مینی شنگن نجات بخش

© AP Photo / Giannis Papanikosپناهجویان خاور نزدیک
پناهجویان خاور نزدیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در « مینی شنگن» فقط 5 کشور عضویت خواهند داشت.

هلندی ها  ابتکار جدید را  پیشنهاد کردند.  آنها در حال بررسی  امکان سازماندهی  منطقه ای با مرزهای باز  با مساحتی  کمتر از  منطقه شنگن  هستند.  در هلند معتقدند که  این  امر  به تشدید  حفاظت  مرزهای خارجی  و  تشدید بازرسی  پناهجویان کمک خواهد کرد.

در « مینی شنگن»  فقط 5 کشور وارد خواهند شد — هلند، بلژیک،  لوکزامبورگ ، آلمان و اطریش.  مبتکران این اقدام  در این باره توضیح دادند: تعداد  پناهجویان آنقدر زیاد است که باید دست به اقدامات غیر استاندارد زد.  خطرات جدید  که اروپا با آنها مواجه گشت باعث   شد تا از ایده مرزهای باز  کنار برود.  زیرا  همه می دانند که بحران مهاجرتی مهمترین  مسأله برای اروپاست.  به دلیل  فقدان  استراتژی  واحد کارا ، هر یک از کشورهای اروپایی سعی می کند  بطور مستقل این  مسأله را حل و فصل کند.  کشورها  مرزهای خود را می بندند  و  ارتش را راهی مرزها می کنند  و دیوارهای بلند می سازند  و پیشنهاد می کنند  « شنگن در شنگن»  ایجاد شود که حق کاملا با آنهاست.

 ولادیمیر ولخوف  رئیس  شورای اجتماعی  وابسته به  سرویس مهاجرت  فدرال  روسیه در این خصوص گفت: برای انجام اینکار  اراده کشورهای مربوطه  ضروری است.  اگر آنها جمع شوند  و به توافق برسند و  موافقتنامه  مربوطه را به امضا برسانند  این حق آنهاست  که  اتحادیه ای  تشکیل بدهند  و به تصمیمات معینی برسند.  به نظر من چنین چیزی ممکن است.  این تصمیم خوب و  صحیحی است. 

اما همیشه برای  کارهای نیکو با هم متحد نمی شوند.  در شهر آلمانی، « ورتخایم»  طی یک شب ساختمانی به آتش کشیده شد که مقامات محلی برای سکونت  پناهجویان خاور  نزدیک و آفریقا در نظر گرفته بودند.  بدین ترتیب ساکنان بومی نارضایتی خود را  نسبت به مقاصد مقامات محلی ابراز کردند.

اما  فقط پناهجویان نیستند  که با چنین وضعیت نادرستی روبرو می شوند،  سیاستمداران نیز مجبور می شوند قیمت گزافی بابت این جریان بپردازند.  آلمان با  تغییر جدی روحیات  روبرو خواهد شد و مقامات  بزودی با  بحران اعتماد  روبرو خواهند شد.

الکساندر کامکین  کارمند  ارشد علمی  پژوهش های  آلمانی  انستیتوی  اروپای  آکادمی علوم روسیه در این خصوص گفت: این امر می تواند به از دست رفتن  محبوبیت حزب حاکم و شخص مرکل بیانجامد  و باعث افزایش روحیات راست پوپولیستی شود.  زیرا ساکنان  عادی آلمان با وجود  آنکه  تربیت  صحیح  سیاسی  گله و شکایت  را  آغاز کرده اند. جنبش « پیگیدا»  نهایتا  بی دلیل سر بلند نکرده است. دوستداران  هیتلر و روحیات شهرنشینان متوسط  اعضای این جنبش را تشکیل می دهند.  از اینرو نارضایتی  و  مهمتر  عدم درک  جامعه آلمانی از سیاست عدم قطعیت (از یکسو  ما موافق مهاجران هستیم و از سوی دیگر مجبور  به ایجاد محدودیت  در این  زمینه هستیم) ممکن است به  بحران اعتماد به  دولت  در بین شهروندان بیانجامد.

در نروژ نیز  برخورد متضادی  نسبت به  پناهجویان  شکل می گیرد.  از یکسو پول  بنیاد نفتی خرج پناهجویان می شود  و از سوی دیگر  بر طبق محاسبات  اداره امور  مهاجران  در سال جاری 23 هزار  تقاضای پناهندگی  در نروژ  دریافت خواهد شد و در سال آینده  این تعداد تا 33 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

ایگور کووالوف  معاون اول  رئیس دانشکده  اقتصاد و سیاست  جهانی  دانشگاه  دولتی «  مدرسه عالی اقتصاد»  در این خصوص گفت: بنیاد نفت  — بنیاد نسل آینده است.  وظیفه اصلی آن — کاهش  نوسانات در بازار  است، اگر قیمت نفت  مثل حالا  کاهش یابد  و  رشد اقتصاد نروژ  چندان خوب نباشد، از این بنیاد باید برای ایجاد تعادل استفاده کرد.  اما در مورد کنونی، وقتی سیل مهاجران به نروژ افزایش می یابد  استفاده از  دارایی این صندوق  نیز  صحیح است ، زیرا گزینه دیگری  برای دولت نروژ باقی نمانده است.

در عین حال، نروژ سعی می کند با  هشداردهی در سایت های اجتماعی در باره  تشدید مقررات اعطای پناهندگی   سیل پناهجویان  را کاهش بدهد.  در فنلاند با صحبت از سرما  و زندگی در چادر، پناهجویان را می ترسانند.  در سوئد نیز اعلامیه هایی  در باره  زندگی وحشتناک پناهجویان در آن کشور صادر می شود.  پناهجویان   بهتر از هر کس دیگری می دانند  که زندگی بد یعنی چه و  فعلا قصد ندارند  از هدف خود  - سکونت  در جایی در اروپا دست بردارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала