ویکی لیکس: انگیزه های اردوغان برای منهدم کردن هواپیمای سوخوی روسیه

© Sputnik / Dmitriy VinogradovРоссийский бомбардировщик Су-24 взлетает из аэропорта Латакии в Сирии
Российский бомбардировщик Су-24 взлетает из аэропорта Латакии в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سایت ویکی لیکس می نویسد که شش هفته پیش از منهدم شدن هواپیمای سوخو 24 روسیه در مرز سوریه با ترکیه، یکی از اعضای حزب رییس جمهور اردوغان درباره برنامه های دولت و حمله به هواپیماهای روسی سخن گفته بود.

این شخص که خود را فواد آونی معرفی می کند در صفحه تویتر خود روز 11 اکتبر نوشت: «یزید (منظور مقایسه کردن اردوغان با یزید خلیفه اسلامی است) از انتخاب هراس دارد و به این فکر افتاده که علاوه بر جنگ افروزی، هواپیماهای روسی را نیز منهدم کند و این کشور را به ورطه جنگ و درگیری بیندازد». فواد آوین خود را به عنوان یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه معرفی می کند که بنیانگذار آن اردوغان است.

سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه - اسپوتنیک ایران
سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه
 هواپیمای بمب افکن سوخو24 روسیه 24 نوامبر توسط دو فروند جنگنده ترکی ف-16 بر فراز سوریه سرنگون شد و در چهار کیلومتری مرز ترکیه به زمین افتاد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه این حادثه را "خنجر زدن از پشت" از سوی همدستان تروریست ها نامید. ترکیه می گوید هواپیمای روسی پس از ورود به حریم هوایی این کشور سرنگون شده بود. با این حال ستاد مشترک ارتش روسیه با استناد به اطلاعات به دست آمده از پدافند هوایی سوریه اعلام کرد این هواپیما از مرز هوایی ترکیه عبور نکرده بود و بررسی های پنتاگون نیز گواهی از این امر می دهد. اولگ پاشکوف، یکی از خلبانان هواپیمای سرنگون شده حین فرود با چتر مورد اصابت رگبار گلوله های تروریست ها قرار گرفت و کشته شد. کونستانتین موراختین، خلبان نجات یافته به روزنامه نگاران گفت هواپیما وارد حریم هوایی ترکیه نشده بود و طرف ترکیه هیچ هشداری به هواپیما نداده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала