بازسازی مسجد ینیسیسک

© Photo / History of architecture of the Krasnoyarsk TerritoryОтреставрированное здание мечети в Енисейске
Отреставрированное здание мечети в Енисейске - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمعیت « ینیسیسک» کمی بیش از 18 هزار نفر است.

بیش از صد یادبود تاریخی و فرهنگی در شهر « ینیسیسک» وجود دارد که مسجد- یادبود معماری اواخر قرن 19، یکی از آنهاست.
ینیسیسک — شهرستانی در شرق سیبری در 300 کیلومتری مرکز کراسنویارسک قرار دارد. نام آن از رود « ینسی» گرفته شده است. شهر در ساحل سمت چپ رود بنا شده است.
ایاز فتحولین رئیس اداره مسلمانان در مصاحبه با خبرنگار صدای روسیه گفت: اگر به نام شهر از نظر جغرافیایی توجه کنیم، آن را می توان سرزمین ترک نامید. معنای نام رود « ینیسی» از زبان ترکی « مادر» است. عناوین دیگر نیز گویای سکونت قبایل ترک در این اراضی است.
در قرون 19-17 ینیسیسک، شهر اصلی و مرکز بزرگ تجاری بود که تجارت در آن شکوفا بود. شهر محل ترانزیت انواع و اقسام کالا — طلا، خز، ماهی…بود.
در شهر 9 کلیسای ارتدکس فعال بود. محله مسلمانان نیز وجود داشت. در سال 1892 میلادی استانداری « ینیسیسک» به جامعه « محمدیه» شهر اجازه داد مسجد خود را بسازد.
— ساخت مسجد در سال 1903 آغاز و در سال 1905 میلادی به پایان رسید. درسال آینده، 110 — مین سالگرد آن را جشن خواهیم گرفت. مسجد گنبد و مناره داشت، اما در دوران شوروی آنها را خراب کردند. ساختمان به لطف و مرحمت پروردگار حفظ شد.
جمعیت « ینیسیسک» کمی بیش از 18 هزار نفر است. مسلمانان عمدتا تاتار هستند که تعدادشان چند صد نفر است. مسجد سنگی یک طبقه با محراب می تواند حدود 200 نفر را در خود جا بدهد.
— برای جلوگیری از ویرانی مسجد، بخشی از آن مرمت و بازسازی شده است. اکنون با دولت کراسنویارسک در باره تأمین سرمایه بازسازی کامل آن به توافق رسیدیم. ماده مربوطه در بودجه وارد شده است. طرح مرمت و بازسازی، احیای شکل اولیه مسجد را در نظر می گیرد. تمام اسناد آماده هستند. فکر کنم مسجد سالهای طولانی به مردم خدمت خواهد کرد.
بازسازی مسجد تا جشن 400 مین سالگرد شهر به پایان خواهد رسید. شهر « ینیسیسک» این جشن را در سال 2019 میلادی برگزار خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала