نوه ژنرال تزار، پیشاهنگ نمونه

© Fotolia / Fabioderbyنوار فیلم
نوار فیلم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بویی از استالینیزم به مشام نمی رسد.

 دهسال پیش  آکیو کاواتو، دیپلمات مشهور ژاپن  از خبرنگاران روسیه  سوال کرد:  آیا بازگشت  فیلم های قدیمی دوران شوروی  حرکت روسیه به  گذشته و استالینیزم نیست؟  به او گفتند: خیر.

 هم اکنون نیز بویی از استالینیزم به مشام نمی رسد، اما  اغلب فیلم  هایی در  باره گذشته شوروی  از تلویزیون روسیه پخش می شوند. با تماشای   بعضی از آنها  دلتنگی  برای اتحاد شوروی   رفع می شود و در  فیلم های دیگر  تلاش صادقانه ای برای  نگریستن به  آن دوران  با دیدی عینی و بیطرفانه  صورت می گیرد.  سیکل فیلم های  مستند  ولادیمیر مِلِتین  « منظره پشت پنجره»  که از شبکه تلویزیونی « کولتورا» پخش می شود به کدام دسته از این  فیلم ها  تعلق دارد؟  این سیکل در باره  حلقه بلوار مسکو و  ساکنان  جالب این  محله است.

 اولین فیلم با نام «  کلکسیون  ماجراها»  به  بلوار « نیکیتسکی»  و نینا مولِوا ساکن  آنجا  اختصاص داشت.  در بیوگرافی  نوه ژنرال  و  آخرین مشاور  نیکلای دوم  چیزهایی بهم پیوند خورده بود که تفاوت زیادی با هم داشتند:  دوران پیشاهنگی  سعادت بار کودکی  و سفرهای خطرناک  به جبهه های  جنگ کبیر میهنی ، کار به عنوان مبلغ  کمیته مرکزی  حزب کمونیست اتحاد شوروی  و  مطالعه عمیق  هنر قرون 19-18.  نینا  مالِوا  به خاطر کلکسیون  عتیقه جات خود نیز مشهور است.

ولادیمیر  مِلِتین کارگردان  در باره   فیلم و قهرمان اول آن تعریف  کرد:  این ایده سالها پیش  جان گرفت  و همه چیز با دوران کودکی من   مرتبط است که  در  بلوار  معروف گوگول  مسکو سپری شد. تصمیم گرفتم فیلم  مستندی در باره بلوار های مسکو بسازم.  من  نیاز به قهرمانی داشتم که  در این بلوار زندگی کرده باشد و مهمتر اینکه پنجره  خانه او رو به  بلوار باز شود.  در بلوار « نیکیتسکی» مرا با  نینا  میخائیلونا  مالِوا آشنا کردند.  او مدت طولانی   از  صحبت با من خودداری کرد اما وقتی بالاخره مرا به خانه اش دعوت کرد،  از آنچه دیدم شگفت زده شدم. من وارد  تالاری شدم که بهترین  آثار نقاشی قرن 18 روی دیوارهای ان آویزان بود.  با دیدن آنها  آنقدر شوکه شدم که باور  کردنش برایم  غیر ممکن بود. آنچه مرا  دوباره به حال اولیه برگرداند  بوی جانوران زیادی بود که در آن خانه ساکن بودند.  خیلی طول کشید تا به این بو  عادت کنم، بهرحال 4 فیلم در باره 4 دوره  زندگی او ساخته شد.  کودکی. جنگ.  قسمت سوم در باره  رابطه عاشقانه او با  الی بلوتین،  نقاش آوانگارد   و قسمت چهارم  — ماجرای کلکسیون  که شرکت ارزیابی آثار هنری که از پاریس آمد  مبلغی را  بر زبان آورد  که بدشواری می توان تکرار کرد.

نینا  مالِوا کیست؟  چه نقشی در دوران گذشته زندگی خود داشت؟

— به  عقیده من  نینیا میخائیلونا  سیمای بدون  مُهر است.  بخش اعظم سالهای زندگی او در  زمان شوروی سپری شد.  او در دورانی زندگی کرد که پشت پنجره  در حال گذر بود.  او مخالف رژیم نبود.  او شاگرد ممتاز  و پیشاهنگ  بسیار خوبی بود که از استعداد  هنرپیشگی نیز برخوردار بود.  در سن 9 سالگی از روی صحنه « بالشوی تئاتر» شعر  دکلمه کرد.  به عنوا پیشاهنگ از  کنگره 18 حزب طرفداری کرد.  بعد با گروه آرتیست ها به  جبهه رفت.  نیمی از این گروه طی 4 سال جنگ کشته شدند.  پس از جنگ به  کار تحقیقی  در باره هنر پرداخت.  او عضو کمسومول و حزب نبود.  پدر بزرگ او از خانواده مادری  ژنرال ارتش تزار  و یکی از آخرین مشاوران  نیکلای دوم بود. پدربزرگش از  خانواده پدری،  هنرپیشه  ای بود که در تئاتر استانیسلاوسکی  کار می کرد.  از نینا دعوت کردند در  بخش تبلیغات   کمیته مرکزی حزب کمونیست کار کند.  می توان گفت که در دوران شوروی او   مطابق با تصورات خود در باره  نیکی و  شر  زندگی می کرد.

 دو سری به کلکسیون  بی نظیر  نینا  مالِوا  اختصاص دارد که بخشی از آن به عنوان ارث  از  اجدادش به او رسیده است که در  امپراطوری روسیه  زندگی می کردند و  از  شوهرش — که نقاش  مشهوری بود. نینا  توانست کلکسیون خود را  با وجود دندان های طمعی که برای آن تیز شده بودن  برای روسیه  حفظ کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала