گزارش و تحلیل

همکاری تجاری روسیه و ایران

© REUTERS / Beawihartaماشین حساب
ماشین حساب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طرح محاسبات متقابل در ارزهای ملی باعث تسهیل کل مکانیزم تجارت دو جانبه می شود.

ایران به تهیه مقدمات گشایش حساب بانکی  مشترک با روسیه برای  انجام  محاسبات متقابل  در ارزهای ملی پایان داد. ولی الله سیف رئیس بانک  مرکزی ایران پس از پایان  مذاکرات با  دنیس  مانتوروف وزیر  صنعت و تجارت روسیه  که برای  یک سفر دو روزه در رابطه با  برگزاری نمایشگاه  صنعت ملی «  گفتگوی  تجاری — صنعتی: روسیه — ایران» در تهران  اقامت داشت این خبر را  به اطلاع خبرنگاران  محلی  رساند.

به گفته ولی الله سیف، مسکو و تهران  باید  کمیته  ویژه دو جانبه  در همکاری بین المللی  و گروه کاری  مشترک  در فعال سازی  واگذاری وام برای  شرکت های روسیه و ایران را تشکیل بدهند.

یکی از موانع اصلی  برای  توسعه  تجارت  دوجانبه  بین ایران و روسیه  غیر ممکن بودن  انجام محاسبات  با بانک های ایران  به دلار و یا یورو  به دلیل  حفظ تحریم هاست.  اما  اجرای طرح  محاسبات  متقابل  در ارزهای ملی  تا حد زیادی  می تواند باعث تسهیل  کل مکانیزم  تجارت دو جانبه شود.  تلاش روسیه و ایران  در این جهت سمتگیری شده است  تا شرایط مساعد و واقعی برای  تجارت بین دو کشور ایجاد شود.

هوشیار رستمی  کارشناس  مستقل  ایرانی  در رشته اقتصاد  متذکر شد که  حساب بانکی مشترک با روسیه برای اجرای  محاسبات متقابل  به ارزهای ملی  بدون شک می تواند  نقش تضمین برای اجرای معاملات تجاری را ایفا کند.  اما علاوه بر آن باید  یکسری مسائل مهم  دیگر حل و فصل شوند.   تسهیل رژیم ویزا برای تاجران ایرانی  و آماده سازی پایه حقوقی  که ضامن  اجرای  معاملات تجاری  در ارزهای  ملی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала