عضویت تاجیکستان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا

© Sputnikاتحادیه اقتصادی اوراسیا
اتحادیه اقتصادی اوراسیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دورنمای پتانسیل انرژتیک تاجیکستان خوب است.

 تاجیکستان در آینده نزدیک ممکن است  موضع خود در باره عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را  اعلام کند.  در دوشنبه کار روی  ارزیابی سود و زیان عضویت در این اتحادیه رو به پایان است.  عالم فصح الدینوف  خبرنگار « سپوتنیک»  در دوشنبه  در باره  موانع  جدی در راه پیوستن تاجیکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گزارش  می دهد.

 کارشناسان تاجیکستان و تحلیلگران خارجی،  تاجیکستان را   یک کاندید بالقوه  برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اورآسیا می دانند. آنها به چند نکته  حساس  توجه می کنند  که دوشنبه می تواند  در فرایند مذاکرات عنوان کند.  مسأله  پرداخت جبرانی به دلیل ضررهای کوتاه مدت  تاجیکستان در بخش  مالیات گمرکی ، مدرنیزاسیون  زیر بنای مرزی  و لغو حداکثرموانع  برای  مهاجران کاری  در روسیه  از آن جمله اند.

آزا میگرانیان  اقتصاددان  مشهور انستیتوی  کشور های عضو جامعه همسود در این خصوص گفت:  تاجیکستان به عنوان  کشوری با اقتصاد  ضعیف نیاز به  نوعی تزریقات مالی و  حمایت از بودجه دارد که مهم نیست به چه شکلی  ارائه شوند —  اعطای کمک مالی مستقیم،  سوبسید و اعتباری  و یا کمک های تسهیلی  و  سودآور. تاجیکستان نیاز به کمک برای  توسعه  زیربنا، ایجاد شرایط جدید برای  سازماندهی فعالیت  تجاری — ترانزیت و تولید صنعتی  دارد. البته دورنمای  پتانسیل  انرژتیک تاجیکستان  خوب است.  شاید  حمایت  از این رشته ها نیز ضروری باشد. نکته دیگر آن است که تاجیکستان  ممکن است درخواست  کاهش  صادرات  کالاهایی را بکند که از  چین وارد می شوند.  و البته در باره  منافع  مهاجران کاری نیز  صحبت خواهد شد.

آزا میگرانیان،  معتقد است که  تمام این  مسائل  در دستور روز  باقی خواهند ماند.  امااین مسائل را راحتتر از مسائل قرقیزستان می توان حل و فصل کرد.  در رابطه با تاجیکستان   ضررهای مالی  در مقایسه با قرقیزستان کمتر خواهد بود.  همگرایی  تاجیکستان  از نظر  مسائلی که ممکن است بروز کنند،  قابل درک است.  تاجیکستان با ورود به این اتحادیه  بیشتر سود خواهد برد تا ضرر.

اگر  تاجیکستان از نقطه نظر  امکانات  و  دورنمای رشد اقتصادی   در نظر گرفته شود، این کشور باید  بشکلی  وارد  بازار بزرگتری شود — بازاری که در آنجا بتوان  فناوری  دریافت کرد،  جایی که بتوان  مسائل  پتانسیل  مهاجرتی  را به عنوان  ذخیره  اصلی  صادراتی جمهوری  حل و فصل کرد.  از این نظر برای تاجیکستان  شرکت در  اتحادیه اقتصادی  بهر شکل ممکن  ضروری است.  بهر حال تاجیکستان باید از  وضعیت بن بست  کنونی خارج شود.

عضویت در اتحادیه اقتصادی  ممکن است موضوع  انتخاب  تمدنی تاجیکستان شود.

گوزل مایتدینووا  رئیس مرکز  تحقیقات ژئوپلیتیکی  در تاجیکستان  در این خصوص گفت: البته  ملت تاجیکستان باید دست به انتخاب بزند.  ما از تجربه  همزیستی  در چارچوب  یک کشور- اتحاد شوروی — برخورداریم.  بخش اعظم  جمعیت در  اتحاد شوروی متولد و بزرگ شده است و ارتباط مستقیم  با طرز تفکر  شوروی دارند.  بعلاوه بخش  اقتصادی و  ارتباطات فرهنگی  ما در اولویت قرار دارند  که در فضای مابعد شوروی است.  به نظر من این تصمیم را می توان  انتخاب تمدنی نیز نامید.

اعضای اتحادیه ها  مخالفتی با عضویت تاجیکستان  در اتحادیه اقتصادی اور آسیا ندارند.  علت آن است که تاجیکستان به مدت 15 سال   عضو ناظر  اتحادیه اقتصادی اور آسیا  بوده و از حق اخلاقی و  حقوقی  برای عضویت در اتحادیه  اور آسیا برخوردار  است  که  تعمیق آتی  همگرایی  اتحادیه اقتصادی اور اسیا را  موجب خواهد شد. دیگر اینکه تاجیکستان  برای  کشورهای عضو این اتحادیه  و به ویژه برای روسیه شریک مهم منطقه ای  در  عرصه امنیت است.  از اینرو به احتمال قرین به یقین با درخواست تاجیکستان جهت عضویت  در اتحادیه  اقتصادی اورآسیا موافقت خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала