخی محورها به طور همزمان اقدامات تاثیرگذاری دارد و در عین حال به حل و فصل بحران و توسعه مناسبات خود با چین نیز می پردازد. میشل شِوان کوئِتسی و اِکسل هلمان در مقاله اخیر خود تحت عنوان «برای منافع ملی» می نویسند که در آینده با تقویت مناسبات مسکو و پکن مشکلات زیادی گریبان واشنگتن را خواهد گرفت.

روسیه روابط خود را در حوزه های نظامی، اقتصادی و انرژی با چین نزدیک تر می کند و این شراکت نزدیک برای هر دو کشور سودمند است. مسکو بازارهای آلترناتیو برای صادرات و حیاط خلوت خود را برای نفوذ سیاسی آماده می کند. چین هم از آن طرف می تواند جلوی امریکا بایستد زیرا امریکا با تمام قدرت جلوی بوجود آمدن نظم نوین جهانی را گرفته است.

ایالات متحده امریکا همکاری های مسکو و پکن را از نظر امنیتی به عنوان تهدیدی برای منافع خود در منطقه آسیا- اقیانوسیه می بیند. بویژه اینکه روسیه با ارایه موشک های جدید و سیستم های نوین راداری و دیگر سامانه های دفاعی به چین، در به روز رسانی ارتش این کشور نقش مهمی ایفا می کند. برخی از سامانه هایی که روسیه به چین می دهد برای تکمیل سیستم محدود کننده و یا بستن دسترسی به این منطقه از اهمیت برخوردارند. سال گذشته دو کشور موفق شدند قرارداد فروش سامانه های موشکی برد بلند اس-400 به مرحله نهایی برسانند. این قرارداد گامی مهم در مناسبات چین و روسیه است، زیرا چین برای روسیه اولین خریدار خارجی این سامانه است.

علاوه بر این، تقویت اتحاد دو قدرت می تواند فرصت های امریکا را برای پیگیری منافع خود در حوزه اقتصادی و پولی از بین ببرد. به این ترتیب، همکاری های چین و روسیه می تواند تا حد زیادی پیامدهای منفی تحریم ها علیه روسیه را نرم کند. سال گذشته مسکو موافقت نامه ای درباره مبادله ارز با پکن به مبلغ 24،5 میلیارد دلار به امضا رساند که از یک طرف وابستگی روسیه را به دلار کمتر می کرد و از طرف دیگر یوآن چین را بازار ارزی بیشتر مطرح می ساخت. در کشاکش تنش ها بین امریکا و روسیه، شرکت ها به سمت پکن سرازیر شدند و همین مساله اهرم های پولی موجود در دستان امریکا و شرکایش را تضعیف می کند. به طور کل، تعامل پولی دو کشور چهره امریکا را تضعیف می کند و نقش دلار در بازارهای جهانی کمتر می شود.

توافق روسیه و چین و چالش های جدیدی که در پیش روست، ضرورت پیگیری منافع خود در منطقه را برای امریکا بیشتر کرده و واشنگتن تلاش خود را برای تغییر توازن افزایش خواهد داد.

پویایی سازمان آسیا — اقیانوسیه و احتمال همکاری های نزدیک تر چین و روسیه بر اقتصاد جهانی و ثبات جهانی در کره زمین طی قرن 21 تاثیرات جدی خواهد گذاشت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала