گزارش و تحلیل

تحریم "ویزا ویور" دشمنان داعش یا دور زدن توافق هسته ای

© Fotolia / weimUS Visa
US Visa - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصمیم کنگره آمریکا برای لغو ویزا ویور افرادی که طی پنج سال پیش به ایران سفر کرده اند یا نشانه ای از نا آگاهی کنگره آمریکا از شرایط سیاسی بین المللی است و یا اینکه با این ابزار می خواهند توافق هسته ای را دور بزنند.

بر کسی پوشیده نیست که بزرگترین مخالف داعش در منطقه خاور میانه ایران و دولت های عراق و سوریه هستند و این گروه تروریستی بیشترین حامییان خود را در کشورهای همپیمان ایالات متحده آمریکا همچون کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ترکیه دارا می باشد و مسخره ترین تصمیمی که کنگره آمریکا برای مقابله با خطر داعش می توانست بگیرد این بود که برای ورود افرادی که به ایران سفر کرده اند محدودیت قایل شود و در مقابل هیچ محدودیتی برای ورود افرادی که به کشورهای حامی داعش سفر می کنند قایل نشود. یعنی عملا دشمنان داعش را تحریم کند و دوستان داعش را تشویق.

بعید است که کارشناسان این کنگره به نمایندگان اطلاع نداده باشند که همکاران داعش و گروه های تروریستی دیگر در منطقه خاورمیانه اصلا جرئت نمی کنند به ایران سفر کنند و در مقابل معمولا نه فقط به کشورهای همپیمان ایالات متحده در منطقه خاور میانه تردد دارند بلکه خود عمدتا از اتباع این کشورها هستند. واضع ترین برهان مشخصات شناسنامه ای افرادی است که در 11 سپتامبر به ایالات متحده حمله کردند (15 تبعه عربستان — 2 تبعه امارات — یک تبعه مصر و یک تبعه لبنانی که این آخری هم متولد عربستان سعودی بود و در آنجا بزرگ شده بود). حمله تروریستی اخیری که در ایالات متحده انجام شده بود توسط افرادی انجام شده که اصالتا عربستانی بودند. حتی همین عملیاتی که اخیرا در اوروپا انجام شده همه اصالتا تبعه کشورهای عرب همپیمان ایالات متحده بودند.

حتی یک بچه کوچک این روزها می تواند به شما بگوید که راه پیوستن به داعش ترکیه است و راه پیوستن به دیگر گروه های تروریستی در خاور میانه یا از ترکیه و یا از اردن دیگر همپیمان عرب ایالات متحده می گذرد. یعنی باید باور کنیم که نمایندگان کنگره ایالات متحده اینقدر کمبود اطلاعات بین المللی دارند؟

تصور بنده این است که این نمایندگان به هیچ وجه کم سواد نیستند و اگر هم هستند کارشناسان مطلع به آنها اطلاع داده اند که تروریست ها از کانال ایران به ایالات متحده سفر نمی کنند اما قطعا نمایندگان کنگره ایالات متحده خواسته اند از بی اطلاعی عمده مردم ایالات متحده از شرایط بین المللی سوء استفاده کنند تا توافق هسته ای میان ایران و 1+5 را دور بزنند. تلاش های ناکام این نمایندگان در جلوگیری از انعقاد توافق ایران با 1+5 آنها را به این سمت کشانده تا با این شگرد نمایندگان کشورهای دیگر که در چند ماه اخیر سیل وار به ایران حمله ور شده بودند را تحت فشار قرار دهند تا به ایران سفر نکنند و اگر هم سفر می کنند انتظار عواقب تنبیهی ایالات متحده در جلوگیری از ورود آنان به این کشور را داشته باشند. عملا نوعی تحریم جدید که نام تحریم بر آن نیست. یا نقض واضح عهد در توافق نامه ایران با 1+5، که البته ایرانی ها به دلیل تاریخ رفتارهای ایالات متحده انتظار چنین کارهایی را داشتند.

بنده طی چند روز اخیر با تعدادی از دیپلمات های  اوروپایی گفتگو داشتم و اکثرا اظهار می داشتند تعداد زیادی از بازرگانان اوروپایی در همین هفته اخیر به دلیل واهمه از جلوگیری از سفرشان به به ایالات متحده، سفر های خود به ایران را معلق کرده اند تا از شرایط تصویب این قانون در ایالات متحده اطمینان یابند. این قانون نه فقط به بازرگانان متقاضی همکاری با ایران آسیب می زند بلکه حتی به تورهای گردشگری تعداد زیادی از کشورها نیز آسیب می زند چرا که گردشگران کشورهایی که می توانند بدون ویزا به ایالات متحده سفر کنند نیز از سفر به ایران واهمه خواهند داشت.

قطعا وزارت امور خارجه ایران تلاش خواهد کرد برای جلوگیری از این اتفاق تدابیر لازم را اتخاذ کند اما چند راهکار وجود دارد که فعلا می توان با آن تحریم جدید ایالات متحده را دور زد. یکی لغو روادید با این کشورها می باشد و وقتی شهروندان این کشورها وارد مبادی ورودی ایران می گردند می توان ورود و خروج آنها را روی کاغذی ویژه خارج از پاسپورت آنها ثبت کرد تا شهروندان این کشورها با خیال راحت به ایران سفر کنند. دیگری اینکه سفارتخانه های ایران ویزاهای خارج از پاسپورت معروف به لیسه پاسه برای شهروندان این کشورها صادر کنند و ورود و خروج آنها نیز روی همان لیسه پاسه ها ثبت گردد. و در نهایت وزارت امور خارجه ایران نیز باید کشورهای ذینفع از یک سو و 5+1 از سوی را مجاب کند تا در مقابل این تحریم جدید واکنش نشان دهند چرا که اگر در مقابل اولین رفتار کنگره آمریکا واکنش نشان ندهند باید منتظر رفتارهای مشابه بیشتر در آینده باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала