گزارش و تحلیل

مخالفت شهروندان مونته نگرو با عضویت در ناتو

© AFP 2023 / Savo Prelevicمخالفت شهروندان مونته نگرو برای عضویت در ناتو
مخالفت شهروندان مونته نگرو برای عضویت در ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اکثر شهروندان مونته نگرو به هیچ وجه نمی خواهند درها را پیش روی روسیه به هم بکوبند چه برسد به اینکه با پاهایی که چکمه ی کابویی پوشیده اینکار را انجام دهند.

اما در واقع تصمیم مربوط به ورود این کشور در اتحادیه نظامی این طور به نظر می رسد که پیاده سازی تصمیم آمریکا ست برای آنکه روسیه وجود دارد.
ینس استالتنبرگ ، دبیر کل ناتو صبح امروز بیان داشت: " وزرای امور خارجه دول عضو ناتو تصمیم تاریخی را اتخاذ نمودند یعنی از مونته نگرو دعوت کردند تا مذاکراتی برای تبدیل شدن به عضو بیست و نهم اتحادیه ما شروع کند. به دولت مونته نگرو و شهروندانش برای این دستاوردشان تبریک می گوییم. این روز خوبی برای مونته نگرو ، بالکان غربی و کل اتحادیه است. "
بدین ترتیب اتحادیه حرف خودش را زد ، رژیم نخست وزیر مونته نگرو میلو جوکانوویچ مدت ها پیش نظر خود را گفته بود اما شهروندان مونته نگرو فعلا امکان ابراز نظر خود را نداشته اند اما باید داشته باشند. برای آنکه دموکراسی در کل جهان به این شکل است و دلیلی نیست تا مونته نگرو مستثنی باشد. اصولی که کشورهای ناتو از آن طرفداری می کنند این است که حرف آخر را باید شهروندان بزنند و در واقع سهم اکثریت فاکتور تصمیم گیرنده است و در مونته نگرو اکثریت دقیقا مخالف ناتو هستند.
دبیر کل ناتو استالتنبرگ در جریان سفر اخیر به مونته نگرو بیان داشت که رفراندوم ممکن است اتفاق بیافتد اما لازم نیست و تصمیم پارلمان کافی خواهد بود. اما خوشبختانه در خصوص بایدها و یا نبایدها ، دبیر کل ناتو می تواند تنها وقتی که این کشور واقعا عضو دائم اتحادیه ی نظامی شد نظر بدهد.
اسرجان میلیچ ، رئیس حزب سوسیالیست خلق در مصاحبه ای با رسانه های محلی بیان داشت: " ما دیدیم که در دول دموکرات ، شهروندان در رفراندوم تصمیم گیری می کنند و برای مسائلی که از اهمیت کمتری نسبت به مسئله ی ورود به اتحادیه ی نظامی تهاجمی برخوردارند. به عقیده ی وی ، دعوت از مونته نگرو در چیزی که اکثریت با آن مخالفند ، تهدید مستقیم صلح ، ثبات و امنیت شهروندان است. "
کوچا پاولویچ از " جبهه دموکرات " مخالف به رادیو اسپوتنیک گفت که رفراندوم ضروریست. اما یک " اما " وجود دارد.
پاولویچ بیان داشت:" برای آنکه این رفراندم واقعی و بر اساس دموکراسی باشد ، نباید آنرا دولت میلو جوکانوویچ برنامه ریزی کند برای آنکه آنها در نتایج تقلب می کنند. اینکه آیا رفراندوم صادقانه و آزادانه برگزار شود به آینده دموکراسی ما بستگی دارد. "
رهبر " جنبش بی طرفی مونته نگرو " مارکو میلاچیچ به اسپوتنیک گفت که دعوت کشور به جایی که انتخابات آزادانه وجود ندارد و پلیس مخالفین را کتک می زند ، هدف واقعی ناتو را نشان می دهد.
ناتو نشان داد که این سازمان در خصوص اصول دموکراسی نمی اندیشد. اتحادیه با این دعوت نامه ، یک بار دیگر مونته نگرو را بی ثبات کرده و اختلاف نظرهای اجتماعی را تشدید می کند.
به گفته ی میلاچیچ ، این دعوت به خودی خود هیچ معنایی ندارد ، این تنها یک برگ برنده ی حزب حاکم در انتخابات پیش روست.
استالتنبرگ دبیر کل ناتو در سخنرانی خود از مونته نگرو خواست که اصلاحات را با هدف تقویت حاکمیت قانون ادامه دهد. در اصل این امری است که مخالفین هم بر آن اصرار دارند یعنی انتخابات آزادانه و صادقانه در کشور برگزار شود. و بعد می توان تصمیمات جهانی مثل عضویت در ناتو را اتخاذ نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала