گزارش و تحلیل

جلوگیری از رشد داعش طبق سناریوی روسی

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationحملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه
حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو از صرف نیرو و زمان برای مبارزه با داعش مضایقه نمی کند.

هدف از عملیات روسیه در قلمروی روسیه، جلوگیری از رشد داعش بود. ولادیمیر چیژوف نماینده ویژه روسیه در اتحادیه اروپا ضمن بیان این سخنان گفت که نباید چشمهایمان را روی گروهک های تروریستی ببندیم.

مسکو از نیرو و زمان برای این کار مضایقه نمی کند و معتقد است که قدرت های بزرگ جهانی باید به شکل متحد با این مساله مبارزه کرده و دایما اقداماتشان را با هم هماهنگ کنند و از تمام فرصت ها برای از بین بردن ریشه­ها و زمینه های تروریسم استفاده کنند.

علاوه بر این، مسکو ماموریت مهمی را بر عهده گرفته و زیرساخت های تروریسم را به شکلی جبران ناپذیر از بین می برد. روسیه به خوبی متوجه است که عملیات در سوریه بسیار مهم و جدی است. تمام اخبار تایید کننده اقدامات ثمربخش خلبانان روس برای ما ارزشمند هستند. نابود کردن پایگاه های تروریست ها، انبارهای به آتش کشیده شده و نقاط پاسبانی، نابود کردن تجهیزات و نیروهای انسانی آنها نتیجه عملکرد درست خلبانان روس است. کمتر کشوری در غرب انتظار این نتایج را از روسیه داشت. دلیل اول این است که از مدتها پیش، روسیه را بازیگر فعال در منطقه خاورمیانه به شمار نمی آوردند، دلیل دوم اینکه، این اواخر غرب درگیر یک افسانه شده است. اما مهم سطح عملیات روسیه در خاک سوریه است. آراییک استپانیان رییس آکادمی مسایل ژئوپولتیک در این باره می گوید: «روسیه کار خود را با ظرافت تمام انجام می دهد و درست به هدف می زند. بعد از تحقیق و تجسس و کسب اطلاعات دقیق، از هوا حمله می کند و ارتش سوری نیز از زمین اطلاعات دقیق برای آنها ارسال می کنند. به همین خاطر روسیه درست عمل می کند. اما باید این را در نظر گرفت که اگر کوچکترین اشتباهی رخ بدهد، سر و صدای باورنکردنی بلند می شود. امریکایی ها کوچکترین اشتباه را در بوق و کرنا خواهند کرد و می گویند که ببینید روس ها مردم غیرنظامی را می کشند. باید این موضوع را در نظر داشت.

اما فکر کردن درباره اینکه عملیات روسیه به زودی پایان می گیرد، کمی اشتباه است. واکنش دول مختلف به عملیات روسیه به وضوح ثابت می کند که در منطقه دو گروه وجود دارد. یک گروه مایل نیست که کار تروریسم پایان بپذیرد. موضع مسکو بر این است که به حکومت رسمی سوریه در این مبارزه کمک کند. آراییک استپانیان معتقد است که موضع روسیه خوشایند سایر کشورها نیست.

وی در ادامه توضیح می دهد: «ببینید روسیه با چه کسی همکاری می کند، با طرف های ذینفعی که رسما مورد تایید هستند. اما امریکایی ها با همسایگان آنها و با کسانی همکاری می کنند که حامی تروریسم هستند، با کشورهایی همچون ترکیه، قطر و عربستان سعودی. این کشورها چه نگاهی به سوریه و عراق دارند. به هر صورت، یک حکومت رسمی با تروریسم مبارزه می کند. باید در این مبارزه از آنها حمایت کرد تا بر تروریسم غلبه کنند. ترکیه هیچ وقت با این کار موافقت نمی کند و اجازه نمی دهد که روسیه بر داعش پیروز شود، زیرا سود ترکیه در این است. ترکیه زیر پرچم مبارزه با داعش مناطق خودمختار کردها را بمباران می کند و مساله ژئوپولتیک را حل می کند، از شبه نظامیان داعش نفت ارزان می خرد و سود می برد. پس چه دلیلی دارد که بخواهند داعش را از بین ببرند؟

اما همه اینها ارتباط زیادی با تروریسم از منظر روسیه و مسکو ندارد و این موضوعی نیست که مسکو همه را فرامی خواند. امروز باید کشورهای دیگر به حلقه مبارزه با تروریسم پیوسته و با اقدامات هماهنگ دست به کار شوند. روسیه در این عملیات آماده است تا مجددا نقش کلیدی ایفا کند. الکساندر سوتنیچنکو استاد دانشگاه دولتی سن پترزبورگ می گوید: «تنها شانس برای روسیه و متحدینش در پیروزی این است که عملیاتشان کاملا هماهنگ شده باشد و با ایران همراهی کنند. روسیه چندین مرتبه و پیش از شروع عملیات گفته بود که برای غلبه با داعش در سوریه عملیات هوایی کافی نیست. این سخن درست است. امروز بسیاری از مخالفین روسیه با اشاره به همین سخنان می گویند که چطور با توسل به عملیات هوایی می خواهید پیروز شوید. اما فقط حملات هوایی در کار نیست، بلکه از تجهیزات هوایی بسیار قوی و پیشرفته استفاده می شود. و عملیات زمینی توسط ارتش اسد و متحدینش یعنی ایران و حزب الله لبنان انجام می گیرد. بنابراین تمام اشکال مبارزه با هم هستند. مهم این است که اقدامات هماهنگ باشد، انوقت پیروزی حاصل می شود.

عملیات در سوریه یکی از دلایل اثبات این مساله است که روسیه دو هدف خود را دنبال می کند. اهداف روسیه در حمایت از حکومت و تشکیل شرایط عادی برای زندگی مردم سوریه خلاصه می شود. اما خیلی از کشورهای دیگر این نتیجه را نمی خواهند و دایما در کار روسیه دخالت خواهند کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала