گزارش و تحلیل

اوکراین بمب افکن راهبردی ت.او-160 را به جای فروش منهدم کرد

© Sputnik / Alexei Druzhininبمب افکن استراتژیک ت.او -160
بمب افکن استراتژیک ت.او -160 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوکراین برای جلب رضایت امریکا در سال 1998 شروع به از بین بردن این بمب افکن های قوی و بزرگ می کند که هر کدام از آنها صدها میلیون دلار ارزش داشتند.

در نشریات اینترنتی چین مطالبی راجع به چین در سال های 90 و توجه شدید این کشور به اوکراین پس از فروپاشی شوروی منتشر شده است. در این نشریات چین از علاقه خود به بمب افکن استراتژیک ت.او- 160 و حتی اعزام هیاتی برای خرید چند فروند از این بمب افکن ها می نویسد. اما اوکراین برای جلب رضایت امریکا در سال 1998 شروع به از بین بردن این بمب افکن های قوی و بزرگ می کند که هر کدام از آنها صدها میلیون دلار ارزش داشتند. واسیلی کاشین تحلیل گر مرکز استراتژیک و فناوری روسیه حوادث مرتبط با این جریان را تفسیر می کند. وی می گوید که در این مطالب یک موضوع مهم مشاهده می شود. اوکراین چند بمب افکن را در آن سالها نگه داشت. تا امروز همه تصور می کردند که روسیه تنها مدعی این بمب افکن ها بوده و در آن سالها پول کافی برای خرید این کالای گرانقیمت نداشته است. در حالی که اوکراین فقط برای جلب رضایت امریکا در همان سالها آنها را نابود کرده است. با این حال روسیه در آخرین لحظات توانست 8 فروند از اوکراین تحویل گرفته و به جای آن گاز بدهد. 11 بمب افکن باقی مانده تا آغاز سال 2001 توسط اوکراین از بین رفتند. از آن میان یک فروند را به موزه بردند و مابقی را آهن قراضه کردند.

اوکراین حتی یک کَپک هم بابت آنها دریافت نکرد. فقط کافی بود که 2-3 سال صبر کند تا روسیه برای خرید آنها پول تهیه کند. ازبین بردن این هواپیما یکی از اپیزودهای تلخ در تاریخ اوکراین پساشوروی است. حال روشن شده است که این کار خیلی اشتباه بوده زیرا به غیر از روسیه، چین هم مدعی خرید آنها بوده و اواخر سال های 90 منابع مالی کافی برای انجام این خرید در اختیار داشته. حتی تصور مبالغ از دست رفته برای اوکراین هم سخت است. از بین تمام جمهوری های سابق شوروی، اوکراین حکومتی ناموفق تر و ناکارآمدتر داشته است.

تایید این که چین هم به بمب افکن های مذکور توجه داشته، مساله مهمی است. دلایل این توجه را می توان توضیح داد. اگر چین بخواهد بمب افکنی بسازد که قادر باشد به امریکا حمله کند، آنوقت این هواپیما باید برد بلند داشته و بتواند در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند. بمب افکن های چینی برای دستیابی به این هدف باید از اولین و دومین زنجیره جزایر عبور کنند. در آنجا تهدیدات زیادی وجود دارد که از جمله آنها جنگنده های گشت زنی و کشتی های نظامی مجهز به سیستم دفاع ضد موشکی هستند. هواپیمای ت.او-160 یا گزینه به روز شده آن راه حلی برای این مشکل هستند.

متاسفانه دستیابی به این مدل هواپیما در اوکراین میسر نشد. روسیه از مدتها قبل تولید این نوع بمب افکن را تعطیل کرده و فقط به تعمیر و به روز رسانی 16 هواپیمای باقیمانده می پردازد. هواپیمای ت.او-160 برای حمله با موشک های بالدار به مواضع شبه نظامیان داعش در عملیات نظامی روسیه در سوریه مورد استفاده قرار گرفته اند. این هواپیما به قدری در نیروهای نظامی روسیه کاربرد دارند که برنامه های از سر گیری تولید و استفاده از 50 ماشین جدید طبق پروژه ت.او-160 را به جریان انداخته اند. چین و روسیه روی پروژه بمب افکن های آینده و حتی بزرگتر از مدل امریکایی ب-2 کار می کنند اما هنوز مشخص نیست که چه زمان این پروژه ها به مرحله تولید انبوه می رسند.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала