ایران در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، بدون نیاز به خارج، تکنولوژی خود را پیش می برد

© Fotolia / underworldВетродизельная электростанция
Ветродизельная электростанция - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استاد سابق دانشگاه صنعتی شریف و مدیر ارشد شرکت OTI آمریکا سطح دانش فنی متخصصان ایرانی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: ایران می تواند در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، کارهای زیادی انجام دهد و بدون نیاز به خارج، تکنولوژی خودش را به پیش ببرد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، فرخ رحیمی در حاشیه برگزاری ششمین کنفرانس شبکه های هوشمند در دانشگاه علم و صنعت ایران به سابقه کار تحقیقاتی خود روی انرژی های تجدید پذیر با همکاری شهید عباسپور در دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و گفت: حدود 35 سال قبل که در دانشگاه شریف با دکتر عباسپور همکار بودیم کار در بخش انرژی تجدید پذیر را در مرکز تحقیقات نیرو شروع کردیم.
وی افزود: خوشبختانه در این مدت، ایران در حوزه انرژی های تجدید پذیر به دانش فنی بالایی دست یافته و این تغییرات از مباحثی که در کنفرانس های تخصصی حوزه انرژی مطرح می شود کاملا احساس می شود و امیدواری زیادی نسبت به پیشرفت در این حوزه وجود دارد.
رحیمی که خود دانش آموخته دکتری مهندسی برق از دانشگاه 'ام آی تی' آمریکا است، به روند تغییرات در حوزه های مختلف انرژی دنیا اشاره کرد و گفت: درحال حاضر دنیا توجه زیادی به کم کردن اثرات تولید و مصرف انرژی روی محیط زیست دارد و تکنولوژی های جدید هم به تحقق این موضوع کمک زیادی کرده است.
وی ادامه داد: تکنولوژی های جدید تاثیرات زیادی در حوزه های تولید، توزیع و حتی مصرف انرژی داشته اند به گونه ای که امروز به سمتی می رویم که نقش مصرف کنندگان تغییر کرده و مثل گذشته فقط مصرف کننده برق نیستند و می توانند مصرف خودشان را تعدیل کنند.این پژوهشگر حوزه انرژی خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان حتی می توانند به طور پراکنده از بعضی منابع مثل پنل های خورشیدی استفاده بکنند و علاوه بر تامین مقداری از برق مصرفی خود، مازاد آن را به شرکت های برق بفروشند.
وی یادآور شد: البته این موضوع در جاهایی از دنیا شکل می گیرد که الکتریسیته برای مصرف کننده به صورت سوبسید عرضه نمی شود و مصرف کننده با سرمایه گذاری در این حوزه، هزینه مصرف برق خود را کاهش می دهد و این صرفه اقتصادی، انگیزه لازم برای انجام این کار را در مصرف کنندگان به وجود می آورد.
رحیمی، اختصاص یارانه به انرژی برق و ارزان بودن آن برای مصرف کننده را از چالش های اجرای این طرح در ایران برشمرد و گفت: ارزان بودن برق، این انگیزه را برای مصرف کننده به وجود نمی آورد که وارد چرخه تولید از محل منابع پراکنده شود ولی در عین حال، امکاناتی که این تکنولوژی های جدید و هوشمند در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد به آنان این امکان را می دهد که با تعدیل مصرف خود و خدماتی که به شبکه ارائه می دهند به عملکرد شبکه کمک کنند.استاد سابق دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: البته این موضوع هنوز در ایران و بسیاری کشورها عملی نشده است اما جهت گیری ها به سمتی می رود که احتمالا طی 5 تا 10 سال آینده در صنعت برق، جهان شمول شود.
ششمین کنفرانس شبکه های هوشمند به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران و با همکاری انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی ایران از اول دی ماه گشایش یافته و امروز چهارشنبه (دوم دی ماه) به کار خود پایان می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала