مایکل فلین: تاریخ امریکا را به خاطرعراق مجازات می کند

© Sputnik / Davidov /  مراجعه به بانک تصاویر مایکل فلین: تاریخ امریکا را به خاطر عراق مجازات می کند
مایکل فلین: تاریخ امریکا را به خاطر عراق مجازات می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایکل فلین رییس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گفتگو با روزنامه «در اشپیگل» چاپ آلمان گفت: «دلیل بوجود آمدن گروهک «داعش» تجاوز واشنگتن به عراق بود و تاریخ واشنگتن را نخواهد بخشید».

خبرگزاری ریانوستی به نقل از این روزنامه می نویسد: «این یک اشتباه بزرگ بود. صدام حسین هرچقدر هم بی رحم بود، از بین بردن او کار درستی نبود. در مورد قذافی رهبر سابق لیبی که امروز فاقد یک حکومت منسجم می باشد نیز این مساله صدق می کند. درس مهم تاریخ این است که تجاوز به عراق از نقطه نظر استراتژی یک تصمیم کاملا اشتباه بود».
فلین در ادامه می گوید: «تاریخ با ما ملایمت به خرج نمی دهد و نباید هم بدهد.»
مایکل فلین از سال 2004 تا 2007، امریکا در افغانستان و عراق به عنوان رییس آژانس اطلاعات دفاعی امریکا در عملیات های ویژه حضور داشته است. وی همچنین جزو گروه تجسس ابو مصعب الزرقاوی رهبر القاعده در عراق و پایه گذار گروهک داعش بوده است. فلین می گوید که بعد از کشتن بن لادن و الزرقاوی، ابو بکر البغدادی روی کار آمد که باهوش تر و خطرناک تر است و درگیری های منطقه ای را به جنگ دینی در سطح جهانی رساند. در سال 2004 میلادی نیز ایالات متحده امریکا ابتدا البغدادی را دستگیر و سپس او را آزاد کرد. به گفته فلین، آنها متوجه نبودند که با چه کسی سر و کار دارند.
فلین می گوید: «امروز در تمام کشورهای اروپا تشکیلات داعش حضور دارد. احتمالا این تشکیلات در ایالات متحده امریکا نیز وجود دارد، حتی اگر هنوز آنها را کشف نکرده باشند».
مایکل فلین موافق انجام عملیات زمینی در سوریه بود و تاکید کرد که برای حل بحران باید با روسیه همکاری های سازنده داشت. فلین از مخالفت مقامات امریکا برای همکاری با دیگر کشورها در این موضوع انتقاد می کند.
شایان ذکر است که پیشتر نیز وی گفته بود که سال 2012 سازمان تحت مدیریت وی، گزارشی را برای رهبر ایالات متحده اماده کرده که در آن ظهور داعش را پیش بینی می کند. در این سند گفته شده که اپوزیسیون اصلی در سوریه رادیکال هستند. با این حال تحلیل های آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا عملا نادیده گرفته شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала