هیدروژن یا برق: سوخت آینده

© AFP 2023 / Yoshikazu Tsuno تویوتا در نمایشگاه توکیو
تویوتا در  نمایشگاه توکیو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهمترین مسأله کمبود پمپ های سوخت گیری هیدروژنی است.

به نوشته روزنامه «یومیئوری» برای  خرید خودروی « تویوتا میرای»  ساخت ژاپن که با  هیدروژن کار می کند باید 4-3 سال در نوبت  ایستاد. فروش  اولین سری خودرو « میرای»  که نتیجه 20 سال  زحمت و تلاش  تولید کننده خودرو ژاپن است  در دسامبر سال 2014 میلادی  آغاز شد.  شرکت « تویوتا» فکر می کرد که  شرکت ها و  ساختارهای اداری خریداران اصلی  این خودرو باشند، اما  در واقع  اشخاص حقیقی نیمی از خریداران  هستند.  محبوبیت «میرای»  در اولین ماه فرش، از هر نوع انتظاری فراتر رفت: بر طبق محاسبات تویوتا، فروش « میرای»  حدود 400 خودرو در سال   اعلام شده بود، اما سفارش خرید 1500 خودرو دریافت شد.  هم اکنون  بیش از  3000 تقاضا برای خرید  خودروی « میرای» دریافت شده است.  از آنجا که روزانه فقط 3  خودرو تولید می شود،  خریداران مجبور می شوند 4-3 سال در نوبت بایستند.

قلب خودرو را موتور  پیوندی  تشکیل می دهد  که در  داخل آن در نتیجه  واکنش  شیمیایی  تأثیر هیدروژن  و  اکسیژن  برق تولید می شود.  این واکنش بدون  فرایند احتراق  صورت می گیرد. خودرو  فضولات مضر  به جو پخش نمی کند.  تولیدکنندگان  پاکیزگی این خودرو از نظر اکولوژی را  مهمترین  خصوصیت آن  اعلام می کنند.  قیمت این خودرو حدود 60 هزار دلار است.  البته ژاپنی ها قول می دهند  که طی چند سال  قیمت آن را کاهش بدهند. مهمترین موضوعی که  باعث نگرانی مصرف کنندگان می شود — امنیت  این خودروست.  مخلوط هیدروژن  و هوا خطر انفجار را در بردارد.  البته بر خلاف بنزین،  هیدروژن در صورت  صدمه به مخزن سوخت بسرعت تبخیر می شود.  برای امن تر کردن مخزن سوخت، آن را  چند لایه و از مواد خاصی ساختند که در نتیجه باعث افزایش  قیمت آن می شود که این هزینه ها را  باید  مصرف کننده بپردازد.  مسائل دیگری که می تواند  در رابطه با این خودرو بروز کنند کدامند؟

آندری تاپتون  رئیس بخش تحلیلی  شرکت « آوتواستات»  در مصاحبه با  رادیو « سپوتنیک» در این خصوص گفت: مسائل اصلی  که باید  هنگام طراحی  ذخیره  هیدروژن  حل و فصل شوند  دو عامل هستند:  امنیت و   با صرفه بودن. طراحی  باصرفه ترین  و کاراترین روش های ذخیره  هیدروژن  یکی از  مهمترین مسائل فنی است — نه فقط در رشته خودرو سازی  بلکه   بطور کلی در  کل رشته  انرژی  هیدروژنی.  فقدان استانداردهای واحد  امنیت، ذخیره، حمل و نقل  و استفاده — یکی دیگر از  موانع  رشد و توسعه  این نوع  وسیله نقلیه است.  یعنی مسائل در اینجا زیاد هستند..»

 به اعتراف تولیدکنندگان،  مهمترین مسأله  کمبود پمپ های  سوخت گیری هیدروژنی است.  سه کمپانی بزرگ ژاپن —  تویوتا، نیسان و هوندا —  باهم متحد شدند تا  زمینه ای برای توسعه و تکامل خودروهایی فراهم سازند که با  هیدروژن کار می کنند.  آنها این  رشته را  جهش بزرگ  ژاپن بسوی  « جامعه هیدروژنی» می نامند.  کواگوتی هیتوسی  مدیر اجرایی  « نیسان»  در توضیح گفت:  تولیدکنندگان خودرو  می توانند  در  تولید محصولات از جمله  در  تولید خودروهایی  که با عناصر  هیدروژنی کار می کنند با هم رقابت کنند اما آنها باید برای توسعه زیر بنای این رشته با یکدیگر همکاری کنند.  پمپ های سوختگیری  از سوبسید دولتی برخوردار خواهند شد.  اما قیمت  این نوع سوخت بهرحال بالاست  که نکته منفی این رشته است.  تولیدکننده خودرو بیشتر  به کاهش هزینه ساخت توجه می کند.  مبلغ کلی که تولید کننده خودرو  قصد دارد برای  حمایت از پمپ های سوختگیری هیدروژنی اختصاص بدهد  چیزی حدود  40 میلیون دلار خواهد بود.

 دلایل عینی  و طرز تفکر خاص طرفداران و مخالفان  این وسیله نقلیه هیدروژنی  گویای آن است  که  این پدیده  با  ظاهر شدن هر  نوع جدید  خودرو  همراه است.   در این زمینه ، فقدان زیر ساخت  و قیمت بالای آن  مهم است.  بعلاوه مصرف کننده  همیشه خودرویی را انتخاب می کند  که مشهور شده است.  به نظر من، « تویوتا» بیشتر روی افزایش محبوبیت  « چهره»  کمپانی  حساب می کند تا  منافع تجاری.  برای این شرکت  مهم آن است که ردیف اول  را اشغال کند.  تویوتا اولین شرکتی است که به تولید خودروهای پیوندی دست زده است.  هر چند اولین خودروها  اشکالات زیادی داشتند، اما  این کمپانی توانست  فناوری و  پایه ای ایجاد کند که هم اکنون  در شرکت ها و کشورهای دیگر بر اساس آن  خودروهای پیوندی را  مونتاژ می کنند. هم اکنون بدشواری می توان گفت آیا این فناوری  توسعه خواهد یافت  یا نه، اما « تویوتا»  پول زیادی در این پروژه سرمایه گذاری می کند…»

ژاپن سعی می کند  از باقی جهان جلو بزند  و « جامعه هیدروژنی» را ایجاد کند که نیاز به همکاری  شرکت های  انرژتیک ، تولید کنندگان  خودرو و دولت دارد. نگرانی در باره پایان مواد انرژی زا برای بسیاری از کشورها مشکل زاست و ژاپن  نیز  بخوبی با این مسأله آشناست که  فاقد  ذخایر مواد انرژی زا می باشد.  بعلاوه  فناوری «سبز»   نقش مهمی در  جلوگیری از  گرم شدن اقلیم ایفا می کند. ژاپن قصد دارد  ویترین  عناصر  حرارتی برای باز یهای المپیک  در « توکی» در سال 2020  را  بسازد.  از جمله  « Lexus LS»  نو شده وارد بازار خواهد شد. خودویژگی  خودروی جدید — موتور  هیدروژنی آن خواهد بود.

موتور برقی رقیب موتور هیدروژنی است که تولیدکنندگان  و  مصرف کنندگان  بطور فعال  کار با آن را یاد می گیرند. این نوع خودرو نیز با همان مسائل روبرو است.  مشکل بتوان گفت که کدام فناوری  در آینده  پیروز خواهد شد اما  مبرم بودن  وسلیه نقلیه پاک از نظر  محیط زیست جای بحث ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала