گزارش و تحلیل

داعش غیر از نفت درآمدهای دیگری هم دارد

© AP Photo / Militant photoداعش
داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان تروریستی داعش به طور مستمر و موفق از فروش نفت سالانه یک میلیارد دلار امریکا درآمد کسب می کند.

رسانه های عراق اعلام کرده اند که شبه نظامیان نفت را به قیمت 25 دلار و زیر قیمت بازار جهانی عرضه می کنند.

نفت از طریق قاچاق به دست سوریه و ایران می افتد. بشکه های نفت از طریق واسطه ها در شمال کشور و در مرز سوریه با کردها جابجا می شود، ضمن اینکه ترکیه و ایران از فروش مجدد آن سود خوبی کسب می کند. امروز داعش بخش وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل دارد و یازده میدان نفتی را به دست گرفته. دیمیتری یفیموف عضو شورای کارشناسی کمیسیون دومای مسکو در امور امنیت می گوید که کار از مدتی پیش آغاز شده است. وی در ادامه توضیح می دهد: «منابع حمایت از داعش کاملا روشن است و همه می دانند. بیشترین پولها از راه فروش قاچاقی نفت و محصولات نفتی از طریق خاک ترکیه حاصل می شود و شرکت های ترک — انگلیس از آن بهره می برند. مدتهاست که از یک میلیون دلار در روز به سود 2،5 میلیون دلاری رسیده اند. این آمار را نیز جاسوسان آلمان به دست آورده اند. به هر صورت، طبق تحلیل های ما، این ارقام از 1 تا 1،3 میلیون دلار در روز نوسان دارد. زیرا شبه نظامیان نفت را به قیمتی که بتوانند می فروشند. ترک ها و بریتانیایی ها بعد از انتقال نفت به ترکیه به قیمت 10 تا 15 دلار در ازای هر بشکه پرداخت می کنند. در ادامه آنها نفت را به قیمت نفت عراق عرضه می کنند. در حقیقت هر دو نفت را با هم ترکیب کرده و به عنوان نفت عادی می فروشند. پول اصلی از فروش نفت به جیب شبه نظامیان نمی رود و پسر اردوغان این پروسه را مدیریت می کند.

این حقیقت که منبع مالی تروریست های داغش نفت است جای بحث نگذاشته. الکساندر واویلوف استاد آکادمی دیپلماسی وزارت امور خارجه روسیه در این رابطه می گوید: «منابع درآمد متنوع و متعدد هستند. درآمد اصلی از فروش نفت است. زیرا ضربات موفق وارد شده از حملات هوایی روسیه اعصاب شبه نظامیان را به هم ریخته و درآمد نفتی آنها را کاهش داده. ماشین های نفت کش آنها بی وقفه از کارخانه های پتروشیمی و انبارها حرکت می کنند و مورد اصابت قرار می گیرند. بخشی از نفت در سوریه استخراج می شود و بخشی از عراق. زیرا داعش بخش شمالی عراق یعنی استان موصل و کرکوک را گرفته که منابع غنی نفتی عراق هستند. از سال 1924 این میادین نفتی فعال بوده اند.

اما این تنها منبع درآمد داعش نیست. گروهک تروریستی داعش سود ثابتی از فروش اشیای قیمتی و باستانی سرقت شده پس از اشغال شهرهای عراق و سوریه به دست می آورد. این اشیای قیمتی از طریق ترکیه دست به دست می شوند. تجارت انسان هم فصل دیگری از منابع درامد داعش است. داعش کودکان و زنان را برای بردگی جنسی می فروشد. شبه نظامیان باج گیری می کنند و در ازای آزادی افرادی که می ربایند طلب پول می کنند. هرچه به دستشان برسد را می دزدند. دیمیتری یفیموف می گوید: «گرفتن اسیر، تجارت انسان و اعضای بدن انسان ها ماهانه تا 10 میلیون دلار درآمد برای داعش دارد. گروهک های مختلف شبه نظامیان که کنترل کریدورها در ترکیه و دیگر کشورها را در دست داشتند مالیات تعیین کرده و قاچاق اسلحه می کردند و به دوستانشان می فروختند. آنها از یک دست تحویل می گرفتند و به دیگر گروهک ها در مرکز سوریه می فروختند.»

اخیرا روشن شد که داعش مالیات مشخصی برای زمین های کشاورزی تعیین می کند و هر کس که مالیات پرداخت نکند را اعدام می کنند.

یفیموف می گوید: «آنها برای غیرمسلمانان نیز مالیات تعیین می کنند و افراد با پرداخت مالیات جدی، جان خود و خانواده اشان را می خرند. مالیات ها انواع مختلف دارند. قبلا ماهانه 300 هزار دلار درآمد حاصل از مالیات بود. از سال 2008 تا 2015 به واسطه غارت مناطق اشغالی و فروش اشیای گرانقیمت در حراج های بزرگ 3 میلیارد دلار درآمد کسب کرده اند که البته سود اصلی به جیب واسطه ها می رود و ردپای بریتانیا نیز در این جریان مشاهده می شود.

به عبارت دیگر، تروریست ها بیشتر شبیه به راهزنان و غارتگرانی هستند که آماده اند تا هر چیز و هر کس را از سر راه بردارند. برخی تحلیل گران می گویند که داعش از غارت شهرهای مختلف در حدود 8 میلیون دلار درآمد ماهانه دارد.

اخیرا گروه هکرهای Ghost Security Group توانست به چند حساب این گروه تروریستی در فضای مجازی دست پیدا کند. طبق گفته های این گروه، تنها در یک حساب معادل 3 میلیون دلار پول بوده. این افراد می گویند که حساب های حاضر تنها 1 تا 3 درصد بودجه سازمان تروریستی است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала