گزارش و تحلیل

مبارزه رییس جمهور کره جنوبی با تروریسم یا معترضین به حکومت؟

© AP Photo / Jung Yeon-je, Poolپاک کین خِ رییس جمهور کره جنوبی
پاک کین خِ رییس جمهور کره جنوبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس جمهور کره جنوبی از نمایندگان مجلس خواسته که هر چه سریعتر لایحه ای قانونی برای مبارزه با تروریسم آماده کنند.

سازمان امنیت کره جنوبی ده نفر از افراد مرتبط با گروهک تروریستی «داعش» را شناسایی کرده است. این اطلاعات همزمان با سخنان پاک کین خِ رییس جمهور کره شمالی خطاب به مجلس کشور منتشر شد. رییس جمهور کره جنوبی از نمایندگان مجلس خواسته که هر چه سریعتر لایحه ای قانونی برای مبارزه با تروریسم آماده کنند.

در چند سال گذشته، مقامات کره جنوبی 48 خارجی مظنون به همدستی با تروریسم بین المللی را از کشور بیرون کرده اند. به تازگی نیز یک شهروند اندونزی با پاسپورت جعلی که احتمالا با گروه القاعده در ارتباط است، بازداشت شد. آیا حوادث اخیر به این معناست که مشکل تروریسم برای کره جنوبی نیز همچون اروپا به موضوع مهم روز تبدیل شده است؟

به اعتقاد دیمیتری استرِلتسوف شرق شناس برجسته روس، جمهوری کره جنوبی ازتجربه ای غنی در مبارزه با تهدیدات تروریستی برخوردار است. این کارشناس در ادامه توضیح می دهد: «تجربه کره جنوبی در وهله اول به عامل کره شمالی و بی ثباتی مداوم در شبه جزیره کره مربوط می شود. به همین خاطر، سیستم حکومتی کره جنوبی برای مبارزه با تروریسم کاملا مجهز بوده و سازمان یافته عمل می کند. گاهی اوقات کار این دستگاه ها با اصول دموکراسی در تناقض قرار می گیرند، اما دموکراسی در جمهوری کره ویژگی های خاص خود را دارد».

به عنوان مثال، طبق گزارشات «سازمان عفو بین الملل» فرمول های مبهم قانون درباره امنیت حکومت در کره جنوبی برای این است که بدون بروز هیچ مشکلی افراد منتقد حکومت و سیاست های کشور در قبال کره شمالی را تحت نظر قرار دهند. اپوزیسیون اصلی این کشور حزب «ائتلاف سیاسی جدید برای دموکراسی» نگران این است که قوانین جدید ضدتروریستی دست های ماموران امنیتی را برای سرکوب سایر افراد باز کند. رییس جمهور پاک کین خ از مسئولین کشور می خواهد که اعتراضات خشونت آمیز را ریشه کن کنند. به اعتقاد وی، در شرایط کنونی و با تقویت مبارزه علیه «داعش»، تروریست ها می توانند با ماسک معترضین در راهپیمایی های اعتراض آمیز حضور پیدا کنند و امنیت شهروندان کشور را به خطر بیندازند. با این حال دیمیتری استرلتسوف معتقد است که رییس جمهور به دلایل دیگری دست به این اقدام زده است. وی می گوید: «صحبت در وهله اول از مبارزه سیاسی داخلی در کره جنوبی و مبارزه با معترضین به سیاست های پاک کین خ در میان است. با این حال فعلا توجه تمام دنیا به بحران سوریه و مبارزه با داعش جلب شده، به همین خاطر، رییس جمهور مساله تهدیدات و خطرات داعش را طرح می کند تا مردم جامعه به این اقدامات رضایت بدهند».

سئول آماده است تا سهم خود را در مبارزه بین المللی با تروریسم و حل مشکل پناهندگان ادا کند. اگرچه به اعتقاد دیمیتری استرلتسوف به دلایل جغرافیی پذیرش خیل پناهندگان در کره جنوبی بعید به نظر می رسد. دیمیتری استرلتسوف می گوید: «شاید منظور رییس جمهور این باشد که چندصد نفر از پناهندگان و یا حتی تعداد کمتری از آنها را به کره جنوبی بفرستند. در کره جنوبی، مردم با پناهندگان رفتار بدی ندارند زیرا در این کشور افراد زیادی از سایر کشورها و فرهنگ ها سکونت دارند. در این کشور ساز و کارهای مشخصی برای پذیرش پناهندگان و سازگار کردن آنها با شرایط زندگی در جامعه کره جنوبی آماده شده است».

دیمیتری استرلتسوف می گوید که در کره جنوبی هم همچون آسیای شرقی، همگونی کامل پناهندگان با شهروندان اصلی کشور میسر نیست. دلیل آن هم تفاوت های فرهنگی افراد می باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала