گزارش و تحلیل

روزنامه نگاران غربی منتقد از عملیات روسیه در سوریه برای اولین بار به پایگاه روسیه در لاذقیه سفر کردند

© Sputnik / Dmitry Vinogradov مجهز شدن بمب افکن های روسی سوخو34 در سوریه به موشک های هوا به هوا
مجهز شدن بمب افکن های روسی سوخو34 در سوریه به موشک های هوا به هوا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سومین بار است که روزنامه نگاران خارجی مقیم مسکو از پایگاه نظامی روسیه در لاذقیه دیدن می کنند. این دفعه در این محل روزنامه نگاران کانال‌هایی جمع شدند که برخوردشان به عملیات مسکو در سوریه آشکارا خصمانه است.

خبر نگار سی ان ان  «ماتیو چانس» در یکی از گزارش های خود تعریف کرد که کرملین حتی کتمان نمی‌کند که «تجاوز روسیه به سوریه در حکم خطر   فزاینده است». از سوژه  تلویزیون «اسکای نیوز» پیدا است که «بنا به گزارش فعالین اپوزیسیون، کارزار روسی در سوریه هنوز در مرحله اول خود قرار دارد ولی حالا هم نتیجه آن شاهد هسیتم» و به دنبال این سخنان مجری، تصاویر احتمالاً  ساختمان یک بیمارستان و در جلو آن کودکان گریان نشان داده می‌شوند

با وجود این «روس های وحشتناک» که رسانه‌های غربی برخی اوقات آن‌ها را اینطور توصیف می‌کنند مهمان‌نوازی از خود نشان داده و از روزنامه نگاران غربی دعوت کردند به لاذقیه بیایند. همه این دعوت را پذریفتند.

برای اولین بار کانال‌های تلویزیونی مانند «اسکای نیوز»، سی ان ان و سی بی اس امکان یافتند فعالیت هواپیما های نظامی روسی در حال انجام  عملیات جنگی را  تماشا کنند و آن‌ها از این فرصت استفاده کردند و حتی هنگام حضور مزاحم هم دیگر می شدند.

آن‌ها بدون وقفه فیلم‌برداری می‌کردند هر چند که به ناچار گوش‌های خود را می بستند و خم می‌شدند و  چمباتمه می‌زدند. «کریستوف وانر» خبرنگار کانال «ان 24» آلمان در این باره گفت:

«برداشت اول ما مثبت است. این امر اهمیت دارد که همه چیز را با چشم خود دیدیم در غیر این صورد ممکن نیست پی برده شود که در این پایگاه چه می‌گذرد و هدف عملیات روسیه در اینجا چیست. برای تشکیل تصور صحیح حضور در پایگاه مهم است و خواندن مطالب درج شده در روزنامه‌ها و اینترنت برای این کار کافی نیست.

باید اشاره کرد که روزنامه نگاران غربی در لاذقیه از همه چیز که به چشم شان می‌خورد عکس و تصویر می گرفتند. تصویربرداران برای ااشغال جا های راحت‌تر بین خود رقابت می کردند. سرتیپ ایگور کناشنکوف نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه از علاقه خاص مهمانان خارجی برخوردار بود. نمایندگان رسانه‌ها  دائماً از او مصاحبه‌ اختصاصی می خواستند.

روزنامه نگاران خارجی بغیر از خبرنگار «فرانس پرس» مخالف آن نبودند که گروه روزنامه نگاران روسیه کار آن‌ها را به تصویر بکشد.

بالگردهای تهاجمی می ـ 24 روسیه برای اجرای ماموریت رزمی از فرودگاه نظامی حمیمیم سوریه پرواز می کنند - اسپوتنیک ایران
بالگرد های تهاجمی روسی در فرودگاه نظامی "حمیمیم"

تصور کلی از سفر روزنامه نگاران خارجی به لاذقیه این بود که آن‌ها روز موفقیت آمیزی را گذراندند.

یک خبرنگار غربی در پایان این سفر گفت: «من از کار با نظامیان روسی خوشم می آید، آن‌ها افراد خیلی مهربانی هستند. پرسنل یگان های ناتو اینجوری نیست. اصلاً کسب مجوز برای دیدن از پایگاه نظامی و انجام مصاحبه با نظامیان بسیار مشکل است».

می‌شود گفت که این دفعه پوشش خبری عملیات روسیه در پایگاه نظامی روسیه در سوریه به مراتب موزون تر از قبل از آب در آمد. روزنامه نگاران  به جای انتقاد شدید معمول در سابق، این حادثه را بطور حرفه‌ای و واقعگرایانه  توصیف کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала