گزارش و تحلیل

روز جهانی مهاجرت – جشن ملی در تاجیکستان

© AFP 2023 / Rene Gomoljمهاجران
مهاجران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز هجدهم دسامبر در تمام دنیا به عنوان روز مهاجرت اعلام شده است.

این روز به خاطر تاجیکستان چنین نامگذاری شده است. یک سوم شهروندان این کشور طبق آمار رسمی در فدراسیون روسیه مهاجر کار هستند. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار اسپوتنیک در دوشنبه جزییات این خبر را برای ما شرح می دهد. وی می گوید که به مناسبت روز مهاجرت در تاجیکستان چندین برنامه تدارک دیده شده است. از جمله برنامه ها تشکیل میزگردهایی با حضور کارشناسان است. در این دیدارها آمار و ارقام نگران کننده ای مطرح شدند. در سال جاری درامد خانواده های مهاجران کار به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در عرض نه ماه حجم نقل و انتقال پولی در تاجیکستان سه برابر به نسبت سال گذشته در همین دوره کاهش یافته است. تحلیل گران این موضوع را با شرایط اقتصادی در روسیه ارتباط می دهند. امروز 99 درصد مهاجران تاجیک در روسیه حضور دارند. انور بابایف رییس اداره مهاجرت تاجیکستان به رادیو «اسپوتنیک» می گوید که وضع تحریم های اقتصادی علیه فدراسیون روسیه ضربه سنگینی بر تاجیکستان وارد کرد. وی در ادامه توضیح می دهد: «تحریم های اقتصادی علیه فدراسیون روسیه تاثیر مستقیم بر تاجیکستان و دیگر کشورهایی دارد که مهاجر کار در روسیه هستند. وجوه ارسالی از روسیه کاهش پیدا کرده و برخی از شرکت ها در روسیه نمی توانند با توان قبلی کار کنند. پیامدهای آن این بود که بخشی از مهاجران به فکر بازگشت افتادند. اما همه این افراد نمی توانند کار پیدا کنند. نرخ دلار بالا رفته است و ارزش روبل روسیه پایین آمده. امروز مهاجران از روسیه درآمد خود را به روبل ارسال می کنند. پیشتر آنها درامد خود را به دلار می فرستادند. به همین خاطر من فکر می کنم که مشکل باید به طور کل حل شود».

طبق ارزیابی های  بانک جهانی در چند سال گذشته تاجیکستان بیش از همه به وجوه ارسالی از سوی مهاجران کار وابسته شده است. در سال گذشته حجم وجوه ارسالی از دیگر کشورها معادل نیم تولید ناخالص داخلی کشور بود. درامد مهاجران به توسعه بازار داخلی کمک می کرد. با ورود پول به کشور بانک ها و شرکت های هواپیمایی ثروتمند تر شده و شرکت های ساختمان سازی جان گرفتند و به واسطه همین نمودار تجارت بالا رفت. کاهش درآمد خانواده های مهاجران در درجه اول بر شاخه اقتصاد ضربه زد. در آینده نزدیک این پروسه منجر به بالارفتن نمودار فقر در کشور می شود. موجودا عزیزوا کارشناس سازمان بین المللی کار در تاجیکستان می گوید: «حجم وجوه ارسالی کاهش یافته است. وضعیت اجتماعی و پولی خانواده های مهاجران کار بدتر شده است. وضعیت پولی در کشور بدتر شده است».

تاجیک ها نمی توانند یک باره از مهاجرت برای کار دست بکشند. موضوع اینجاست که آهنگ ایجاد فضای کاری در بخش های رسمی اقتصادی با نمودار رشد توان کار شهروندان کشور همخوانی ندارد. 20 سال است که این نمودار بالاتر از 2،5 درصد در سال نرفته است. این نمودار می گوید که هر ساله مقامات با مشکلات اشتغال 180 هزار نفر روبرو هستند. مساله مهم دیگر وضعیت اماکن اشتغال است. معیارهای سنجش آن درامد بالا، رشد شغلی و دسترسی به خدمات اجتماعی است. در بازار داخلی کار امروز جای خالی زیادی وجود دارد اما در بیشتر موارد پاسخگوی نیازها و مطالبات افراد نیستند. در واقع شهروندان با وجود مشکلاتی که دارندبه بهبود وضعیت اقتصادی در روسیه امید بسته اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала