گزارش و تحلیل

گروه بحران خبرنگاری

© Fotolia / Rafael Ben-Ariژورنالیست
ژورنالیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مبادله اخبار ضربتی در باره اوضاع در مرز ممکن خواهد شد.

خبرنگاران تاجیکستان و قرقیزستان  تصمیم گرفتند  گروه بحران  را تشکیل بدهند.  خبرنگاران  دو کشور  قصد دارند به تبادل  اطلاعات  برای  تهیه اخبار  عینی در باره اوضاع در مرز  تاجیکستان —  قرقیزستان  بپردازند.  طی دو سال اخیر در نواحی هممرز بیش از 40 مورد  درگیری با استفاده از سلاح گرم به ثبت رسیده است.  عالم فصح الدینوف خبرنگار  سپوتنیک از تاجیکستان گزارش می دهد.

 تقریبا 40 خبرنگار  در  گروه بحران  خبررسانی  در باره وضعیت  مرز تاجیکستان — قرقیزستان عضو هستند. همه آنها  کارمندان  رسانه های ملی  دو کشور هستند.  خبرنگاران  قرار گذاشتند اخبار ضربتی  در باره اوضاع در مرز  را با هم مبادله کنند.  به عقیده آنها، با کمک این گونه همکاری، تهیه اخبار عینی و وزین در باره  اوضاع در مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان فراهم می شود.

نعت الله  میرسعیدوف  مفسر سیاسی  روزنامه « وار-رود» تاجیکستان  در این باره گفت: رسانه ها و خبرنگاران می توانند  نقش مهمی در  برقراری  ثبات در منطقه ایفا کنند.  رسانه ها قبلا نقش «از ثبات اندازی» را بازی می کردند، اما هم اکنون  اکثر روزنامه نگاران خواهان ثبات اوضاع هستند.  اگر آنها و همکارانشان در این سمت حرکت کنند، به نظر من می توان روی آینده آرام تری حساب کرد.

 انجمن  رسانه های مستقل  تاجیکستان و  سازمان اجتماعی «  ژورنالیست» های قرقیزستان —  مبتکران ایده ایجاد گروه بحران  —  معتقدند که همکاری  خبرنگاران دو کشور می تواند  باعث رفع تشنج  در  مناطق مورد اختلاف  مرزی شود.  دیپلمات ها و متخصصان نیز از  نظر مشابهی برخوردارند.

سلامت آلامانوف  رئیس انجمن جغرافیای قرقیزستان  که قبلا شرکت کننده  مذاکرات  مسائل مرزی بود در این خصوص گفت:  روحیات  ساکنان  مناطق مرزی به  آن بستگی خواهد داشت که خبرنگاران به چه شکلی اخبار  مرزی را  ارائه بدهند.

 طول مرز تاجیکستان — قرقیزستان  بیش از 900 کیلومتر است.  بخشی از آن هنوز مرزبندی نشده است.  این دو کشور با گذشت  25 سال از زمان فروپاشی اتحاد شوروی هنوز نتوانسته اند  خط مرزی در  دره  فرغانه را مشخص کنند.  طی 4 سال  اخیر در این  مناطق  78 درگیری  بروز کرده است که بستن جاده ها  و سوزاندن خانه ها  و  زد و خورد  ساکنان  دهات و قصبات را بهمراه داشته است.

 به نظر من  خبرنگاران و افرادی  که به مسائل مرزی رسیدگی می کنند  باید یک هدف را در مقابل  خود قرار بدهند- بهر شکل ممکن  ساکنان در دو سوی مرز را  با هم آشتی بدهند و مانع از درگیری آنها بشوند.  باید حسن نیت به آنها نشان داده شود و برایشان توضیح داده شود که مساله مرزبندی  مناطقی که در آنجا ساکن هستند بزودی  رفع خواهد شد.  این فرایند به پایان خواهد رسید و ما مثل گذشته  زندگی خوب و دوستانه ای خواهیم داشت.

 خبرنگاران تاجیکستان و قرقیزستان   انجمن بسته ای در یکی از سایت های اجتماعی  راه اندازی کردند که در آنجا به تبادل اطلاعات  و  برقراری تماس  و معاشرت خواهند پرداخت.  خبرنگاران قصد دارند  تعامل  و همکاری را توسعه بخشند و  پیشنهاد می کنند گروه کارشناسی نیز  ایجاد شود.  تحلیلگران  مشهور  اعضای آن خواهند بود  که به  تفسیر رویدادها و حوادث در مناطق مرزی خواهند پرداخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала