سقف های نامرئی بر سر پیشرفت زنان در عرصه سیاست وجود دارد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر Locals at the central market of Damascus
Locals at the central market of Damascus - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: هنوز سقف های شیشه ای و نامرئی بر سر پیشرفت زنان در عرصه سیاست و در سطح مدیریت و تصمیم گیری وجود دارد.

خبرگزرای اسپوتنیک به نقل از ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران افزود: بعد از پیروزی انقلاب سهم زنان در عرصه های مختلف کمی فراتر از پنج درصد بود که این موضوع در مجلس پنجم محقق شد و بعد از آن نیز سیر نزولی مشارکت زنان در پارلمان را داشتیم.
وی تصریح کرد: البته این وضعیت مختص جامعه ایران نیست و ما تابوی حضور زنان را به عنوان یک موضوع جهانی داریم که به توسعه یافتگی و دموکراتیک بودن جوامع برمی گردد.
مولاوردی ادامه داد: در جای جای دنیا صدای زنان در فرآیند تصمیم گیری شنیده نمی شود و اکثر زنان در نهادهای دموکراتیک،حضور چندانی ندارند و موانع حضور زنان در عرصه های سیاسی وجود دارد.
وی تصورات فرهنگی در خصوص نقش زنان، ترس از به عهده گرفتن مسئولیت، فرهنگ سیاسی به عنوان مانعی برای حضور زنان و عدم تمایل اکثر زنان برای حضور در فضاهای خشک و مردانه را از مهم ترین عوامل عدم حضور زنان در عرصه های مختلف دانست.
این مقام مسئول در ریاست جمهوری گفت: کشورها تا زمان تحقق تغییر در این ساختارها راه حل های موقتی را در پیش گرفته اند که به ابتکارات و تدابیر خاصی انجامیده است؛ این تدابیر شامل استراتژی داوطلبانه و اجباری زنان در انتخابات، قانونی و اجباری کردن تعداد زنان در مجلس و کرسی های رزرو شده برای زنان است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: هدف این است که ما پارلمانی داشته باشیم که در آن جریان سازی جنسیتی رخ دهد و هدف آن، تغییر ماهیت نهادهای اصلی جامعه است.
وی اضافه کرد: اتحادیه بین المجالس، پارلمان حساس به جنسیت را مجلسی می داند که به علایق زنان و مردان به یک اندازه پاسخ بگوید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала