توجه به گسترش ورزش زنان در برنامه ششم توسعه

© AP Photo / Ebrahim NorooziIranian woman holds an Iranian flag during a ceremony of farewell for the national soccer team
Iranian woman holds an Iranian flag during a ceremony of farewell for the national soccer team - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، از محورهای مورد توجه در این زمینه گسترش ورزش، تربیت بدنی و فعالیت بدنی زنان است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل مهر، شهیندخت مولاوردی در دومین سمپوزیوم بین‌المللی توانمندسازی زنان در ورزش گفت: با گسترش ورزش، تربیت بدنی و فعالیت بدنی زنان می‌توانیم به جامعه و خانواده سالمی دست یابیم.
وی با بیان اینکه توانمندسازی کلید توسعه و آموزش کلید توانمندسازی است، افزود: امروزه اغلب کشورها برای دستیابی به توسعه پایدار، توانمندسازی را مدنظر خود قرار داده‌اند؛ چراکه توانمندسازی را کلید توسعه پایدار می‌دانند و پیش‌نیاز توسعه پایدار مشارکت همه انسان‌های جامعه است که این کار باید از طریق افزایش ظرفیت‌ها و توانمندسازی آنان انجام شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: امروزه اتکای دولت‌ها و ملت‌ها برای تحقق توسعه پایدار، منابع طبیعی نیست؛ بلکه منابع انسانی و سرمایه انسانی است. این سرمایه زن و مرد نمی‌شناسد. در واقع محور توسعه پایدار، انسان آگاه، سالم، خلاق و آزاد است.
مولاوردی افزود: امروزه کشورهای صنعتی پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ البته کشورهای در حال توسعه نیز این پیچیدگی‌ها را تجربه می‌کنند. رشد سریع ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجب افزایش ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها شده است و برای پیشگیری از آسیب‌ها در کاهش هزینه‌های درمانی، تربیت بدنی، فعالیت بدنی و ورزش هم در سطح فردی و هم اجتماعی تاثیر بسزایی دارد. با این نگاه توسعه ورزش یک ضرورت انکارناپذیر است.
معاون رییس جمهور ادامه داد: با توجه به انتظارات موجود از ایفای نقش‌های چندگانه زنان، گسترش ورزش در بین آنان یک ضرورت است؛ چراکه ورزش هم بر سلامت فردی زنان و هم بر ایفای نقش‌های چندگانه آنان اثر مثبتی دارد.
وی با اشاره به ورزش قهرمانی زنان، اظهار کرد: در تمام نقاط دنیا زنان نسبت به مردان دیرتر وارد این عرصه شده‌اند ولی با افزایش توانمندی‌های جسمی خود توانستند به موفقیت‌هایی در زمینه ورزش قهرمانی دست یابند. زنان ایرانی موفقیت‌های چشم‌گیری را در این عرصه به دست آورده‌اند. آنان علاوه بر آنکه مادران و همسران و شایسته‌ای هستند، در میادین بین‌المللی استعداد و توانمندی‌های زنان ایرانی و مسلمان را به رخ کشیده‌اند و از این طریق موفق شده‌اند محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند و الگویی الهام‌بخش برای دختران و زنان ایرانی و زنان مسلمان در سطح جهان باشند. نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای زیادی داشته است و موفقیت زنان در عرصه ورزش یکی از همین دستاوردها است. الگویی که فدراسیون اسلامی ورزش زنان ارائه کرده است، تجربه جهانی را در اختیار زنان جهان قرار داده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: تصمیم‌گیران ورزش جهانی باید به واقعیت‌های مربوط به ورزش زنان توجه کنند و شرایط را فراهم کنند تا آنان بتوانند در شرایط عادلانه نسبت به مردان به فعالیت‌های ورزشی بپردازند. علاوه بر آن بین زنان کشورهای مختلف نیز دسترسی عادلانه به امکانات ورزشی فراهم شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала