تغییر روحیات فرانسوی ها

© AP Photo / Christophe Enaپلیس در حال گشت در خیابان « سنت دنیس» فرانسه
پلیس در حال گشت در خیابان « سنت دنیس» فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افراد متفکر در اقلیت هستند.

حملات نیروهای پلیس  به شهر « سن — دنی»  مدت طولانی خبر شماره یک بود.  در این حملات  عبدالحمید آباد و  پسر عموی 26 ساله اش  حسنا آیت  بولاحسن ، یک تروریست دیگر توسط  واحدهای ویژه فرانسه کشته شدند.

با وجود اینکه پزشک قانونی توانست  نمونه  « دی. ان. آ»  را دریافت کند  اما  معلوم شد که نام او در لیست  مجرمان فرانسه و یا دیگر کشورهای اروپا به ثبت نرسیده است.  مطابق با  اطلاعات دریافتی همانا این شخص و نه  حسنا آیت بولاحسن کمبرند  شهید را به کار انداخت.  5 از 7  نفری که در شهر « سن  دنی»  دستگیر شدند پس از بازرسی   آزاد شدند.  آنها  گدا از آب در آمدند.  بعلاوه گزارش شد که  سرویس اطلاعات مراکش  نقش کلیدی در عملیات  « سن —دنی» ایفا کرد.  همانا سرویس اطلاعات مراکش  متوجه حسنا آیت بولاحسن، خویشاوند  آباد شد  که تحت تعقیب قرار داشت  و نهایتا  مأموران واحد ویژه را  به آشیانه  تروریست ها  رساند.  افراد زیادی  این عملیات را  زیر نظر داشتند  و  حوادث آن را بطور مستقیم  تفسیر می کردند.

نیکلای توپورنین  دانشیار کرسی  حقوق اروپایی  انستیتوی روابط بین الملل  وزارت امور خارجه  فدراسیون روسیه  در  این خصوص گفت:  اطلاعات متضاد هستند  اما واقعیت  به قوت خود باقی می ماند:  پلیس فرانسه حداکثر  تلاش خود را بخرج می دهد تا   جنایتکارانی را  که دست به عملیات تروریستی زدند نابود  شوند. ه تا آنجائی که می دانیم آنها کشته شده اند ،  همدستان آنها  که تا کنون در پایتخت  فرانسه بسر می برند نیز باید خنثی شوند.

به گفته سرویس ویژه فرانسه سه و نه دو نفر از  تروریستهای انتحاری در استادیوم « استاد د فرانس» خود را منفجر کردند. آنها  به عنوان پناهجو وارد فرانسه شده بودند.  اما در اینجا مسائلی با تعیین هویت  بروز کرد: از یکسو  اثر انگشت آنها با  اثر انگشت  افرادی که در  مرز یونان دستگیر شده بودند یکی بود  ولی  معلوم شد که پاسپورت آنها جعلی بوده است.  یک پاسپورت به سرباز کشته شده سوری تعلق داشت  و عکس این شخص روی عکس سرباز  چسبانده شده بود.  برای  تعیین زنجیره  این حوادث  و  ارتباط آنها با یکدیگر وقت زیادی طلب خواهد شد.

—    این عملیات انفرادی نیست بلکه   توسط یک گروه  مسلح بخوبی سازماندهی شده اجرا شدند.  این گروه فقط در فرانسه و یا پاریس مستقر نیستند،  سر نخ به بروکسل   و آلمان و  به بالکان رسید.   احتمال آن می رود که از آنجا باید در سوریه  و  اراضی تحت اشغال «دولت اسلامی»  دنبال سازماندهندگان این عملیات گشت.  پیداست فرانسوی ها  و  دیگر سرویس های ویژه  با  تشکیلات بخوبی سازمان یافته   تروریست ها  روبرو هستند.

 موفقیت  عملیات پلیس  امید را به قلب  فرانسوی ها باز گرداند  اما زمان زیادی برای التیام زخمی  لازم است که عملیات تروریستی در پاریس  بر روح آنها برجا گذاشت. فرانسوی ها عوض شدند.

یلنا چود ینووا ناشر  و نویسنده کتاب « مسجد نوتردام پاریس»  در این خصوص گفت: مدت طولانی به ما گفتند  که نشان هر نوع  احساسات وطنپرستانه  به غیر از  ناچیز ترین آنها بد است.  وقتی مدت طولانی به شخص می گویند که تو هیچ چیز «خودی» نداری ، او بالاخره خواهد گفت:  پس دلیلی برای  جنگیدن وجود ندارد. برای چه باید  مبارزه کنم؟  البته حالا این پروسه  عکس خواهد بود، اما افراد متفکر در اقلیت هستند.

 دنیا  هم تغییر کرده است و مثل گذشته نخواهد بود. پروازها، کنسرت ها  لغو می شوند ،  کافه ها و مترو بسته می شوند  و پلیس  هر کسی را که مورد کوچکترین سوء ظنی قرار بگیرد  بازرسی خواهد کرد.  کادرهای برنامه های تلویزیونی هر چه بیشتر شبیه کادرهایی از ماجراهای خاور  نزدیک می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала