کیتای گورود مسکو

© Sputnik / RIA Novosti /  مراجعه به بانک تصاویر Китай-город
Китай-город - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در قرن 19، « کیتای – گورود» یک بازار بزرگ بود.

کیتای —گورود یکی از قدیمی ترین محله های مسکوست که حدود 500 سال پیش ظاهر شد. در آن زمان پایتخت روسیه یک منطقه مسکونی کوچک بود که از کرملین و خانه های مسکونی اطراف آن تشکیل شده بود. پس از آن دیوار دفاعی بدور آن کشیده شد تا از حملات دشمنان در امان بماند. این محوطه تحت حفاظت « کیتای گورود» نامیده شد. دیواری که 400 سال این محله را احاطه کرده بود در سال های 1930 میلادی در زمان « بازسازی کبیر» بر طبق نقشه های استالین برداشته شد. فقط بخش کوچکی از دژ دفاعی باقی ماند که آن را می توان در میدان انقلاب دید.
بمرور زمان خانه های چوبی « کیتای — گورود» با خانه های سنگی جا عوض کردند. اواسط قرن 16 اولین چاپخانه روسیه در آنجا افتتاح شد. ساختمان آن بارها بازسازی شد و تا زمان حاضر باقی مانده است. در نزدیکی آن یک یادبود جالب دیگر باقی مانده است — ضرابخانه که از قرن 17 سکه های طلا و نقره ضرب می کرد.
در « کیتای — گورود» خانه انگلیسی قرار داشت که 400 سال پیش سفرای خارجی در آنجا اقامت می کردند.در سال 1960، این ساختمان بی نظیر با کمک تکنولوژی خاصی دهها متر « جابجا» شد تا جا برای ساخت هتل « راسیا» آزاد شود.
در نزدیکی آن — عمارت رومانوف ها- قرار داشت.در سال 1596 میلادی، میخائیل رومانوف، بنیان گذار خاندان رومانوف ها متولد شد که سه قرن تا انقلاب کمونیستی سال 1917 میلادی بر روسیه حکومت کردند.
در قرن 19، « کیتای — گورود» بازار بزرگی بود که در آنجا همه چیز از دکمه تا شمایل به فروش می رسید. در بین فروشندگان، کلاهبرداران نیز بودند. یکبار پلیس در دکان یکی از فروشندگان، توپی را پیداکرد که از کرملین دزدیده شده بود و اواسط سال های 1860 میلادی جنجال بزرگی مسکو را تکان داد. بازرگانان زیاده از حد طماع، مدت طولانی چکمه هایی می فروختند که تخت کف آنها کاغذی بود. چکمه ها نو به نظر می رسیدند، اما به محض پا گذاشتن در آب، خیس می شدند. خریداران بیچاره سعی می کردند جنس را پس بدهند ولی فروشندگان قبول نمی کردند. در آن دوران نه خبری از چک بود و نه ضمانت نامه. نمی شد ثابت کرد که تو را فریب داده اند. این وضع تا زمانی ادامه داشت که بازرگانان کلاهبردار چکمه ای به خدمتکار رئیس پلیس مسکو- لوژین — فروختند. خدمتکار نزد ارباب خود شکایت کرد. لوژین این اتفاق را توهین به خود تلقی کرد. پلیس به دستگیری « مافیای چکمه ای» پرداخت. کلاهبرداران به اداره پلیس برده شدند و پس از تنبیه، به گناهان خود اعتراف و توبه کردند.
در آستانه قرون 20-19 محله « کیتای — گورود» یک محله معتبر و مرکز کاری مسکو شد. بورس، بانکها و انجمن سهامداران در آنجا پدیدار شد. خیابان ها از دکان های بیشمار پاک شدند و ساختمان بزرگی در نزدیکی میدان سرخ در اختیار بازرگانان گذاشته شد. اکنون در آنجا بزرگترین فروشگاه روسیه « گوم» قرار دارد که چندی پیش 120- مین سالگرد خود را برگزار کرد.
از زمان اتحاد شوروی « کیتای — گورود» به یکی از محلات معتبر مسکو مبدل شد و ادارات اصلی دولتی در آنجا قرار دارد. هم اکنون کیتای — گورود مرکز تفریحی پایتخت روسیه نیز هست. شب و روز زندگی در کیتای — گورود در حال جوشش است» تعداد ادارات ودفاتر ، رستوران ها و مغازه ها و کلوب ها فوق العاده زیاد است. در آنجا می توان گردش و تفریح و کار کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала