گزارش و تحلیل

یک داعشی اهل ترکیه : اشتباهات مرا تکرار نکنید

© AP Photo / Militant Websiteیک داعشی اهل ترکیه : اشتباهات مرا تکرار نکنید
یک داعشی اهل ترکیه : اشتباهات مرا تکرار نکنید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرنگار رادیو اسپوتنیک مصاحبه ای با یکی از اعضای داعش ترتیب داد ، کسی که توسط نیروهای کرد در سوریه دستگیر شده است.

محمود قاضی تاتار 24 ساله، از شهر آدیامان ترکیه است و جزئیات جالبی را در خصوص فعالیت های این گروهک می داند. از جمله اطلاعاتی درخصوص خرید نفت از جهادیون توسط ترکیه دارد.
محمود قاضی تاتار ضمن کار در اردوگاه برای پناهندگان سوریه ، با احمد. ک آشنا شد که برای او از اسلام تعریف میکرد. ارتباط آنها پس از اتمام کار داوطلبانه محمود در اردوگاه قطع شد. بعد از مدتی مسیر محمود و احمد یکبار دیگر به هم برخورد. احمد درس قرائت قرآن در خانه اش داشت و محمود طی 5 ماه اصول دین اسلام را از او آموخت.
چندی بعد احمد. ک تصمیم گرفت که به داعش در سوریه بپیوندد. ازطریق شخص ثالث محمود نامه ای از احمد دریافت کرد با این مضمون که او نیز می تواند به سوریه بیاید و به گروهک ملحق شود.
محمود و 17 نفر دیگر که تصمیم گرفته بودند " به مسیر جهاد" وارد شوند بدون مانع از مرز سوریه — ترکیه عبور کردند و بلافاصله به اردوگاه تمرینی در 5 کیلومتری از مرز رفتند جایی که آماده سازی نظامی و تمرین های مذهبی انجام می شد. کل گروه محمود از ترک ها تشکیل شده بود. پس از آموزش گروه را به تل ابیض فرستادند، جایی که ترکمن های ترکمنستان ساکن هستند. بخش اعظم اعضای داعش ، افرادی از ترکیه هستند که در این شهرک به سر می برند.
در این دوره ارتباط برقرار کردن با خانواده ممنوع بود. پس از اتمام آموزش به محمود اجازه دادند که با نزدیکانش در آدیامان تماس بگیرد. داعش به هیچ کسی اجازه نمی داد که با خانواده اش طی شش ماه اول پس از ورود به گروهک ملاقات کند.
محمود قاضی تاتار می گوید: " در اردوگاه آموزشی فرماندهان به ما می گفتند که داعش قصد ندارد به ترکیه حمله کند. آنطور که من در زمان دوره ی آموزشی در داعش فهمیدم، در گروه های داعش بیش از هزاران شهروند ترک می جنگیدند. اعضای داعش تنها زمانی که می دیدند آنها تنها هستند نزدیکشان می شدند. آنها به افراد از اسلام و از فضایل جهاد می گفتند. آموزش در ترکیه در خانه های مسکونی صورت می گرفت ، خانه هایی که آنها در محله های فقیر نشین کرایه کرده بودند. ما 5 نفر بودیم ، پنج روز هفته و هر روز یک و نیم ساعت آموزش می دیدیم. کلاس های ما همیشه جداگانه برگزار می شد، هیچ وقت با اعضای دیگر گروهک خارج از کلاس برخورد نداشتیم. احمد.ک به ما می گفت که داعش تنها سازمان درستی است که دولت اسلامی را در کل جهان تشکیل می دهد و به زودی تمامی کشورها به یک خلیفه داعش تبدیل خواهند شد.
محمود همچنین در خصوص نفت کش هایی شرح داد که هر روز از ترکیه رد می شدند:
" در زمان آموزش ما در اردوگاه در ماه می سال 2015 فهمیدیم که گروهک نفت را به ترکیه می فروشد. پول ها حاصل از فروش نفت به داعش برای حل تمامی دشواری های مالی کمک میکرد. آنها هر روز نفت ، مازوت و بنزین را با نفت کش هایی به ترکیه می فرستادند. منبع اصلی درآمد داعش تجارت نفت بود ، منابع نفتی آنها برای مدت زمان طولانی کافیست. گروهک پول های زیادی را برای تجارت با ترکیه بدست می آورد. نفت با واسطه گری برخی از تجار فروخته می شود اما نام آنها مشخص نیست. داعش همچنین محصولات زیادی از ترکیه و کشورهای عربی دریافت می کند. ضمنا فرماندهان ما اهمیت زیادی برای بمباران های آمریکایی قائل نبودند. آنها معتقدند که این کار ظاهرسازیست. "
محمود قاضی تاتار در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت که از ورود به داعش پشیمان است. اگر او را تبادل کنند توسط شبه نظامیان برای آنچه که به ما گفته است کشته خواهد شد. اگر به ترکیه بازگردد برای عضویت در داعش به زندان خواهد افتاد. محمود از کسانی که می خواهند جهادگر شوند خواست که بیاندیشند و اشتباهات او را تکرار نکنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала