فرایند تشخیص استعدادها در بنیاد ملی نخبگان معیوب است

© Fotolia / Borna_Mirایران از مدل جدید قراردادهای نفتی خود رونمایی کرد
ایران از مدل جدید قراردادهای نفتی خود رونمایی کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه نحوه و فرایند تشخیص استعدادها در بنیاد ملی نخبگان معیوب است، گفت: در ۱۰۰ سال اخیر همه داشته‌های خود را با پولی که از نفت بدست آوردیم از دست دادیم.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از تسنیم، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در نخستین "کنگره بین‌المللی مدیریت استعداد" در دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: آن چیزی که سرمایه کشور است منابع معدنی و طبیعی آن نیست بلکه نیروی انسانی آن کشور است.
وی درباره چگونگی بهره‌گیری از این سرمایه افزود: اگر بخواهیم از این منابع استفاده کنیم باید نسبت به سرنوشت و آینده آن‌ها حساس بود؛ تا زمانیکه ارزش یک بشکه نفت از مغز یک انسان بیشتر است، کشور روی پیشرفت را به خود نخواهد دید.
ستاری به ظرفیت‌های ایران در زمینه منابع انسانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 32 میلیون جوان در کشور داریم که این رقم در دنیا کم‌نظیر است و از این تعداد 5/4 میلیون نفر دانشجو هستند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه 50 هزار نفر در خارج از کشور در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: تحصیل این افراد در خارج از کشور از نظر ما ایرادی ندارد ولی باید سازوکاری اندیشید که بتوان از این نیروها به نفع کشور بهره برد.
وی از نحوه و فرایند تشخیص استعدادها در بنیاد ملی نخبگان انتقاد و تصریح کرد: نحوه و فرایند تشخیص استعدادها در بنیاد ملی نخبگان معیوب است و نباید تنها به نتایج کنکور سراسری، المپیادها، تعداد مقالات و اختراعات اکتفا کرد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: البته با توجه به شرایط فعلی، این ابزار بهترین ابزار ماست و ما در حال اصلاح این روند هستیم.
وی با بیان اینکه ما بهترین نیروی انسانی را در دنیا داریم، تأکید کرد: ما باید به کشور ثابت کنیم می‌توانیم از این نیروها درآمد کسب کنیم و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره مشکلات نخبگان اظهار داشت: این مشکلات فقط مسائل مالی این افراد نیست و ما باید برای آینده آن‌ها، وقت آن‌ها و امکانات مورد نیاز آن‌ها نیز برنامه‌ریزی کنیم.
وی در ادامه به برخی از اقدامات معاونت علمی در امر استعدادیابی اشاره کرد و یادآور شد: برای این کار ما "طرح شهاب" را در مقاطع چهارم و پنجم دبستان در برخی از مدارس کشور آغاز کردیم تا شناسایی و پرورش استعدادها به صورت مطلوب‌تری انجام پذیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم تغییر دیدگاه‌ها در موضوع اقتصاد متذکر شد: در مسائل اقتصادی نیازمند یک «رفرم فرهنگی» هستیم و این رفرم نه در دولت که باید در دیدگاه‌های مردم صورت گیرد.
وی با انتقاد از تغییر نگرش‌های مردم از تولید فکر و ایده به وابستگی به پول نفت و دولت خاطرنشان کرد: ما کشوری با چندین هزار سال تاریخ هستیم که کارآفرینی جزء ذاتی مردمان آن بوده‌ است اما در 100 سال اخیر همه داشته‌های خود را با پولی که از نفت بدست آوردیم از دست دادیم.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به بیان برخی دیگر از تفکرات اشتباه شکل گرفته در سال‌های اخیر اشاره و گفت: در سال‌های گذشته همیشه نخبگان از ما طلب داشتند ولی حالا ما از آن‌ها این مطالبه را داریم که شما برای کشور چه کردید؛ به نظر ما آن‌ها باید مانند نیروهای ویژه نظامی هزینۀ بیشتری را برای کشور متقبل شوند.
ستاری با ابراز تأسف از هزینه‌های بسیاری که برای پژوهش در کشور صورت گرفته ولی نتایج مطلوبی نداشته است، تصریح کرد: شیوه‌های گذشته در حمایت از پژوهش درست نبوده‌ است و دولت نباید از پژوهش‌های کاربردی حمایت می‌کرد و باید آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کرد.
وی افزود: دولت تنها موظف است از پژوهش‌هایی که در مرز دانش هستند حمایت و هزینه آن را بپردازد در غیر اینصورت نتایجی که در حمایت از پروژه‌های مسکن، اتومبیل، عروسک و… از سوی دولت اتفاق افتاد برای پژوهش هم رخ خواهد داد.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ادامه از کیفیت پایین آموزش نیز انتقاد و خاطرنشان کرد: در تحصیلات تکمیلی در بحث کیفیت آموزش، دچار مشکلاتی هستیم ولی در دوره‌های لیسانس و متوسطه ما جزء برترین‌های دنیا هستیم.
وی در پایان با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان یکی از پنج پایه اصلی اقتصاد مقاومتی است ابراز امیدواری کرد در بودجه سال 95 توجه ویژه‌ای به بحث پژوهش صورت گیرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала