گزارش و تحلیل

تهدید هسته ای به معنی تروریستی آن

© AP Photo / Carolyn Kasterمجلس کنگره آمریکا به دنبال بلوکه کردن توافق هسته ای با ایران است
مجلس کنگره آمریکا به دنبال بلوکه کردن توافق هسته ای با ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو و واشنگتن در صورت تمایل می توانند با هم به توافق کامل برسند.

روسیه و امریکا باید برای مبارزه با تهدید تروریسم هسته ای باید تشکیل ائتلاف بدهند تا مانع از رسیدن مواد رادیواکتیوی به دست نیروهای داعش و دیگر گروهک های تروریستی بشوند. این سخنان در کنفرانس اخیر روسیه و امریکا با موضوع عدم گسترش سلاح های اتمی در واشنگتن مطرح شد. حاضرین در نشست بر این نظر توافق داشتند که به خاطر توقف گفتگوهای روسیه و امریکا در حوزه کنترل بر سلاح های هسته ای، گسترش این سلاح ها به واقعیت نزدیک تر می شود.

کارشناسان روس و امریکایی در مهمترین کنفرانس کنترل بر سلاح های هسته ای شرکت کردند. این کنفرانس توسط بنیاد کاهش تهدیدات هسته ای و نشست کنترل بر تهدیدات هسته ای لوکزامبورگ با موضوع تهدیدات هسته ای برگزار شد و جمعه شب در واشنگتن به پایان رسید. خودداری مسکو از حضور در نشست مشکلات امنیت هسته ای که به پیشنهاد رییس جمهور امریکا طی سال آینده در واشنگتن برگزار خواهد شد، حاکی از نبود تفاهم بین روسیه و امریکا در بحث امنیت بین المللی است. به گفته الکسی آرباتوف رییس مرکز امنیت جهانی از انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه، این تصمیم مسکو فقط قله کوه یخی است. مشکلات در حوزه عدم گسترش سلاح و کنترل بر تسلیحات بیش از اینهاست. آرباتوف به عنوان مثال از عدم موفقیت کنفرانس «قرارداد عدم گسترش سلاح های اتمی» در سال جاری سخن می گوید. به اعتقاد وی، چشم انداز این قرارداد چندان روشن نیست و در بحث استقرار سامانه ضدموشکی امریکا در اروپا و قرارداد جدید کاهش سلاح های تهاجمی نیز دو طرف همدیگر را درک نمی کنند. الکسی آرباتوف همچنین می گوید که همکاری های روسیه و امریکا در حوزه امنیت هسته ای برای برنامه نان — لوگار از دو سال پیش متوقف شده است و موافقت نامه امضا شده بین آنها نیز دیگر اجرا نمی شود.

تهدید هسته ای شانس بیشتری برای رسیدن به سطح جدید دارد، زیرا گروهک تروریستی داعش فعالیت های خود را دایما افزایش می دهند. سِم نان مدیر بنیاد «کاهش تهدیدات هسته ای» و سناتور سابق امریکا می گوید پارادوکس های زمان ما در این است که با وجود کاهش ذخایر هسته ای در دنیا، خطرات استفاده از آن بیشتر می شود. او از امریکا و روسیه می خواهد که به کمک هم جلوی رادیکال های اسلامی را بگیرند تا سلاح های اتمی به دست آنها نیفتند. به گفته آقای نان، قاچاق سلاح های اتمی یک خطر جدی است. در همین رابطه او از مسکو و واشنگتن می خواهد که از ذخایر اتمی خود بیشتر مراقبت کنند.

در پایان این کنفرانس، یکی از شرکت کنندگان امریکایی راجع به تجربه مشترک روسیه و امریکا برای خارج کردن سلاح های شیمیایی از سوریه سخن گفت. در آن زمان رییس جمهور امریکا با سناتور لوگار تماس گرفته و روز بعد تام دانیلون مشاور وقت رییس جمهور در امور امنیت ملی و همتای روس وی نیکلای پاتروشف گروهی محرمانه به سوریه اعزام کردند تا برنامه را با تمام جزییاتش اجرا کنند. این شرکت کننده امریکایی می گوید که مسکو و واشنگتن در صورت تمایل می توانند با هم به توافق کامل برسند. شایان ذکر است که ایده همکاری برای نابود کردن سلاح های شیمیایی سوریه از طرف روسیه مطرح شد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала