گزارش و تحلیل

اگر به پوتین فشار بیاورند مثل ببر می شود

© Sputnik / The press-service of the President of Russian Federation/ Sergey Guneevاگر به پوتین فشار بیاورند مثل ببر می شود
اگر به پوتین فشار بیاورند مثل ببر می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولوچ ازولر سفیر سابق ترکیه در طرابلس و پاریس در مصاحبه ای با اسپوتنیک بحران حول ارتباطات ترکیه و روسیه را که پس از حادثه ی از بین رفتن بمب افکن سوخو -24 روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه در مرز ترکیه و سوریه تشدید شده است نقد و بررسی می کند.

ازولر بیان داشت: " ولادیمیر پوتین ، با شخصیت مصمم و رفتار محتاطانه خود متمایز است. با کوچکترین تلاشی برای فشار وارد کردن به او به ببر تبدیل می شود. طی ده سال آقای پوتین ، برنامه ی مدرن سازی نیروهای مسلح روسیه را برعهده دارد برای آنکه روسیه را به سطح ابرقدرتی با توانایی کنترل بر غرب و پیروزی در تناقضات با آن تبدیل کند. و او موفق شده است به موفقیت های قابل ملاحظه ای دراین جهت دست یابد.
شخصیت اردوغان و پوتین در کل شبیه به هم است. وقتی یک نفر بیانیه ای انجام می دهد دومی وظیفه ی خود می داند که به آن پاسخ مناسب دهد. این یک دوئل است. موضع روسیه و ترکیه در بحران سوریه مستقیما با همدیگر متناقض است. دراین شرایط درگیری بین آنها که غیر قابل اجتناب است ، تا زمانی که این حادثه رخ داد مشخص نبود. در عین حال ترکیه با موضع به شدت دشوار و سخت گیرانه خود و اعمال تند اوضاع را پس از این حادثه تا مرزی رسانده که ارتباطات را وخیم کرده است. آنکارا باید به شکل دیپلماتیک رفتار کرده و برای گفتگو با مسکو آماده می شد.
این مسئله که کسی فرمان سرنگونی هواپیمای روسی را صادر کرده است ، به موضوع بحث و گفتگوی داغ بین جامعه ترکیه و روسیه تبدیل شده است.
خبرنگار مشهور متهان دمیر، در این باره می گوید: " علی رغم وضوح و مشخص بودن آن ، قانون عکس العمل به تهدید بروز کرده فضای هوایی ممکن است با توجه به اوضاع مشخص تنظیم شود. به هواپیماها همانند سایر وسایل پرنده ضمن ورود به فضای هوایی دیگری در ابتدا باید با سیگنال های صدایی هشدار دهند. جنگنده های امروزی به سیستم های فن آوری شناخت هواپیماهای دوست و دشمن مجهزند. این سیستم ها برای هشدار عملیات های تراژیک ساخته شده اند. در این شرایط نشناختن صاحب هواپیما غیر ممکن بود، از آنجا که اف-16 جنگنده ی امروزی مجهز به چنین سیستمی است. خلبان جنگنده ممکن نبود که به طور مستقل تصمیم بگیرد هواپیمای روسی را نابود کند ، همانطور که فرمانده نیروی هوایی ترکیه نیز ممکن نبود چنین فرمانی را به ابتکار خود صادر نماید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала