گزارش و تحلیل

چین اصلاحات ارتشی را با احتساب تجربه آمریکا و روسیه انجام می‌دهد

© AP Photo / Ng Han Guanسراسر جهان بجز آمریکا تاریخ پیروزی در جنگ جهانی دوم را یاد دارد
سراسر جهان بجز آمریکا تاریخ پیروزی در جنگ جهانی دوم را یاد دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پکن نشست کاری شورای مرکزی نظامی به ریاست شی جین پینگ تشکیل شد. «گون فانگ بین» استاد دانشگاه ملی دفاع در مصاحبه با «ژن مین جی بائو» روزنامه مرکزی حزب کمونیست چین گفت که هدف اساسی اصلاحات – ایجاد ارتش قدرت بزرگ است.

هنگام این روند تجربیات چینی و جهانی تلفیق خواهد شد. این پروفسور در توضیح ادامه داد: «از یک سو رهبری حزب یک بخش ویژه ای است و برای همیشه باقی می‌ماند و از سوی دیگر ما از تجربه کشور های پیشرفته استفاده کرده و به تجربه ارتش های آمریکا و روسیه مراجعه خواهیم کرد.

در زمان نظامی تعداد نفرات ارتش چین 6 — 7 میلیون نفر بود و حالا 2/3 میلیون نفر است و در جریان اصلاحات 300 هزار نفر کاهش خواهد یافت. سیستم اداری نیز عوض می شود. قبلاً شورای مرکزی نظامی با کمک چهار ستاد — ستاد کل، ستاد مرکزی سیاسی، ستاد اساسی پشت جبهه و ستاد تسلیحات تصمیم اتخاذ می‌کرد. حالا ستاد مرکزی بصورت مستقیم تصمیم خواهد گرفت. بر اثر این تغییرات در چین «ارتش دارای سطح بین‌المللی» تشکیل خواهد شد.

پبشتر هفت حوزه نظامی وجود داشت. «لینگ گولیانگ» تفسیرگر نظامی هنگ کنگ می‌گوید که بسیاری شعب غیر جنگی منحل یا تعداد کارکنان آن‌ها کاهش داده خواهد شد. این به معنای آن است که تعداد کارمندان سیاسی کمتر خواهد شد که رتبه نظامی آن‌ها مساوی فرماندهان یگان است. حضور کارکنان سیاسی، کنترل حزب در ارتش را تأمین می کند. آن‌ها در همه رسته ها عمل می‌کنند و در یگان های غیر نظامی مثلاً پزشکی، مخابرات و ارکستر رهبری می کنند.

در دوره جنگ داخلی و در سالهای پنجاه قرن گذشته میلادی سیاستمداران مطرحی مانند «دن ژیائوپینگ» و «پنگ دهای» کمیسر ارتشی بودند. و اما روزنامه South China Morning Post نوشت که تعداد افراد شاغل در ارگان های سیاسی نیز کاهش خواهد پذیرفت.

«پاول کامننوف» کارمند ارشد علمی انستیتو مطالعه خاور دور مسکو اشاره کرد که اطلاعات مطبوعات هنگ کنگ به رسیدگی مجدد احتیاج دارد. این دانشمند گفت: «در مصوبات 18 مین کنگره حزب کمونیست چین تأکید شده که حزب به کنترل ارتش احتیاج دارد و هدف اساسی دگرگونی ها — صرفه جویی است. به قصد تأمین وجوه برای نیرو های دریایی و هوایی، از تعداد پرسنل نیرو های زمینی کاسته خواهد شد.

در ترکیب کمیته مرکزی حزب کمونیست همان چهره‌هایی قرار دارند که در شورای نظامی مرکزی که ارگان دولتی است وجود دارد. این کار برای تحکیم اصل مدیریت واحد انجام شده است. ارگان های حزبی و دولتی کاملاً ادغام شده‌اند و شی جین پینگ در راس هر دوی آن‌ها قرار دارد. کارشناس روس گفت: «ارتش چین از نظر کیفیت تسلیحات و تکنیک نظامی به سطح بین‌المللی نزدیک می شود».

دنگ ژیائوپینگ به رهبری چین توصیه می‌کرد که قدرت نظامی خود را به رخ دیگران نکشد و خود را در سایه نگه دارد. این دستور به دوران گذشته شپرده شده است. چین در حال حاضر حق خود را نسبت به اراضی مورد اختلاف در جزایر دریا های همجوار بر قرار می‌کند و از غیظ همسایگان نمی ترسد. شرکت ناوجنگی های چین در حراست خلیج عدن از دزدان دریایی و تخلیه شهروندان چینی از یمن و لیبی دستاورد های چین در تحولات نظامی را نشان داد. این روز ها معلوم شد که پکن در حال مذاکره با جیبوتی در باره ایجاد پایگاه لجستیک برای کشتی‌هایی می‌باشد که دارند در نزدیکی سواحل آفریقا کشیک می دهند.

سرهنگ «یوئه گانگ» کارمند سابق ستاد کل ارتش آزادی بخش ملی چین گفت که اصلاحات در دست اجرای کنونی در چین بزرگترین اقدام از سالهای پنجاه است و بنیه آن سیستم نظامی را عوض خواهد کرد که در سابق مطابق الگوی شوروی پایه ریزی شده بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала