برنامه «دیدگاه شما»- قسمت پنجم: سفر ولادیمیر پوتین به ایران و دیدار با مقام رهبری ایران

© Sputnik / Maksim BlinovЖурналисты на фоне экрана с логотипом агентства Sputnik в пресс-центре Восточного экономического форума
Журналисты на фоне экрана с логотипом агентства Sputnik в пресс-центре Восточного экономического форума - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه برای شرکت در نشست رهبران کشورهای صادر کننده گاز به ایران سفر کرده، و بلافاصله پس از ورود به تهران، با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در مقر او دیدار کرده است.

این دومین سفر آقای پوتین به ایران است. رئیس جمهور روسیه در پاییز سال ۱۳۸۶ هم برای شرکت در نشست رهبران کشورهای ساحلی دریای خزر، به ایران سفر کرده بود. کرملین در بیانیه ای که درباره سفر پوتین به تهران منتشر کرده آورده است: روابط ایران و روسیه به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته است و در عرصه‌های مختلف به‌سرعت گسترش می‌یابد… انتظار می‌رود دو طرف درباره تمام مسائل همکاری‌های دوجانبه از جمله اقتصادی و بازرگانی، سرمایه‌گذاری، انرژی هسته‌ای، استخراج و بهره‌برداری از میدان‌ها نفت و گاز و همکاری‌های فنی-نظامی و نیز مسائل مهم بین‌المللی شامل حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه، اجرای برجام و مبارزه با تروریسم به‌ویژه داعش مذاکره و تبادل‌نظر کنند.

 

با این مقدمه از مخاطبان اسپوتنیک خواستیم تا به سوالات زیر پاسخ دهند:

—  انتظار می رود که روابط راهبردی ایران و روسیه در چه مضوعاتی بیشتر نمود پیدا نماید؟

—  به نظر شما در چه صورتی روابط ایران و روسیه به سطح روابط استراتژیک ارتقاء می یابد؟

—  به نظر شما با دیدار آیت الله خامنه ای و ولادیمیر پوتین چه تحولاتی در انتظار آینده وضعیت بحران سوریه می باشد؟

 

ارسلان- فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی

—  روابط ایران و روسیه بعد از توافق وین و حضور نظامی روسیه در سوریه ابتدا و بیشتر در بخش نظامی و امنیتی ارتقاء پیدا میکند و دو طرف به شرکای استراتژیک نظامی تبدیل میشوند و ایران هم میتواند برخی اقلام نظامی را با توجه به قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل به صورت موردی از روسیه خریداری کند و قراردادهای بزرگ نظامی را بعد از پنج سال از روسیه خریداری خواهد کرد.

—  در زمینه انرژی هم دو طرف شریک راهبردی خواهند شد و با سرمایه گزاری های روسیه در نفت و گاز و صنایع برق ایران و سوآپ نفت روسیه از ایران ادامه پیدا خواهد کرد حتی در صنایع حمل و نقل نیز روسیه شروع به توسعه راه آهن برقی در ایران و شاید تولید اتومبیل در ایران بیانجامد. در کشاورزی و صنایع آب  شرب هم احتمالا روابط گسترش میابد و در زمینه سایبری هم توسعه زیادی رخ خواهد داد.

—  هر دو کشور تا چندی پیش از زمان شروع انقلاب ایران درست است روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشته اما به یکدیگراطمینان کافی نداشتند و برای همین موضوع روابط استراتژیک کامل نداشتند به خصوص بعد از لغو قرارداد سیستم موشکی اس 300 روابط وارد فاز بدی شد. اما از بهار امسال آن سوءظن کم کم میان روسیه و ایران بعد از فعال شدن قرارداد اس 300 و همکاری راهبردی در سوریه به تدریج از بین میرود و اگر آن سوءظن تاریخی از روابط دو کشور پاک شود روابط استراتژیک کاملا برقرار خواهد شد.

—  دیدار دو رهبر بزرگ منطقه نشان داد دو کشور بر سر ماندن پرزیدنت بشار اسد تقریبا توافق دارند و پرزیدنت بشار اسد باید در حکومت باقی بماند  وخط بطلان بر ادعاهای غرب کشید. دیدار بسیار مهم بود و بیانگر این نکته است که ایران و روسیه هیچ اختلافی در مورد مواضع استراتژیک در سوریه ندارند و همین عامل باعث پیشروی ارتش سوریه در کشور خود خواهد شد و دیدار رهبر ایران و رئیس جمهور روسیه باعث میشود سوریه دست بالا را در مبارزه داشته باشد و پیشروی ها تا آزاد سازی کامل سوریه ادامه یابد البته باید توجه داشت غرب مخصوصا فرانسه جدیدا عملیات هایی را بر ضد داعش در سوریه شروع کرده اند که ایران وروسیه باید مواظب باشند، چون احتمالا این حملات فرانسه برای به هم ریختن استراتژی ایران و روسیه خواهد بود.

اسماعیل پولاد

—  درمورد روابط راهبردی روسیه وایران دورنمای وسیعی دیده می شود، که اولین آن محک همکاری دفاع از سرزمین سوریه و حفظ بشار الاسد تا زمان انتخابات و کاندید شدن او در دوره بعدی است. اصل ضروری برای روسیه حفظ پایداری، امنیت، بیطرفی سوریه و ایجاد آرامش و صلح در خاورمیانه است. این منطقه ازیکسو مراکز شرارت را مهار میسازد و از جانبی دژ استواری است در مقابل تهدیدات غرب علیه کشورهای دارای آرامش خاورمیانه، که با دشمنی های کین توزانه من درآوردی غربی ها دراین اواخر خیلی بی ثبات گردیده است، ازنظردورداشت.

—  در انتخابات بعدی سوریه دوگزینه احتمالی وجود دارد: ماندن اسد در رأس قدرت ویا تغییر در نظام سیاسی سوریه که ولادیمیر پوتین، ابر مرد سیاست جهان هردو سر را حساب  کرده است. بنابراین هر کدام از این احتمالات که به وقوع بپیوندد، مرد قدرتمند سیاسی فدراسیون روسیه و رهبر دور اندیش مذهبی وسیاسی ایران به مشکل مواجه نمی شود.

—  در موارد روابط اقتصادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی داخلی دو کشور ضرورت
آن تا حدی روشن شده است که بدون حمایت همدیگر این دو کشور نمی توانند و نمی خواهند دور از هم باشند، زیرادشمن درکمین هردو و در کنار هردو لحظه شماری می نماید. تغییر در سیستم معادلات و معاملات پولی جهان این دو را از هم بیشتر وابسته نموده و همکاریهای کشورهای آسیایی که در کنفرانس شانگهای بهم گره خورده اند، بالا ترین نقطه ضرورت هم بستگی را پایدار و حفظ می نماید. درمورد این سوال شما بسا چیزهائی قابل یاد آوریست که درین مختصر نمی توان آن را گنجاند.

—   روابط روسیه و ایران خواه بخواهند و یا نخواهند برای حفظ مردم و کشورهای خود باید همکاریهای نظامی، دفاعی، فرهنگی و اقتصادی خود را به حد استراتیژیک برسانند، بخصوص دفاعی که بدون نظامی ممکن نیست. باید هر چه زود تر به سرحد استراتیژیک برسند تا بتوانند دراین جهان پرآشوب کنونی خود را استوار نگه دارند.

—  درمورد دیدار خوشی برانگیز و خفقان آور دو دید جهانی که عبارت از دیداری بس شگفت انگیز، مهربان بار، تنگا تنگ و آینده ساز آیت الله العظمی علی خامنه ای و اَبَر مرد جهانی بود باید چنین نوشت که: پیامی را به جهان دیکته کرد، که نه تنها بحران سوریه را به نقطه ختم سوق داد، بلکه آرامشی برای آینده کشورهای آسیای مرکزی و شبه قاره هند، و درعین حال شوکی برای تروریستهای خون خوار و حامیان بین المللی آنها بود.

 

توریالی رها- کابل

—  روابط روسیه و ایران در شرایط کنونی بسیار با اهمیت است، در حالیکه آمریکا می خواهد همه ملت ها را نا آرام بسازد وترویسم را تقویت نماید. چیزی که در دوران به اصطلاح مجاهدین جنگهای خود خواسته را فروکش کرد و افغانستان را به ده ها سال به عقب برد و همچنان جنایت های آمریکا از بمباران ژاپن تا جنایت در ویتنام عراق و افغانستان وحالا توسط جبهه تروریستی النصره و داعش در خاور میانه، بنابرین حضور نظامی و حضور سیاسی کشور روسیه در منطقه برای ملتها خیلی مهم است. ما دعا میکنم که ان شاءالله آمریکا (شیطان بزرگ) بزودی در ترفندهای پلیدانه خود دچار شکست شود و ملت ها در کنار هم زندگی بدور از دغدغه داشته باشن.

—  آخرین کلان پوتین عزیز دوستت دارم.

حمید یادروج- مدیر گروه صوت و تصویر خبرگزاری فارس

 

 با توجه به همکاری‌های مستمر ایران و روسیه طی چند سال گذشته و اظهار دوستی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور محترم روسیه نسبت به کشور ایران و همچنین دیدگاه مثبت مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشور روسیه، به نظر می‌رسد پس از همکاری در توافق هسته ای و اجرای برجام و نیز همکاری نظامی در سوریه برای سرکوب کردن تروریست‌ها، ایران و روسیه در حال حاضر به دو برادر شریک تبدیل شده اند، که علاوه بر نگاه شراکتی و منفعتی خود، نیم‌نگاهی هم به روابط برادرانه خود دارند. این روابط برادرانه می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور در عرصه های اقتصادی، علمی، فرهنگی، نظامی و… متبلور شود و دو کشور بزرگ و قدرتمند ایران و روسیه که دارای اشتراکاتی همچون ادبیات غنی جنگ هم هستند، در زمینه‌های مختلف به همکاری بپردازند.

لازمه این همکاری این است که ایران و روسیه روابط برادرانه را بر روابط شراکتی مقدم بدانند و به قول رئیس‌جمهور محترم روسیه از پشت به هم خنجر نزنند.

مسئولان روسیه باید طی 37 سالی که از انقلاب ایران گذشته متوجه این شده باشند که ایران تا زمانی که طرف مقابل دست از دوستی نکشد، همانند یاری وفادار به دوستی تمام‌عیار خود ادامه می‌دهد و هیچ‌گاه از پشت خنجر نمی‌زند!

 

سیامک راد- کارشناس طراحی

 

بعد از فرو پاشی شوروی سوسیالیستی و از هم گسستن پیمان ورشو  نیروهای غربی عقب نشینی نکردند و ناتو را گسترش دادند. اکنون روسیه تنها مانده است و مانند گذشته به هم پیمان نیاز دارد. اگر روسیه بتواند کشورهای هم پیمان نظیر ناتو ایجاد کند ایران دوست بسیار خوبی خواهد بود. بعد از پیدایش ماشین بخار، کشور ایران از نظر علمی و نظامی رشد چندانی نکرد زیرا امپریالیست ها از این کار جلوگیری کردند تا کسی جز آنها قدرتمند نباشد. اگر روسیه برای پر کردن این خلا به ایران همکاری و همیاری علمی صنعتی و نظامی داشته باشد ایران برای طولانی مدت دوست استراتژیکی خوبی برای روسیه خواهد بود چنانچه روسیه نیز همیشه دوستی با ارزش و قابل اطمینان برای ایران بوده است.

 

عبدالکریم فیروزکلائی

—  در حوزه های  اقتصادی و نظامی

—  در صورتی که روسیه، به تعهدات خود در رابطه با ایران پایبند باشد.(مثال: تحویل سامانه پدافندی اس 300 پی ام یو به ایران)

—    این دیدار، افزایش همکاری های ایران و روسیه را در پشتیبانی از حکومت بشار اسد در مقابله با گروه های تروریستی همچون داعش به دنبال خواهد داشت.

عبدل رئیس

بهترین موضوعات برای همکاری ایران و روسیه، انرژی و همکاریهای سیاسی منطقه ای است. همین همکاری محکمی که بین ایران و روسیه در قضیه سوریه در جریان هست بهترین نوع همکاری می تواند باشد. چون روسیه اخلاق سیاسی مطمئنی دارد این همکاری می تواند دراز مدت و استراتژیک بوده و به رشد اقتصادی بیشتر هردو کشور منتهی گردد. همانگونه که میبینیم غرب به دنبال نابودی داعش بزرگترین دشمن ایران وبشریت نیست، بلکه از آن برای اهداف استراتژیک استفاده می کند. تنها ایران روسیه و سوریه خواهان نابودی داعش هستند. ترکیه با صراحت بیشتری با هدف قراردادن هواپیمای سوخوی روسی اعلام کرد که یکی از حامیان اصلی تروریستهاست.

ایران و روسیه تنها دو کشوری هستند که حامی دولت سوریه اند، بنابر این تنها انتظاری که از دیدار رهبران دو کشور می توان داشت:

—   همکاری بیشتر و گسترده تر درحل و فصل قضیه سوریه تا ازایجاد عراق و لیبی دیگری جلوگیری شود و حتی می توانند کشتار مردم بیگناه یمن را نیزپایان بدهند. بر خلاف شرکای غربی که قابل اعتماد نیستند،روسیه یکی از اعضای قابل اعتماد و اصلی گروه اقتصادی بریکس و پیمان همکاریهای منطقه ای شانگهای هست وحتی درصورت عدم رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران، با عضویت در این سازمانها می تواند تحریم ها را بی اثرنماید. روسیه و ایران هردو در لیست تحریمهای یکجانبه و غیر قانونی غرب هستند و با عضویت ایران در بریکس و پیمان شانگهای میتوانند تحریمها را بی اثر نمود. همانطور که میبینیم غرب با حضورش در منطقه باعث ایجاد بحرانهای فزاینده ای از افغانستان گرفته تا آفریقا شده است، ایرانی قدرتمند و مستقل با کمک کشورهای صلح دوست منطقه میتواند نقش سازنده و مهمی در صلح و ثبات منطقه ایفا نماید.

—  با همکاری فعلی که بین ایران وروسیه در سوریه وجود دارد غرب برای ایجاد شکاف در آن از حربه عدم رفع تحریمها بهره برداری خواهد کرد.

 

محسن مقصودی- مهندس اقتصاد و خبرنگار

—  پس از توافق هسته ای و محدود شدن غنی سازی و ذخیره اورانیم غنی شده در ایران که به هیچ درد ما نمی خورد، امکان گسترش همه جانبه روابط ایران و روسیه در همه زمینه ها بوجود آمده است که اتفاقا می تواند خیلی بدرد خور باشد و مایه پیشرفت اساسی در زیربناهای اقتصادی و نظامی و امنیتی ومآلاٌ سیاسی را فراهم آورد.

—  حفظ وتضمین صلح در مرزهای کشور ما می تواند مهمترین دستاورد باشد. عضویت درپیمانهای شانگهای و اروآسیا، همکاری های همه جانبه و نزدیک با کشورهای آسیای مرکزی و خاورمیانه، تبادل فن آوری و دانش، به میان کشیده شدن طرح های بزرگ منطقه ای از جمله تامین آب از شمال به جنوب از طریق یک کانال بین المللی، توسعه راه آهن ها و بنادر مشترک برای  حمل کالا از دریای عمان تا تاجیکستان و قزاقستان قرقیزستان و بسیاری ایده های بزرگ دیگر برای ساخت منطقه ای پیشرفته، ثروتمند و با رفاه… این ها همه می تواند بطور واقعی در سایه روابط راهبردی ایران و روسیه بعمل درآید.

—  ارتقاء هرچه بیشتر روابط راهبردی ایران و روسیه با مشکلات ذهنی و عینی زیادی رو برو است. هم در داخل دو کشور و هم دربین دولت های فرا منطقه ای مخالفان و دشمنان کم نیستند. ایران و روسیه کشورهای ثروتمندی هستند و در مناطق ثروتمندی نیز قرار گرفته اند از اینرو حرص و طمع سلطه طلبان جهان را تحریک می کنند.

—  برای ارتقاء روابط باید از لحاظ ذهنی به توضیح و روشنگری در مورد ثمربخشی و سود آوری آن پرداخت. باید ارتباط هرچه بیشتری مابین خلق های دو کشور برقرار کرد.  مبادلات فرهنگی و علمی و هنری را توسعه داد. خاطرم هست در سال های اول پس از انقلاب فیلم زیبائی از روسیه در یکی از سینما های تهران اکران شد. برخی حتی شش بار این فیلم را دیدند! روشنفکران ایران بسیار زمینه های مشترک با اندیشمندان هنری وفرهنگی و ادبی روسیه دارند.

—  در روسیه نیز گاه ذهنیت های نادرستی در مورد ایرانیان مشاهده می شود. برخی رابطه با ایران را کم اهمیت می دانند و تصور می کنند به رابطه با غرب بخاطر ایران نباید لطمه زد. البته هرچیز بجای خود. اما نباید فراموش کرد رابطه خوب و مستحکم با ایران، موضع روسیه را در همکاری و رقابت با غرب تقویت می سازد.

—  از نقطه نظر عینی، اجرای طرح های بزرگ در دو کشور می تواند به استحکام روابط راهبردی دو کشور بیانجامد. تاکنون روسیه در ایران پروژه های اقتصادی زیربنائی مهمی را بانجام رسانده است همچون ذوب آهن ، ماشین سازی اراک و تبریز، نیروگاه های انرژی، لوله کشی های نفت و گاز، سیلوهای کشاورزی، طرح های امنیتی و نظامی دفاعی و… که می تواند با پروژه های بزرگ ادامه یابند.

 

همچنین نیروی کار جوان و آموزش دیده ایران می تواند در روسیه مجری طرح های صنعتی و کشاورزی شود. تا کنون نشنیده ام که روسیه از نیروی کار ورزیده ایرانی ها بهره برده باشد. روسیه کشور بسیار بزرگی است که شاید به یک میلیارد نفر نیروی کار محتاج باشد. بی شک چند صد هزار نفر از نیروی جوان و کارا و آموزش دیده و سالم  ولی بیکار ایران می توانند در روسیه سهم بازار کار کوچکی را بخود اختصاص دهند. تجربه ژاپن (با حذف و قربال جنبه های منفی و ناگوارش) می تواند در روسیه بکار گرفته شود.

—  دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بیش از پیش در یک جو اعتماد قوی و شناخت مثبت و رضایت کامل و متقابل صورت گرفت. آقای پوتین با اهدای یک جلد قرآن خطی باستانی نشان داد که تاکید اکید دارد، حضور نظامی روسیه در سوریه و مبارزه بی امان با داعش بهیج وجه جنبه " ضد اسلامی" ندارد و برای تضعیف و نابودی این بربریت آدم خوار است. جانیانی که از سوی ارتجاع منطقه و جهان تقویت و تسلیح شده اند و امنیت و آینده دو کشور و منطقه را با سلاح و تجاوز تهدید می کنند.

—  با اینکه این دیدار در حاشیه سفر ولادیمیر پوتین برای شرکت در نشست سران کشورهای صادر کننده گاز صورت گرفت، اما آنقدر از دید رسانه های غرب مهم بود که مثلا شبکه اول و دوم آلمان بدون اشاره به نشست سران ، تنها به بازتاب این دیدار در بخش خبری اصلی پرداختند.

—  این دیدار تائید دوباره همکاری نظامی و اطلاعاتی ستاد متشکل از چهار کشور سوریه، عراق، ایران ، روسیه و نیز حزب الله لبنان بود که محور مستحکمی را در مقابل "دولت اسلامی" و سایر تروریست های مسلح در سوریه بوجود آورده است. ممکن است این محور با فرانسوی ها نیز بنوعی گره بخورد (فرانسوی های زخم خورده از تروریسم کور وخون ریز داعش!) که در آن صورت معادلات سیاسی و نظامی تغییر محسوسی خواهند کرد.

 

باید دید در چند روز آینده و در دیدار آقای اولاند از مسکو، دیپلماسی روسیه برای جلب فرانسه از کارت ایران بهره خواهد برد یا نه؟

 

من یک دانشجوهستم.

—  به رغم روابط سرد تاریخی دهه های گذشته بین ایران و شوروی، امروز تنها دلیل تغییر مواضع ایرانیان نسبت به این روابط، حذف تفکر کمونیسم و حمایت از استکبار ستیزی روسیه است.

از تصاویر و لحن صبحت آقای پوتین با رهبر عالی کشورمان، دریافتم که مورد بالا محقق شده است. از این بابت خرسندم.

—  از مشارکت فدراسیون روسیه در مقاومت منطقه ای علیه تروریسم دست پرورده استکبار آمریکا و اسرائیل و کشورهای مرتجع خلیجِ همیشه فارس، خوشحالم و تشکر میکنم. اگر نیت پوتین، عدالت  و برابری و استعمار ستیزی باشد که چه بسا اعتبار شرافتمندانه ای نصیب خود کرده اند. پس پیروزی ازآن ایشان است.

—  مردم ایران عمیقاً از سقوط جنگنده سوخو و کشته شدن یکی از خلبانان متأسفیم و با مردم روسیه همدردیم.

وحید شرفی لیسانس مهندسی عمران- ایران

 

—  ایران و روسیه می توانند در بسیاری از زمینه های اقتصادی، تکنو لوژی، سیاسی، توریستی و نظامی به روابط راهبردی دسترسی پیدا کنند  که منافع بسیار خوبی برای دو طرف دارد زیرا ایران و روسیه با داشتن سرزمین پهناور و جمعیت فراوان عملا این پتانسیل را دارند.

—  در زمینه اقتصادی و تکنو لوژی ایران نیاز فراوان به بعضی از تکنو لوژی ها از قبیل هوا فضا و هسته ای و خودرو های سنگین دارد که روسیه در این زمینه ها در دنیا برتر است مانند ساخت هواپیماهای مسافربری  ایلیو شین 96 و Tu 204 که از امن ترین هواپیماهای تاریخ هوا نوردی هستند و هواپیما های جدید ssj 100و mc 21 است که ایران نیاز دارد. در زمینه استفاده از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای  نیز ایران نیازمند روسیه است و در بازسازی ناوگان فرسوده کامیونها نیازمند روسیه است.

—  ایران می تواند تجارب خود را در زمینه های داروسازی و کشاورزی و کار آفرینی و رشد اقتصادی بدون اتکا به نفت را به روسیه منتقل کند.

—  در زمینه توریستی سالیانه میلیون ها توریست ایرانی از ترکیه و امارات بازدید میکنند در صورتی که کشور روسیه بسیار جذابت تر و زیباتر است  که در این مورد نیاز به اطلاع رسانی دارد.

—  در زمینه نظامی ایران نیازمند روسیه در باز سازی نیروی هوایی  مثل خرید جنگده و سیستم دفاع هوایی دارد.

—  ایران و روسیه می توانند به سوریه کمک کنند ولی باید مراقب باشند که زمان و هزینه زیادی در سوریه متحمل نشوند.

یک شهروند ایرانی

—  روابط ایران و روسیه با توجه به نیازهای تاکتیکی و استراتژیکی که به هم دارند و با توجه به همسایگی دو کشور و موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران، در سطح مناسبی قرار ندارد. وهمچنین در سیاست خارجی بین دو کشور شکاف وجود دارد و قابل کتمان نیست. روسیه در سالهای گذشته در انتخاب شریک استراتژیک خود بین غرب وشرق  ایران در نوسان بوده و یک بی اعتمادی از خود در ذهن ایرانی ها به وجود آورده است.

—  با توجه به اینکه وابستگی اقتصادی متقابل کشورها به یکدیگر یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند در جهت‌گیری سیاست خارجی کشورها نقش قابل توجهی ایفا کند و تعاملات اقتصادی و تکنولوژیک بین کشورها نقش بسزایی در روابط استراتژیک بازی می کند. مهمترین کالایی که ایران برای عرضه به کشورهای دیگر در اختیار دارد نفت و گاز می باشد که  برای روس‌ها فاقد جذابیت است و از سوی مقابل کالا و تکنولوژی روسی نیز همواره آخرین گزینه برای طرف ایرانی بوده است.

چند مثال میزنم:  یک بی اعتمادی به کالاها و تکنولوژی روسها در ایران وجود دارد و این ناشی از چند نکته می تواند باشد مثل هواپیماهای توپولوف که هر از چند گاهی شاهد سقوط آنها در ایران هستیم یا کندی بسیار زیاد و هزینه گزاف در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر و عدم تحویل بموقع و تاخیر 10 ساله  سامانه ضد هوایی s300  به ایران….برای اینکه این ذهنیت بد در میان ایرانی ها از بین برود باید دید روسیه به سوال زیر جواب مثبت میدهد یا منفی؟!

"اساسا آیا روسها حاظر به فروش و انتقال بالاترین و باکیفیت ترین تکنولوژی های  خود به ایرانی ها هستند؟ "

اگر جواب مثب باشد و روسیه حاظر به فروش و انتقال تکنولوژی باکیفیت و به روز خود به ایران باشد ذهنیت بد از بین خواهد رفت.

—  به نظر من برای رسیدن به روابط استراتژیک روابط اقتصادی —امنیتی ونظامی —فرهنگی باید خیلی فراتر از وضعیت موجود ارتقاء یابد و سفر آقای ولادیمیر پوتین نقش بسیار مهم و برجسته ای در سرعت گرفتن این روابط  خواهد داشت.

—   با توجه به وضعیت آشفته منطقه خاورمیانه و تاثیر تروریسم و مخصوصا معضل داعش و هم نظر بودن روسیه و ایران، همکاری ها و همسویی های  نظامی ایران با روسیه برای مقابله با داعش افزایش خواهد یافت و این نکته را هم نباید فراموش کنیم که درطرف مقابل  پشتیبانی از ترورسیتها توسط کشورهای حامی داعش بیشتر خواهد شد و برای غلبه بر ترورسیم روسیه باید وارد فاز جدید و قویتری از حمله نظامی خود شود.

 

از عزیزانی که در برنامه دیدگاه شما حضور فعال دارند و از مخاطبان دائمی خبرگزاری اسپوتنیک سپاسگزاریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала