گزارش و تحلیل

روسیه علیه ترکیه تحریمات اعمال می‌کند

© Sputnik / Ekaterina Shtukinaروسیه علیه ترکیه تحریمات اعمال می‌کند
روسیه علیه ترکیه تحریمات اعمال می‌کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه اعلام کرد که به دولت وی وظیفه داده شده است که در جواب به تجاوز ترکیه علیه این کشور مجموعه اقدام های اقتصادی و انسانی را بیاندیشد

به گفته مدودف این محدودیت‌ها از طرف روسیه نسبت به ترکیه در جواب به حمله به جنگنده سوخو- 24 ،شامل پیاده کردن پروژه های مشترک سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت های ترکیه در روسیه و تحویل اجناس به کشور ما خواهد بود

سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه - اسپوتنیک ایران
سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه
 دمیتری مدودف اظهار داشت: «سند قانونی در حال طرحریزی باید بعنوان یک سند مشترکی تهیه شده و احتمالاً به شکل فرمان رئیس جمهور بوده و بر پایه آن قرار مربوطه دولت این کشور صادر خواهد شد. در این اسناد مطلب سر اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت ها در فعالیت ساختار های اقتصادی ترکیه در اراضی روسیه و ممنوعیت تحویل محصولات آن کشور از جمله اجناس خوراکی و انجام کارها و سرویس رسانی از طرف شرکت های ترکیه و دیگر اقدام های محدودیتی باشد».

نخست وزیر روسیه افزود که این محدودیت‌ها ممکن است شامل یک سلسله پروژه های سرمایه‌گذاری شود که همکاری روسیه با ترکیه در مورد آن‌ها مشروط به سطح بالای اعتماد به آن کشور بود. این قرارداد ها ممکن است خوابانده و یا ساده برچیده شوند».

این موقعیت را برای «اسپوتنیک» در آنکارا تفسیر کردند و نومان کورتولماش معاون نخست وزیر ترکیه در این خصوص چنین گفت:

همه صحبت‌ها در این باره، پیش از موقع بوده و وضع حقیقی امور را بازتاب نمی دهد. قطع روابط اقتصادی مغایر منافع هم ترکیه و هم روسیه است. نه روسیه و نه ترکیه برای قطع ورود گاز روسی به بازار اروپا از طریق ترکیه گامی نخواهند برداشت. آن‌ها می‌دانند که روسیه تا چه اندازه تحویل دهنده بزرگ و مهم گاز طبیعی است. من معتقدم که تنشی بروز کرده در مناسباتمان می‌تواند بدون توسل به تحریمات اقتصادی رفع شود زیرا این اقدام جوابگوی منافع دراز مدت دو کشور نیست».

به نظر نومان کورتولماش، طرفین با وجود موقعیت متشنج دیالوگ مشترک را قطع نحواهند کرد. معاون نخست وزیر ترکیه گفت:

حادثه رخ داده در مرز به تنش‌های چشمگیری در مناسبات میان ترکیه و روسیه منجر شد. می‌دانیم که موقعیت متشنجی بین دو طرف قبلاً هم در رابطه با نقض حریم هوایی ترکیه از طرف یک هواپیمای روسی بوجود آمده بود. من یقین دارم که ترکیه و روسیه که همسایه و شریک استراتژیکی هستند و روابط اقتصادی تنگ و سطح بالای بازرگانی آن‌ها را بهم پیوند می‌دهند برای حل هر چه زود تر این مساله و عادی کردن روابط دوجانبه دست به کل اقدام های لازم بزنند. نه ترکیه و نه روسیه از گفت و گو و تعامل دست نخواهند کشید زیرا آن‌ها جوابگوی منافع درازمدت هر دو کشور می باشند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала