گزارش و تحلیل

آیا پروژه های آکویو و "جریان ترکیه" لغو خواهد شد؟

© Fotolia / Chubakoآیا پروژه های آکویو و "جریان ترکیه" لغو خواهد شد؟
آیا پروژه های آکویو و جریان ترکیه لغو خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از حادثه ای که برای بمب افکن سوخو -24 روسی اتفاق افتاد و توسط نیروی هوایی ترکیه در سوریه از بین رفت، روسیه ممکن است مجموعه اقداماتی برای لغو و یا توقف پروژه هایی چون ساخت خط لوله ی گاز " جریان ترکیه" و نیروگاه اتمی " آکویو" در ارتباط با ترکیه اتخاذ نماید.

الکسی اولیوکایف، وزیر توسعه ی اقتصادی روسیه در این باره اطلاع داد.
ایلدیزنورشین گیونی، کارشناس مسائل انرژی ، مدیر گروه ارتباط بین الملل و تحلیل سیاسی دانشگاه فنی در مصاحبه ای با اسپوتنیک ، این اوضاع دشوار و پیچیده را که در زمینه انرژی پس از حادثه ی سوخو- 24 رخ داده است نقد و بررسی می کند. به گفته ی گیونی، علی رغم رشد اوضاع متشنج در ارتباطات روسیه و ترکیه ، هر دو طرف ضمن صحبت از ارتباطات متقابل انرژی ، ضمن اینکه می کوشند بیانیه های تند و تیزی ترتیب ندهند ، شعارهای محتاطانه ای سر می دهند. این کارشناس معتقد است که روسیه همکاری خود را با ترکیه در زمینه ی انرژی به طور کامل قطع نمی کند: " ادامه ی ارتباط متقابل در زمینه ی پروژه های انرژی با ترکیه ، موضع روسیه را به عنوان تولید کننده ی مطمئن و ارسال کننده ی منابع انرژی به بازار انرژی جهانی تحکیم می بخشد. نیروگاه انرژی اتمی آکویو در مرسین ، همانند پروژه خط لوله گاز " جریان ترکیه " ابزار مهم این بازار است. در حال حاضر سخن در خصوص اطمینان به مهره ای قدرتمند همانند روسیه است. ترکیه اقداماتی در جهت اجرای پروژه ی ساخت دومین نیروگاه اتمی انجام داده است و در آینده ای نزدیک قصد دارد پایه و اساسی برای رآکتور سوم ایجاد نماید. در این ارتباط در بازار جهانی انرژی رقابت بین المللی جدی وجود دارد. مطمئنم که درشرایط کنونی، روسیه نمی خواهد چنین سطح گسترده ای از ارتباطاتی را که با ترکیه در این زمینه دارد از بین ببرد.
ضمنا گیونی تاکید کرد که درگیری بروز کرده در نتیجه ی سانحه ی از بین رفتن سوخو-24 ، به بحران بسیار جدی در ارتباطات ترکیه و روسیه پس از جنگ سرد تبدیل شده است. گیونی گفت: " مشکل سوریه ، وضعیتی به خود گرفته است که با هر گونه اقدام یکی از شرکت کنندگان در درگیری ممکن است بلافاصله چندین عضو دیگر درگیر شوند. این امر به خاطر این است که در سوریه رقابت شدیدی بین غرب و سوریه ، بین کشورهای منطقه و مهره های خارجی به وجود آمده است. ، روسیه و ترکیه ای که تا این زمان ، دو دولت موثر با تاریخ طولانی ارتباطات سیاسی بودند ، باید تناقضات به وجود آمده را رفع کرده و آنرا به درگیری آشکار نکشانند. امیدوارم ، رهبران دو کشور بتوانند گفتگوی سازنده ای برای بحث و بررسی اختلاف نظرهای موجود و حل آنها در آینده داشته باشند از آنجا که این امر به نفع هردو طرف است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала