دیدار روسای جمهور ارمنستان و آذربایچان در چارچوب مذاکرات برای حل مساله قره باغ کوهستانی

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار روسای جمهور ارمنستان و آذربایچان در چارچوب مذاکرات برای حل مساله قره باغ کوهستانی
دیدار روسای جمهور ارمنستان و آذربایچان در چارچوب مذاکرات برای حل مساله قره باغ کوهستانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرژ سرگسیان و الهام علی یف، روسای جمهور ارمنستان و آذربایچان روز شنبه برای اولین بار در طول یک سال گذشته دیدار کردند تا در باره راه کارهایی برای حل بحران قره باغ کوهستانی و کاهش تشنج در این منطقه باهم گفتگو کنند.

این مطلب را سرویس مطبوعاتی رییس جمهور ارمنستان گزارش داده است.
این دیدار روز شنبه در شهر برن سوئیس با حضور روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا یعنی ایگور پوپوف از روسیه، جیمس وارلیک از آمریکا، پی یر آندریو از فرانسه و آنژی کاسپرشیک نماینده ویژه رییس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار شد.
در گزارش دفتر مطبوعاتی رییس جمهور ارمنستان که پس از پایان این دیدار منتشر شد، گفته می شود: "در این دیدار اقداماتی برای کاهش تشنج در منطقه قره باغ کوهستانی و راه کارهای احتمالی برای رسیدن به پیشرفت در حل این مساله مورد بحث قرار گرفته است".

جنگ قره باغ کوهستانی جنگی بود که از ماه فوریه سال 1988 تا ماه مارس سال 1994 در ناحیه قره باغ واقع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان، بین اکثریت ارمنی ساکن این ناحیه با پشتیبانی ارمنستان و جمهوری اذربایجان رخ داد. در نتیجه این جنگ بیش از 35 هزار نفر کشته و بیش از 800 هزار نفر در نواحی مورد مناقشه، آواره و مجبور به جلای وطن شدند. برای برقراری صلح دائمی و فراگیر در منطقه قره باغ کوهستانی کوشش‌های متعددی به عمل آمده و طرح‌های صلح مختلفی ارائه گردیده است ولی هیچ ‌یک از این طرح ها تاکنون به نتیجه ای مورد انتظار نرسیده و وضعیت حاکم بر منطقه همچنان نه جنگ و نه صلح است.

در دیدار برن تصمیم گرفته شد که گفتگو میان روسای جمهور ارمنستان و آذربایجان در باره این مساله در سال 2016 ادامه یابد.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала