گزارش و تحلیل

چرا خارجی ها به داعش می پیوندند؟

© AP Photoاحتمال مجهز شدن داعش به تسلیحات شیمیایی و خطر در انتظار عراق و سوریه
احتمال مجهز شدن داعش به تسلیحات شیمیایی و خطر در انتظار عراق و سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در گزارش شرکت مشورتی آمریکا به نام «سوفان گروپ» ویژه مسایل امنیت اشاره شده که تعداد شهروندان خارجی راهی سوریه برای جنگیدن در طرف گروه‌های افراطی در 18 ماه اخیر دو برابر افزایش یافته است. در ژوئن سال 2014 این تعداد تقریباً 12 هزار نفر بود و در دسامبر 2015 تا 27 هزار الی 31 هزار نفر رسید.

تعداد شبه نظامیانی که از اتحادیه اروپا به سوریه برای جنگ رفتند در این دوره از دو هزار و نیم تا پنج هزار نفر رسید. از میان کشور های محل عزیمت شبه نظامیان به سوریه، مکان اول با آلمان است و سپس فرانسه، انگلیس و بلژیک قرار دارند.

نجاتی عناز مدیر مرکز تحقیقات مسایل امنیت و مبارزه با تروریسم بین‌المللی، دانشیار آکادمی پلیس ترکیه در مصاحبه با «اسپوتنیک» ضمن صحبت در باره علل رشد تعداد مزدوران خارجی در داعش و دیگر گروه‌های مسلح چنین گفت: علت اساسی هاله رمانتیسم پیرامون داعش برای جوانان ناراضی از زندگی است. اکثر آن‌ها از کشور های غربی به داعش می‌آیند و از زندگی خود راضی نیستند. عناز اظهار داشت:

«تعداد پیکارجویان پیوسته به داعش مخصوصاً از کشور های غربی در زمان اخیر خیلی افزایش یافته. بیدادگری اسلام هراسی و تحکیم مواضع سازمان های رادیکال و راست افراطی در این جریان نقش کلیدی ایفا می کنند. جوان‌های غربی ناراضی از زندگی خود و فاقد امکان تأثیر گذاری در آن از طریق شبکه‌های اجتماعی به حوادث جاری در سوریه و عراق نگاه می‌کنند و به ایجاد چهره رمانتیک «پیکارجویان بخاطر ایمان» و علیه بقیه جهان می پردازند و این چهره، افراد جوان را وا می‌دارد که غرب را ترک کنند و راهی سوریه شده و وارد صفوف داعش شوند».

«داعش بازیگر ژئوپلیتیکی است و منبع تغذیه آن لفاظی های اسلامی است».

فرق داعش با دیگر گروه‌های افراطی مسلح چیست؟ چرا هر روز داوطلبان تازه و تازه تری به آن می پیوندند، به عقیده دانشمند ترک فرق داعش با دیگر سازمان های این نوع مثلاً القاعده این است که این گروه بشدت از لفاطی های اسلامی استفاده می‌کند و در یک زمان یک بازیگر ژئوپلیتیک است و حول ایده تشکیل دولت اسلامی هاله رمانتیسم را ایجاد کرده است. وی گفت:

«بر خلاف القاعده که آن هم ساختار حوزه ای داشت ولی با اتکا به ایددئولوژی خالص مبارزه می‌کرد و ایده ایجاد دولت همگانی اسلامی را مطرح نمی‌کرد، داعش توانسته است هر طوری شده سوریه، عراق و ترکیه را زیر کنترل خود در آورد. میلیون‌ها نفر در این اراضی بسر می‌برند و کاملاً منطقی است که این سازمان نیرومند دارای ساختار جذاب بوده که بسوی خود افراد تازه وارد شده از دیگر کشور ها را مخصوصاً از کشور های غربی می کشاند. داعش جوان‌های ماجراجو و «گرم» را بسوی خود می‌کشاند که آماده اند برای «پاکیزگی اسلام» و بخاطر ایجاد «خلافت واقعی» به مبارزه جهانی بپردازند.

اروپا و ترکیه باید با سیل خارجی های راهی به داعش مشترکا مقابله کنند

به عقیده نجاتی عناز سیل شبه نظامیان خارجی مایل به ورود به داعش را می‌توان از طریق برقراری همکاری بین اروپا و ترکیه متوقف کرد. وی گفت:

«برای جلوگیری از فرایند پیوستن افرد جدید به داعش، غرب باید در درجه اول در اراضی خود دست به اقدام بزند. وزارتخانه های خارجه و سرویس های ویژه کشور های اروپا اعلام می‌کنند که افرادی موجود در لیست کسانی مورد پیگرد بخاطر اینکه آن‌ها دارای روابط با داعش بودند امکان داشتند به راحتی از کشور هایی مانند فرانسه و انگلیس بروند. این کشور ها ترجیح می‌دهند توپ را به زمین ترکیه بیاندازند و منتظر باشند که مقامات ترکیه آن‌ها را دستگیر کرده و از کشور خود اخراج کنند».

استاد نجاتی عراز گفت: ترکیه دارای مرز بسیار طولانی با سوریه و عراق است و به این خاطر نباید توقع داشته باشد که کی بتواند که کل افراد وارد شده از اروپا را کنترل کند. این اعمال باید با تشریک مساعی انجام شود و فقط در این صورت می‌توانند نتایج مطلوب را ببار بیاورند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала