گزارش و تحلیل

بشار اسد : اردوغان خودش را به آب و آتش زد تا مانع موفقیت سوریه شود

© AP Photo / SANAبشار اسد
بشار اسد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تلویزیون چک برنامه ی کامل مصاحبه با رئیس جمهور سوریه بشار اسد را پخش کرد.

رئیس دولت در خصوص مسیر مبارزه با تروریست ها در محدوده ی سوریه شرح داد. به گفته ی وی ، با آغاز عملیات نیروی هوایی روسیه اوضاع به طور کامل تغییر کرده و شبه نظامیان عقب نشینی کرده اند.
اسد گفت: " بدون شک ، حضور روس ها و ایجاد جبهه مبارزه با تررویست توسط آنها فاکتور مهمی در تغییر اوضاع در سوریه محسوب می شود."
رهبرسوریه همچنین حادثه ی هواپیمای روسی را که توسط نیروی هوایی ترکیه از بین رفته است ، نقد و بررسی نمود. به عقیده ی اسد ، این امر منافع واقعی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان را نشان داده و ممکن است نقطه ی پایانی برای مقام سیاسی او باشد.
اسد بیان داشت: " در عین حال فکر می کنم که حادثه ی مذکور هدف واقعی اردوغان را نشان داد. اخلال اردوغان به معنای پایان مقام سیاسی اوست. او می خواست هر کاری بکند تا مانع هر گونه موفقیت در سوریه شود. اما من فکر می کنم که سانحه هواپیمای سوخو 24 ، ارتباط نیروها را تغییر خواهد داد. جنگ با تروریسم ادامه خواهد یافت. حمایت روسیه بیشتر شده و من فکر نمی کنم که در اینجا راه برگشتی وجود داشته باشد. "
رئیس جمهور سوریه تاکید کرد ، برای آنکه بر تروریسم پیروز شد باید کانال های حمایت مالی تبهکاران بسته شود. همانطور که بشار اسد خاطر نشان نمود ، ارسال پول ها و استخدام های جدید در داعش و دیگر گروهک ها در کل از طریق کشور ترکیه صورت می گیرد.
رئیس جمهور سوریه گفت: " اگر شما می خواهید واقعا با تروریسم مبارزه کرده و بر آنها پیروز شوید باید جلوی ارسال اسلحه ، پول و استخدام کنندگان آنها را بگیرید که در واقع از طریق ترکیه و با حمایت عربستان سعودی و قطر صورت می گیرد. این گام اولیست که ضمن شروع مبارزه با تروریسم باید برداشته شود. در غیر این صورت شما با آنها می جنگید اما آنها به شکل نامحدودی اسلحه از کشورهای مختلف و پیش از همه از منطقه ی ما و با حمایت و یا پیش چشمان بسته ی غرب و یا به طور دقیق تر برخی از غربیان دریافت می کنند.
علاوه بر این ، رئیس دولت سوریه اهداف اصلی را که کشور باید اجرا کند برشمرد. اسد خاطر نشان کرد که قبل از همه پیروزی بر تروریسم و حفظ دولت سکولاراست. ضمنا سوریه به اصلاحات سیاسی نیاز دارد البته تنها آن رفرم هایی که به نفع خود سوریه ای ها و مطابق با آرمان های آنهاست. در ارتباط با این امر بشار اسد یک بار دیگر تاکید کرد که آماده است از مقام ریاست کشور استعفا دهد در صورتی که چنین تصمیمی را خود ملت سوریه بگیرند.
رئیس جمهور خاطر نشان نمود که ضمنا ، مخالفین باید درون کشور تشکیل شوند نه در دول دیگر.
اسد گفت: " وقتی ما از شورشیانی می گوییم که اسلحه دارند ، برای آنکه به ملت سوریه حمله کنند و ارتش آنها دارایی های اجتماعی و خصوصی را از بین می برد اینها درواقع تروریست هستند. "
رئیس جمهور کشور بیان داشت: " یکی دیگر از جنبه های طبیعی اپوزیسیون باید میهن پرستی باشد ، چیزی که مخالفین شکل گرفته در فرانسه ، قطر ، عربستان سعودی ، آمریکا و بریتانیا ندارند. اپوزیسیون سوری واقعی باید در خود سوریه تشکیل شود و آنها وجود دارند. مسئله ی دیگر این است که اپوزیسیون تا چه اندازه گسترده و بزرگ است."
بشار اسد در خاتمه گفت که صلح تنها زمانی به سوریه می آید که آمریکا و متحدینش از حمایت تروریست های داخل کشور دست بردارند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала