آخرین قافله زائران حسینی به سوی کربلا روانند

© AP Photo / Hassan Ammarآخرین قافله زائران حسینی به سوی کربلا روانند
آخرین قافله زائران حسینی به سوی کربلا روانند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چهلمین روز شهادت مردی که گفت «من برای اصلاح امت جدم قیام کرده ام» فرا رسیده است و سیل زائران اباعبدالله به سوی کربلای معلا همچنان روانند و از پس هم شتابان می آیند.

خبرگزاری اسپوتنیک، به گزارش خبرنگاران ایرنا از مسیرهای راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی، اکنون در سه محور جاده های نجف، کربلا، حله — کربلا و بغداد — کربلا همچنان، جمعیتی که راهی حرم حسینی هستند، موج می زند و از مرزهای ایران نیز هرچند نسبت به روزهای گذشته از شمار ورودی ها کاسته شده، اما هنوز آخرین گروه ها در حال ورود به خاک عراق و پیوستن به دریای بزرگ انسانی هستند که این روزها نقطه کانونی آن بین الحرمین است.
اهالی بغداد نیز از روز سه شنبه گذشته حرکت خود را به سمت کربلای معلا شروع کردند و اکنون محورهای جنوبی و جنوب غربی بغداد بطور کامل بسته است و جمعیت در آن موج می زند.
اوج تجمع جمعیتی در این مسیر، در محورهای محمودیه تا اسکندریه و از آنجا به المسیب است و سپس به عون می رسد.
بر اساس پیش بینی ها، آخرین گروهها تا ساعت 12 امشب از بغداد خارج می شوند تا برای روز پنجشنبه (روز اربعین در عراق) وارد کربلا شوند.
مسیر بغداد به کربلا، بعد از محور نجف — کربلا دومین محور حرکت بزرگ زائران است که هیات های عراقی همه طول این محور حدودا 100 کیلومتری را قدم به قدم پرکرده اند و زائران تن خسته از راه طولانی را، میهمان نوازی می کنند.
در عراق، بویژه در محور بغداد به کربلا روستاهای فراوانی وجود دارد که اهالی آن درهای خانه هایشان را در طول ایام اربعین باز می گذارند و خانه ای که نتواند زائری از اربعین را میزبانی کند، به مثابه فاجعه ای برای آن خانواده است.
خبرنگار ایرنا شامگاه سه شنبه از سد «الهندیه» یکی از محورهایی که از مناطق شرقی عراق به سمت کربلا محل اتصال سه استان واسط ، بابل و بغداد با کربلا است، گزارش داد که این منطقه عموما کشاورزی در شرق استان کربلا، مملو از زائرانی بود که یا در حال بازگشت از زیارت اربعین بودند و یا تازه از راه رسیده و عازم کربلا می شدند.
همه آنانی که عازم کربلا هستند، اینجا باید از خودروهای عمومی پیاده شوند و مسیر جدید را با خودرو یا وسایل نقلیه مختلف و یا پای پیاده طی کنند که اگر قصد طی کردن مسیر با وسائل نقلیه را داشته باشند، دستکم باید سه بار تا حسینیه، دروازه کربلا، سوار و پیاده شوند.
از آن طرف، راننده های ون و سواری ها و تاکسی های محلی منتظر هستند تا مسافران را به مقاصد بغداد و یا مرز ایران انتقال دهند و صدای راننده هایی که فریاد بر می آورند: «مهران، مهران» و یا «بغداد، بغداد»، فضای منطقه را پر کرده است و در همان حال هیات های پذیرایی کننده از زائران منتظر ایستاده اند تا آنها را که در حال بازگشت هستند برای آخرین بار پذیرایی کنند و آنها را که تازه از راه رسیده اند، میهمان نوازی
غلغله ای است سد «الهندیه»؛ منطقه ای که سد معروف آن روی رودخانه فرات و آب فراوان منطقه، یک محیط روستایی بسیار زیبایی را خلق کرده است و به برکت اربعین، این منطقه سابقا بن بست در شرق استان کربلا را رونقی بخشیده است.
همه درهای خانه های اهالی سد «الهندیه» باز است و زائران را با اصرار به اقامت و استراحت و پذیرایی فرا می خوانند.
با اینکه جمعیت بزرگ در فضای وسیع این منطقه موج می زند، اما به همان نسبت خودرو و وسیله نقلیه هم فراوان است و کسی در راه نمی ماند. ساعت حدود 11 شب یک گروه از جوان ها با کوله هایی بر پشت از مرز مهران رسیده بودند و نگران از دیر شدن، مسافت باقی مانده تا کربلا را جویا بودند.
یک گروه نیز به دنبال یک خودرو برای رفتن به مرز مهران بود که شامل دو — سه خانواده می شد. آنها هم یک ون گرفتند و نفری 50 هزار تومان تا مرز دادند و یک پیرمرد اهل اردبیل هم که از دوستانش جدا افتاده بود، همراه آنان شد. آن مرد با سن بالایش بیشتر مسیر را پیاده تا کربلا طی کرده بود و خوشحال از اینکه در این مسیر سخت و دشوار، سعادت زیارت اربعین را داشته است.
بر اساس این گزارش، ورود زائران ایرانی از سه مرز مهران، شلمچه و چذابه در دو روز گذشته رفته رفته کاهش یافته و در عوض مرحله بازگشت آغاز شده است و هر روز هم بر تعداد خروجی ها از عراق و ورود به ایران افزایش می یابد.
مسئولان ایرانی از اکنون برای بازگشت زائران برنامه ریزی کرده و آماده شده اند، از امروز چهارشنبه تا شنبه آینده که اوج خروج زائران از عراق و ورودشان به ایران است، تسهیلات لازم بویژه حمل و نقل را فراهم کنند.
اگر چه تاکنون منابع رسمی درباره تعداد زائران امسال اربعین آمار دقیقی ارائه نکرده اند، اما بر اساس برآورد منابع غیررسمی، از ابتدای حرکت اهالی جنوب عراق از بصره (20 آبان) تاکنون نزدیک به 15میلیون نفر از سراسر عراق و کشورهای خارجی، عمدتا از ایران، به کربلا آمده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала