گزارش و تحلیل

روسیه متحد سیاسی مردم صربستان است

© AFP 2023 / Andrej Isakovicپلاکارد پوتین در بلگراد
پلاکارد پوتین در بلگراد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاست خارجی متوازن صربستان کاملا شجاعانه و وفادارانه است.

سیاست خارجی متوازن صربستان کاملا شجاعانه و وفادارانه است. نِناد پوپویچ نخست وزیر سابق و رهبر حزب ملی صربستان می گوید که ما نیازی به تصمیم گیری نداریم و از قبل تصمیم خود را درباره ارتباطش با غرب و دوست قدیمی و وفادارش روسیه روشن کرده ایم.

وی در تفسیر نظرسنجی های اخیر خبرگزاری «فاکتور پلوس» می گوید که مردم ما روسیه را شریک سیاسی خود می دانند و نسبت به دوستی اتحادیه اروپا و امریکا تردید دارند.

مردم صربستان می دانند که روسیه همیشه در لحظات سخت از آنها حمایت کرده و مناسبات تاریخی دو کشور جای بحث ندارد. به همین خاطر بیشتر مردم صربستان به روسیه احترام می گذارند.

پوپویچ در ادامه می گوید: «روسیه به خاطر صربستان به جنگ جهانی اول وارد شد و در جنگ جهانی دوم نیز صرب ها و روس ها در یک جبهه علیه فاشیزم می جنگیدند و ارتش سرخ توانست بلگراد را آزاد کند. علاوه بر این، زمانی که یوگوسلاوی هنوز وجود داشت، روسیه از اقتصاد این کشور کاملا حمایت کرد. روس ها در تمام سال های نود و در زمان بمباران ناتو با ما بودند. امروز نیز روسیه از منافع ملی و حکومتی صربستان حمایت کرده و مانع از پذیرش قطعنامه بریتانیا علیه صربستان شد. بریتانیا با این قطعنامه قصد داشت صرب ها را عامل نسل کشی بخواند و جلوی ورود کوزوو به یونسکو را بگیرد».

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط «فاکتور پلوس»، الکساندر پوپویچ نسخت وزیر صربستان در بهبود مناسبات دو کشور سهم بسزایی داشته است. رییس جمهور صربستان تامیسلاو نیکولیچ و وزیر خارجه ایویتسا داچیچ نیز در این جریان به نوبه خود سهم دارند. پوپویچ از شهروندان کشور به خاطر این ارزیابی مثبت تشکر کرده و می گوید که صربستان باید توازن را سیاست خود حفظ کند.

پوپویچ در ادامه می گوید: «با وجود اینکه من اپوزیسیون هستم و از دولت و نخست وزیر به خاطر خیلی مسایل انتقاد می کنم، اما با موضوع توازن در سیاست کاملا موافق هستم. این کار شجاعانه و در عین حال تنها کار درست در سیاست صربستان است. ما دایما از این صحبت می کنیم که زمان انتخاب فرارسیده و باید دوستمان را انتخاب کنیم. البته، انتخاب صورت گرفته، ما معتقدیم که روابط مناسب را هم با غرب و هم با دوست دیرین و شریکمان فدراسیون روسیه حفظ خواهیم کرد».

من اطمینان دارم که سیاست های دولت به نفع مردم صربستان است. بویژه سیاست توسعه اقتصادی دولت کاملا صحیح است، زیرا ظرفیت همکاری های اقتصادی با روسیه بسیار بالاست.

صربستان امروز تنها کشوری است که از تمام امتیازات خود بهره می برد. تمام آنچه که ما در صربستان تولید می کنیم را می توانیم بدون عوارض گمرکی در روسیه به فروش برسانیم. صربستان در زمان تحریم ها پل اقتصادی بین اروپا و روسیه شد.

با اینکه صربستان، روسیه را نزدیکترین شریک خود می داند و از کشورهای امریکا و کشورهای اتحادیه اروپا انتقاد میکنند، اما بیشتر شهروندان صربستان مایل به تحصیل و زندگی در این کشورها هستند. حتی پوپوویچ نیز این مساله را غیرطبیعی نمی داند. او توضیح می دهد که افراد باید اطلاعات موثق درباره روسیه دریافت کنند تا تصویر واقعی از این کشور داشته باشند. روسیه تنها بعد از روی کار آمدن ولادیمیر پوتین قدرت خود را نشان داد.

روسیه سمبل حکومت قدرتمند است که از ظرفیت های خوبی برخوردار می باشد. در غرب متوجه این مساله شده اند به همین خاطر بازار روسیه را در اولویت های خود قرار داده اند. امریکا و این اواخر چین هم همین نظر را دارد.

روسیه کشوری است که بیش از دویست سال روی کیفیت کادر دانشگاهی خود کار کرده و از میراث غنی آموزش و پرورش اتحادی جماهیر شوروی برخوردار است.  

پوپویچ می گوید که در روسیه تجارت می کند و همین مساله باعث تعجب کسانی شده که در غرب سرمایه گذاری و تجارت می کنند. اما شرایط در حال تغییر است. خارجی هایی که در روسیه کار می کنند، بیشتر از امریکا و کشورهای اتحادیه اروپا به اینجا می آیند.

طبق برآوردهای پوپویچ، ده تا پانزده سال دیگر، افراد برای کسب تحصیلات عالیه به روسیه می آیند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала