مرمت خانه حاج‌آقا علی رفسنجان بزرگترین خانه خشتی جهان

© Flickr / Blondinrikard Fröbergافزایش ارتباط و فعالیت استانهای ایران با مناطق مختلف روسیه
افزایش ارتباط و فعالیت  استانهای ایران با مناطق مختلف روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از فارس، صبح امروز استاندار کرمان به همراه کارشناسان میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان شهرستان رفسنجان از روند مرمت خانه حاج‌آقا علی رفسنجان بزرگترین خانه خشتی جهان بازدید کردند.

بزرگترین خانه خشتی دنیا امروز توسط بنیاد توسعه موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه در حال مرمت و بازسازی است و 70 بنّا، گچ‌کار، کاشی‌‌کار و… در این رویداد بزرگ سهیم و مشغول کارند.
بزرگترین خانه خشتی دنیا قرار است، بزرگترین مجموعه هتل سنتی استان کرمان شود که در حقیقت بزرگترین در کشور و یا شاید دنیا باشد چرا که این خانه بزرگترین خانه خشتی دنیاست.
وارد خانه حاج آقا علی شدیم و از هشتی اول به سمت خانه مرضیه خانم رفتیم، این خانه به قدری خراب بود که به خرابه‌ای بیشتر از خانه شباهت داشت و در آن چند کارگر زیر نظر یک کارشناس میراث فرهنگی مشغول کار بودند.

ایجاد 17 سوئیت در خانه حاج‌آقا علی
بخش‌های مختلف را بازدید کردیم و روی پشت بام این خانه رفتیم، نمای بسیار زیبایی داشت از روی پشت بام به تمام خانه اشراف داشت، سرایداری مدیرعامل بنیاد توسعه موقوفات از ایجاد 17 سوئیت دو، سه و پنج تخته در این خانه خبر داد و افزود: در مجموع این تعداد سوئیت گنجایش 100 نفر را دارند.
وی ادامه داد: مجموعه رستوران، حمام، سونا و جکوزی از دیگر مواردی است که در این مجموعه ایجاد می‌شود و فاز اول 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که شامل حوضچه، حیاط اصلی، رستوران و سوئیت‌ها می‌شود.
در ادامه از روند بازسازی محوطه بیرونی و چند بخش داخلی مجموعه حاج آقا علی بازدید و استاندار خواستار آزاد شدن مسیرها شد و شهردار نیز در این زمینه گفت: هماهنگ می‌کنیم و ما آماده همکاری هستیم.
حمید ملانوری فرماندار رفسنجان نیز از نصب تابلوهای راهنما از سال گذشته در طول مسیر خانه حاج‌آقا علی خبر داد و گفت: با همکاری شهرداری و دهیاری نسبت به آزادسازی مسیر هماهنگ می‌شود تا دسترسی افراد به مجموعه آسان باشد و امکاناتی نظیر سرویس‌های بهداشتی هم دیده شده است.
اما آن‌چه که بیشتر مورد توجه است وجود نخاله‌های ساختمانی در طول مسیر به‌ویژه ابتدای جاده رفسنجان به مهدی آباد است، جلب توجه می‌کند و نمای نازیبایی دارد که اکبر پورمحمدی شهردار نسبت به رفع این معضل قول همکاری دارد.

آیا ترمیم خانه حاج‌آقا علی اصولی است

از موحدی کارشناس میراث فرهنگی در مورد تخریب ستون‌های بیرونی محوطه سئوال سوال شد، آیا این تخریب غیر اصولی نیست و چرا به سازه اصلی دست زده شده است، وی با طفره رفتن از جواب دادن تنها به این نکته که باید اصولی کار شود از ادامه پاسخ شانه خالی کرد.
استاندار ادامه سفرش در شهرستان‌های استان، رفسنجان را به مقصد شهربابک ترک گفت و خبرنگاران رفسنجان فرصت را مغتنم شمردند و با سرایداری مدیرعامل بنیاد توسعه موقوفات استان کرمان در مورد روند مرمت و بازسازی بزرگترین خانه خشتی دنیا گفت‌وگو کردند.

ایجاد بزرگترین هتل سنتی استان در رفسنجان
سرایداری اظهار داشت: بزرگترین مجموعه هتل سنتی استان کرمان در خانه حاج‌آقا علی ایجاد می‌شود و از رستوران، سوئیت، سونا، جکوزی، حمام، مجموعه ورزشی، رستوران خصوصی و… تشکیل می‌شود.
وی گفت: حمام تاریخی این مجموعه به‌عنوان موزه نگهداری می‌شود و جنب آن حمامی ایجاد می‌شود.
وی بیان داشت: مخاطب اصلی مردم رفسنجان هستند که از امکانات ایجاد شده بهره‌مند شوند و بعد گردشگران داخلی و خارجی دیگر، در پشت بام هم که به تمام مجموعه اشراف دارد کافی شاپ ایجاد می‌شود و رستوران لوکس خصوصی هم با گنجایش 70 نفر برای میهمانی‌ها در نظر گرفته شده است.
سرایداری ادامه داد: این مجموعه که 14 هزار متر مربع عرصه و 7 هزار متر مربع زیربنا دارد، شامل بخش شاه‌نشین، هشتی‌ها، خانه مرضیه خانم، تاج خانم، انبارها، حوضچه‌ها، هفت دری، پنج دری و سه دری و… تشکیل شده و کار مرمت و بازسازی آن از اول مهرماه سال جاری آغاز و 30 درصد پیشرفت دارد.

پیش‌بینی 15 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی فاز اول
مدیرعامل بنیاد توسعه موقوفات استان کرمان عنوان کرد: 15 میلیارد تومان اعتبار برای فاز اول آن پیش‌بینی شده است و رزومه کاری ما باغ فتح آباد، باغ متولی‌باشی ماهان و میدان مشتاق کرمان که در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل استحکام بنا مجبور شدیم در قسمتی دست به ساز اصلی بزنیم، تصریح کرد: در دوره‌ای این بنا توسط پسران حاج آقاعلی تغییر کاربری پیدا کرده و جبهه غرب خانه عوض شده است، نخستین کاری که کردیم بازگرداندن به اصل تاریخی خانه بود و مجبور شدیم بنا را حفظ کنیم و یکی از وظایف اصلی در مرمت برگرداندن به هویت اصلی است.

وی در زمینه بادگیرها متذکر شد: بادگیرهای کل منطقه رفسنجان را بررسی کردیم در نهایت عکس قدیمی خانه مرضیه خانم را پیدا و طبق همان نمونه خودش ایجاد می‌کنیم، وقتی الحاقی ناصحیح باشد، باید جمع شود و مجددا بنا تاریخی بازسازی شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала