وداع با سال نو میلادی در تاجیکستان

© Sputnik / Sergey Pyatakov تزیینات سال نو میلادی
تزیینات سال نو میلادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای نخستین بار در سال 1936 سال نو میلادی در تاجیکستان برگزار شد.

در سال جاری بچه های تاجیک   درخت کاج را نخواهند دید.  مقامات تاجیکستان  برگزاری جشن سال نو در مدارس را ممنوع کردند.  عالم فصح الدینوف  خبرنگار « سپوتنیک» در تاجیکستان در این باره گزارش می دهد.

 در سال جاری در  مدارس تاجیکستان    هیچگونه مراسم سال نو  برگزار نخواهد شد.  وزیر  آموزش و پرورش تاجیکستان  دستور ممنوعیت برگزاری مراسم سال نو  را برای  تمام مراکز  آموزشی ارسال کرد.  در مدارس تزیین درخت کاج،  پوشیدن لباس  پرسوناژ های  قصه ها، دعوت از بابانوئل  و جمع شدن به دور میز  سال نو ممنوع شده است.  در تاجیکستان  این خبر  به احساسات  داغی برانگیخت.  مردم در شبکه های اجتماعی  خشم خود را پنهان نمی کنند.  واکنش مردم نسبت به چنین خبری  قابل درک است.

لولا علیمووا  کارشناس مستقل  از دوشنبه  در این خصوص گفت:  یعنی چه؟  سال نو،  درخت کاج و بابا نوئل نخواهد بود؟  نمی دانم چه اشخاصی در وزارتخانه  دست به صدور چنین دستوراتی می زنند. شاید به دلیل امنیتی،  به دلیل  جلوگیری از آتش سوزی.  اما  ما همیشه  زندگی خود را  با برگزاری جشن سال نو  ادامه می دهیم.  این جشنی برای بچه های ماست.  اولین فکری که پس از شنیدن  این خبر به مغزم خطور کرد این بود  که کارمندان  دولت  یکبار دیگر  جشن سال نو را از بچه ها سلب کردند.

برای نخستین بار در سال 1936 میلادی  در تاجیکستان بر طبق  تقویم گریگوریان  سال نو با درخت کاج و بابانوئل برگزار شد. جشن  در شهرهای بزرگ  مطابق با قانون  جدید شوروی  و ابتکار  کمسومول برگزار گشت و  پس از 11 سال،  جشن از حالت وسیعی برخوردار شد. سال نو  در تاجیکستان جشن  دولتی  بود.  موضوع برگزاری جشن سال نو  در کشور و یا خودداری از برگزاری آن در سال 2010 میلادی  مطرح شد.  در آن زمان بعضی از نمایندگان روشنفکر تاجیکستان  و روحانیت پیشنهاد کردند  تاریخ برگزاری سال نو  را —31 ماه دسامبر  مثل همیشه و یا  21 ماه مارس  به مناسبت نوروز  معین کنند.

لولا علیمووا در این خصوص گفت: یادم می آید  که مدت طولانی به  ما می گفتند که  این رسم مذهبی  مسیحیت است  و اینکه درخت  کاج — سمبل جاویدانی در مسیحیت است. اما چه چیزی می تواند انگیزه این افراد  در اعلام ممنوعیت برگزاری جشن سال نو باشد؟ از یکسو  آنها  مراسم اسلامی را ممنوع می کند و از سوی دیگر  مراسم  سکولار را.  برای ما بابانوئل و  درخت کاج  سمبل دینی نیست.  اینها سمبل جشن ، شادی  هستند.  مردم در  لحظه  سال نو در  انتظار  معجزه هستند.

در سال جاری، در مراکز عالی آموزشی نیز نباید  به استقبال سال نو رفت.  در آنجا نیز  برگزاری مراسم سال نو — تزیین درخت کاج  و بابا نوئل- ممنوع است.  

جمشید ممدجانوف مورخ تاجیک  اعلامیه  وزارت آموزش و پرورش را  عقب نشینی  مقامات  سکولار  به نفع  روحیات مذهبی شهروندان دانست.

  رد  سمبل های  سال نو — گام دیگری  به نفع عقب نشینی  و از دست دادن موضع  دولت سکولار در مقابل  جامعه مسلمان است.  زیرا همانا  روحانیون اسلامی  این موضوع را مطرح کردند.  و وقتی دولتی که خود را دولت سکولار می نامد  از برگزاری مراسم سال نو  و سمبل های آن، بابا نوئل،  دختر برفی  و درخت کاج —  خودداری می ورزد این را می توان عقب نشینی  در مقابل اعتبار و قدرت  مذهبی دانست.

سه سال پیش در زمینه  بحث های داغ  در باره سال نو در تاجیکستان ، گروهی از  متعصبان مذهبی جوانی را در تاجیکستان کشتند که لباس  بابا نوئل  به تن کرده بود.  همه آنها را گرفتند و به تصمیم دادگاه به حبس های طولانی محکوم کردند.  شایان ذکر است  که تا کنون در دوشنبه  هنوز درخت کاج اصلی سال نو برپا نشده است.  معلوم نیست که این درخت  برپا خواهد شد یا نه. در رسانه ها  خبری منتشر شد که درخت کاج — سمبل  جشن سال نو — را  ممکن است  در آخرین هفته  دسامبر  تزیین کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала