هدیه ارمنستان به ایران

© Photo / Govorkovجمهوری ارمنستان
جمهوری ارمنستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسجد فیروزه ای در سال 1766 میلادی به فرمان حسینعلی خان قاجار ساخته شد.

 ارمنستان مسجد  فیروزه ای  را برای 99  سال به ایران هدیه کرد.  این تصمیم در  جلسه  نوبتی دولت  ارمنستان اتخاذ شد.  موافقت نامه مربوطه  در  سفارت  ایران در امنستان به امضا  خواهد رسید.  بر طبق قرارداد مصوبه  دولت ارمنستان،  مسجد فیروزه ای  و  قطعه زمین مجاور آن  دارایی جمهوری ارمنستان  اعلام شده است.  این بنا در فهرست  دولتی  یادبودهای غیرمنقول  تاریخی و فرهنگی  به ثبت رسیده است  که  نباید به  بیگانگان تعلق داشته باشد.

 به گفته آسمیک پاگوسیان  وزیر فرهنگ  ارمنستان ، ساختمان مسجد فیروزه ای  به عنوان مرکز فرهنگی توسط ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  اما  هدیه مسجد در واقع یک  اقدام سمبولیک حسن نیت ارمنستان است. مسجد طی چند دهه اخیر  یکی از  مراکز اصلی فرهنگی  مسلمانان  ساکن در ارمنستان  بوده و  اغلب برنامه های فرهنگی ارمنستان — ایران در آنجا برگزار می شوند.  مرکز مطالعه  زبان فارسی، کتابخانه و  قرائت خانه  در آنجا فعال است- یعنی  این عمارت نوعی  مجموعه  فرهنگی است.

 دطی سالهای 1996-1993  میلادی مسجد فیروزه ای  به ابتکار  و  تحت  حمایت مالی  ایران،  تعمیر و بازسازی شد.  این مسجد شیعیان  است اما به  گفته متخصان  از عناصر  معماری  ارمنی نیز برخوردار است.

 پس از تعمیر، مسجد به عنوان  مرکز  معنوی — فرهنگی  انجمن ایرانی  مورد استفاده قرار گرفت  که در آنجا نیز  برنامه های  مذهبی برگزار می شود.

گارنیک آساتریان  رئیس کرسی  ایران شناسی  دانشگاه دولتی ارمنستان در این خصوص گفت: در مسجد شیعیان مراسمی در روزهای  عزاداری مسلمانان و جشن های اسلامی برگزار می شود.  نمایندگان  روحانیت ایران در این مراسم شرکت می کنند.  نماینده دائمی  روحانیت در رایزنی  فرهنگی وابسته به  سفارت جمهوری اسلامی ایران   حضور دارد. در آنجا نیز  مراسمی برگزار می شود.

دانشجویان ایرانی اکثریت مومنانی را تشکیل می دهند که به مسجد فیروزه ای می روند.  برای آنها، این مسجد  مثل وطن کوچکی است که در آنجا می توانند  نماز بخوانند و در  جشن های  ملی شرکت کنند و از کتابخانه  استفاده کنند.  در این مسجد سه محراب  رو به مکه وجود دارد و یکی از آنها در  سالن زنان قرار دارد.

 گردشگران نیز با علاقه زیاد از این مسجد دیدن می کنند.  برای خیلی  ها  دیدن مسجد مسلمانان در  مرکز پایتخت ارمنستان یک چیز غیر منتظره است.

شایان ذکر است که در ایران،  یادبودهای معماری  ارمنی و  فرهنگی  تحت حفاظت  دولت قرار دارند و از آنها مواظبت می شود  و  تعمیر می شوند  و  انتقال  حق استفاده از مسجد به مدت 99 سال به ایران  را می توان به عنوان نوعی  اقدام جوابیه  دوستانه تلقی نمود.  ارمنستان و ایران از  مناسبات  حسن همجواری  برخوردارند و این دو کشور  همیشه از عهده  حل و فصل  مسائل کلیدی — سیاسی  و  اقتصادی و فرهنگی — برمی آیند.

 مسجد فیروزه ای در سال 1766 میلادی به فرمان  حسینعلی خان قاجار  ساخته شد.  این زمانی بود که  خانشین  ایروان  در ترکیب  پارس قرار داشت.

 در زمان حکومت اتحاد شوروی،  مسجد فیروزه ای  بسته شد و در سال 1931 میلادی  موزه تاریخ  و طبیعت ارمنستان  در آنجا  باز شد و بعد موزه  به عنوان  رصد خانه تجدید تجهیز شد.  مطابق با افسانه ای  در زمان جنگ، علت نجات یافتن مسجد آن بود که انبار مهمات شده بود و  نظامیان  مثل چشم خود از آن مواظت می کردند.

مسجد فیروزه ای (کبود) با  رو کاری سفال  و کاشی های که با لعاب و رنگ پوشانده شده اند به رنگ  آبی آسمان  دیده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала