عرصه نوین در علوم پزشکی عرصه پژوهشگری و تحقیق است

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر کشف سلول کشنده سرطان در بدن انسان
کشف سلول کشنده سرطان در بدن انسان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: زمان آنکه پزشک در مطب بنشیند و بیمار به او رجوع کند گذشته است ، عرصه نوین در علوم پزشکی عرصه پژوهشگری و تحقیق است ، در این عرصه کسی موفق خواهد بود که تولید کننده محصول سلامت محور باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر علوم پزشکی در شیراز افزود: در عرصه جدید علوم پزشکی ، پزشکان با انسان های سالم بیشتر سروکار دارند تا انسان های بیمار ، آنها باید از سلامتی جامعه و سلامتی مردم مراقبت کنند تا مردم بیمار نشوند.
این مقام مسئول اضافه کرد: تحول در ژنتیک و فراگیر شدن پزشکی بازساختی و سلول درمانی ما را به این جهت سوق می دهد که همگام با سایر کشورهای به سمت تحول در علوم پزشکی حرکت کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه پژوهش در علوم پزشکی زمانی مفید است که محصولی برای ارتقای سلامت تولید کند افزود: باید راهکارهایی برای سودمند کردن تحقیقات علوم پزشکی ارایه کرد.
او با اشاره به رشد سریع علمی کشور، 30درصد آن را مربوط به دانش های حوزه علوم پزشکی دانست و افزود: این در حالی است که، 10درصد بودجه پژوهشی و نیروهای هیات علمی کشور، مربوط به علوم پزشکی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از توسعه مقاله های پراستناد علوم پزشکی، به عنوان گامی در ارتقای جایگاه پژوهشی کشور نام برد و تاکید کرد: اما نباید در مرحله تولید علم متوقف شویم و لازم است به سوی فناوری، تجازی سازی و تولید محصول برویم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت تحقیقات بالینی در علوم پزشکی، گفت: برخی تحقیقات هم، مربوط به بهبود فرآیندها هستند که این امر هم تاثیر مثبتی در توسعه دانش دارد.
دکتر ملک زاده با بیان اینکه باید برای تغییر در روش های آموزش آماده باشیم، افزود: آموزش در علوم پزشکی، در حال تحول است تا موجب توسعه سلامت در جامعه شود و ما نیاد در این زمینه از سایر کشورهای دنیا عقب بمانیم.
وی اضافه کرد: لازم است علوم پایه، برای علوم بالینی بستری فراهم کنند تا علوم بالینی، موجب ارتقای سلامت شوند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در خصوص راهکارهای توسعه پژوهش های مفید، تولید علم را نخستین مرحله دانست که لازم است با اقداماتی مانند سرمایه گذاری، ایجاد زیرساخت، انجام کارهای تیمی، ایجاد انسجام کاری، برقراری ارتباط بین المللی، بهبود سیستم و حرکت به سوی تحقیقات درازمدت و نتیجه بخش، تقویت شود.
به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، پس از ایجاد زیرساخت ها از سوی دولت، بخش خصوص می تواند بخشی از این نقش تولید علم در کشور را بر عهده گیرد.
او در این برنامه، تاریخچه سرمایه گذاری در عرصه پژوهش و ایجاد صندوق هایی با کارکرد حمایت از شرکت های دانش بنیان را معرفی کرد و نقش این اقدام را در توسعه جایگاه پژوهشی برخی کشورها، به صورت مستند، بررسی کرد.
دکتر ملک زاده سرمایه شخصی و خانوادگی، حمایت دولتی و برنامه های تامین مالی را از جمله راه های رفع نیازهای مالی برای کارهای پژوهشی عنوان کرد و افزود: بخش دیگری هم، که از آن به نام 'فرشته های سرمایه گذار' یاد می شود، حامیان مالی این اقدامات هستند که شیراز در این زمینه، از پشتوانه خوبی برخوردار بوده است.
این پژوهشگر برجسته علوم پزشکی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ایرانیان در اثر بیماری های قلبی عروقی، پزشکی بازساختی را راهی برای برون رفت از این معضل عرصه سلامت برشمرد و آینده علوم پزشکی را هم وابسته به همین دانش پیش بینی کرد.
وی سلول های بنیادی را محصول تجاری سال های آینده دنیا دانست که باید در ایران هم به سوی تولید آن، گام برداریم.
در این برنامه با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تجلیل شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала