گزارش و تحلیل

نظامیان امریکا مخفیانه به اسد برای مبارزه با داعش کمک می کنند

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationسوریه
سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امریکا به طور مخفیانه اطلاعات بدست امده از طریق جاسوسان ارتش کشورهای دیگر را در اختیار مقامات سوریه قرار می دهند.

مقامات سابق بلند پایه امریکا به طور مخفیانه اطلاعات بدست امده از طریق جاسوسان ارتش کشورهای دیگر را در اختیار مقامات سوریه قرار می دهند. امریکا به این طریق کمک می کند تا ارتش دولت سوریه با جهادگران مبارزه کند و در عین حال نام کاخ سفید عنوان نشود.

این اطلاعات توسط سِیمور هورش روزنامه نگار معروف روزنامه «نیویورکر» منتشر شده است. وی این مقاله را تحت عنوان «از نظامیان به نظامیان» منتشر کرده است.

از بین منابعی که روزنامه نگار امریکایی به آنها استناد می کند، می توان مدیر سابق اداره جاسوسی وزارت دفاع امریکا را نام برد.

هورش در مصاحبه با کانال راشا تودی می گوید: «شرایط واقع خاص است. گروه ژنرال ها در یک لحظه به فکر فرو رفتند که چرا رییس جمهور به حرف ما گوش نمی کند؟ ما نمی دانیم دلیل این کارها چیست اما باید اقداماتی را اتخاذ کنیم. در امریکا وقتی ژنرال می شوی و یا پست مهم دولتی می گیری، برای وفاداری به رییس جمهور سوگند نمی خوری، بلکه سوگند می خوری که به قانون اساسی کشور وفادار بمانی. این نظامیان به عنوان نمایندگان کشور و با این اعتقاد دست به کار شدند که باید به خاطر کشور کاری کرد. به نظر من آنها زمانی دست به کار شده اند که تصور می کردند کاری صورت نخواهد گرفت و لازم است که به طور غیر مستقیم وارد شوند تا به نحوی به اسد کمک کرده و یا دست کم اطلاعات به دست آمده را در اختیار او قرار دهند».

اسد از این اقدام رهبر امریکا هنوز در تعجب است.

هورش در ادامه می گوید: «من نمی فهمم که چرا ایالات متحده امریکا نمی خواهد بشار اسد از این جنگ موفق بیرون بیاید. بیایید به پیامدهای آن فکر کنیم: اگر داعش و جبهه النصره یا متحدین این گروهک ها بخواهند بر سر قدرت در کشوری قرار بگیرند که همسایه اسراییل و ایران است، آنوقت کشور به وضع و حال لیبی دچار خواهد شد. پس این فکر منطقی نیست».

روزنامه نگار امریکایی همچنین گفت که این اطلاعات کاملا مستند هستند. وی توضیح می دهد: «من کاملا اطمینان دارم که گزارش تهیه شده در مقاله ام را کاخ سفید بررسی خواهد کرد. صحبت از یک سند مهم و اطلاعات بدست آمده توسط جاسوسان و ماهواره ها است. من نمی فهمم چرا کاخ سفید به این مساله توجه نشان نمی دهد».

این روزنامه نگار همچنین به ارتباط اپوزیسیون میانه رو با تروریست های داعش اطمینان دارد. کاخ سفید بی شک مطلع است که اپوزیسیون به اصطلاح «میانه رو» ارتباط تنگاتنگ با تروریست ها دارد. آنها در صورت عدم همکاری با جبهه النصره یا داعش نمی توانند به کار خود ادامه دهند. 

وی می گوید: «این مقاله حتی بیانگر نظرات شخصی من نیست، بلکه نظرات نظامیان سابق است. رییس سابق کمیته فرماندهان ستاد و رییس سابق اداره جاسوسی وزارت دفاع از حوادث امروز در تعجب هستند، زیرا طبق ارزیابی های آنها شورشیان میانه رو در سوریه وجود خارجی ندارند. اصلا اپوزیسیون میانه رو وجود ندارد. نظامیان امریکایی معتقدند که باید با روسیه همکاری کرده و دست از اصرار به برکناری اسد برداشت، زیرا این کار بی عقلی است. فقط کافی است نگاهی به کشورهای لیبی و عراق بعد از قذافی و صدام بیندازیم».

روزنامه نگار امریکایی اطمینان دارد که موفقیت در گرو اتحاد با روسیه است. وی می گوید:«اگر من به جای پوتین بودم می گفتم: «ما باید برای مبارزه با تروریسم متحد شویم، زیرا همه ما دول غیر اسلامی بوده و خواستار آزادی اعتقاد هستیم.» اما امریکا بعد از حادثه یازده سپتامبر چکار کرد؟ آنها حکومت غیردینی عراق را سرنگون ساختند، در لیبی نیز همین کار را کردند و حال با تمام قدرت سعی در سرنگونی حکومت بشار اسد دارند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала