گزارش و تحلیل

تجارت برده در ترکیه توسط داعشی ها

© AP Photo / Raad Adaylehتجارت برده در ترکیه توسط داعشی ها
تجارت برده در ترکیه توسط داعشی ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کانون وکلای شهر غازی عینتاب ( غازیان تپه) ترکیه دادخواستی مبنی بر تشکیل پرونده علیه سازمان های محافظ قانون و سازمان اطلاعات کشور مطرح کرده است.

پایه و اساس آن، فیلم مستندی است که در شبکه تلویزیونی ARD آلمان پخش شد. در این فیلم نشان داده شد که داعش افراد از جمله زنان و کودکان ربوده شده در سوریه را از طریق دفتری در ترکیه مبادله می کند.
بکتاش شارکلی ، رئیس کانون وکلای غازی عینتاب شرح می دهد: " پس از پخش فیلم در شبکه ی تلویزیونی آلمانی ARD، که در شبکه های اجتماعی نیز منتشر شد، ما تصمیم گرفتیم که دادخواستی را به دادگاه ارائه دهیم. بر طبق فیلم منتشره ، شبه نظامیان داعش ایزدی ها را در اینجا یعنی غازی عینتاب مبادله می کنند. باید تحقیقات و بازرسی هایی انجام شود. اگر شواهد و مظنونین پیدا شوند تحقیقات ادامه یابد. متهمین باید دستگیر شده و مسئولیت خطای خود را بپذیرند. اگر کارکنان سازمان های امنیت و سازمان اطلاعات غفلت کرده اند باید مجازات شوند."
گروه فیلم برداری فیلم مستند مرد کردی را که به عنوان واسطه است همراهی می کنند. آنها بردگان را از شبه نظامیان " داعش" خریده و به خانواده هایشان برمی گردانند. همراه کرد با تروریست ها از طریق اینترنت تماس گرفته و در خصوص قیمت توافق می کند، سپس به ترکیه می روند تا معامله را انجام دهد. او به شهر غازی عینتاب واقع در 40 کیلومتری از مرز سوریه می رود جایی که دفتر تجاربرده قرار دارد.
این فرد تایید می کند که در سال 2014 به داعش 2.5 میلیون دلار بابت بازگرداندن زنان و کودکان به خانواده هایشان پرداخت کرده است.
از نمایندگان ترکیه همچنین می پرسند که چرا اسلام گراها این طور آزادانه و آشکارا در شهر غازی عینتاب تجارت می کنند.
محمود طغرل نماینده پارلمان ترکیه از حزب دموکرات خلق می گوید: " ما به جامعه ی ترکیه گفتیم که غازی عینتاب برای نمایندگان داعش به نقطه ی تکیه گاه تبدیل شده است آنها بدون مانع در این شهر حرکت و جنبش و جوش می کنند. اراذل و اوباش به اینجا می آیند کسانی که نمی ترسند از قصد و نیت خود برای پیوستن به گروه داعش به سربازان ترکیه شرح دهند. آنها آزادانه از اینجا به سوریه رفته و از سوریه باز می گردند. این بدان معناست که آنها ارتباطات لازم را در این شهر دارند. ما یک بار دیگر از دولت می خواهیم که اقدامات لازم را انجام دهد. مسئله این است که مقامات همانند سابق داعش را به عنوان سازمان تروریستی نمی شناسند و اعضای آنرا تروریست نمی دانند. "
در این فیلم ویدئویی با موضوع تجارت برده که چندی پیش در شبکه های اجتماعی پخش شده است مشخص است که تروریست ها چطورزن ایزدی را دزدیده و یا در حراج می فروشند. کسی که در دست آنها اسیر می شود به بازار برده برده می شود و یا به زنان صیغه ای جهادگران تبدیل می شود. تعداد کمی از آنها موفق به نجات می شوند. چندی پیش یک دختر ایزدی که از زندان فرار کرده بود در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.
نادیا مراد باسی طه ، زندانی سابق داعش شرح می دهد: " او من را مجبور کرد که به گروهک نظامی وی خدمت کنم. هر روز من را تحقیر می کرد. من از شما خواهش می کنم ، داعش را نابود کنید. به خاطر آنها من درد و رنج وحشتناکی را متحمل شده ام. من دیدم که آنها با بچه ها چه می کنند. همه کسانی که به تجارت انسان و نسل کشی متهمند باید مسئولیت خود را بپذیرند تا در سوریه ، عراق ، سومالی ، نیجریه و در همه جا زنان و کودکان بتوانند در صلح زندگی کنند. باید هر چه سریعتر نقطه ی پایانی بر این جنایت ها گذاشته شود."
آنکارا این اتهام را رد می کند که چشمانش را بر روی جنایات داعش در مرزهای خود با سوریه بسته است.
لیلا فرمان ، نماینده اتحادیه اروپایی ایزدیها همچنین نظرات خود را در خصوص فیلم مستند آلمانی با ما درمیان می گذارد:
" غازی عینتاب به جایی تبدیل شده است که مردم را در بازار برده تجارت می کنند. ما می دانیم که شبه نظامیان داعش می توانند به راحتی از مرز رد شوند در واقع از همان مسیری که آنها از ترکیه به عراق و سوریه رفته و بازمی گردند و همچنین زنان و کودکان را جابه جا می کنند. ما نمی توانیم تایید کنیم که ترکیه در این اعمال به طور مستقیم دخالت دارد اما به شبه نظامیان داعش بدون مانع اجازه میدهد که از مرز رد شوند و به تروریست ها به طور غیرمستقیم یاری می رساند. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала