سخنرانی رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

© Sputnik / Андрей Стенин /  مراجعه به بانک تصاویر علاءالدین بروجردی
علاءالدین بروجردی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنرانی رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست امروز شورای مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی.

جناب آقای ناریشکین
رئیس محترم دومای دولتی روسیه
دبیرکل محترم، خانم ها ، آقایان و حضار محترم
در ابتدا مایلم مراتب تشکر خود را از میزبانی دولت روسیه و بالاخص جناب آقای ناریشکین رئیس محترم دومای دولتی فدراسیون روسیه در برگزاری این نشست مهم ابراز نموده و انتخاب جنابعالی را به ریاست سازمان و خرسندی خود را از حضور در جمع همکاران پارلمانی کشورهای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به عنوان مهمان مورد تاکید قرار دهم
همچنین مایلم مراتب تاسف و تاثر عمیق خود را از حادثه تروریستی سقوط هواپیمای مسافربری روسیه درماه گذشته بر فراز صحرای سینا به دولت و ملت روسیه بالاخص خانواده های قربانیان ابراز نموده آنرا قویا محکوم نمایم. جا دارد به حادثه تاسف بار هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو روسیه نیز اشاره کرده و کشتن خلبان آن درحال فرود آمدن با چتر نجات را که مغایر بدیهی ترین اصول انسانی است محکوم نموده و به خانواده وی تسلیت بگویم.
خانم ها و آقایان و حضار محترم
امنیت در شرایط کنونی جهان به مقوله ای بسیار پیچیده تبدیل شده و با توسعه و پیشرفت جامعه بشری ابعاد بسیار گسترده تری بخود گرفته است. در همین راستا تهدیدات امنیتی برای کشورها و ملتها نیز دستخوش تغییر و تحول شده و طیف وسیعی را شامل شده است که از جمله مهمترین آنها می توان به تهدیدات تروریستی ، سایبری ، زیست محیطی و… اشاره کرد
متاسفانه تهدیدات امنیتی متناسب با پیشرفت جامعه بشری پیشرفت کرده و با گسترش ارتباطات و کوچک شدن جهان شاهد جابجایی سریع و تغییر شکل آنها و خارج شدن آنها از حدود مرزها و حتی بعضا محدودیتهای مربوط به زمان و مکان شده است.
به عنوان نمونه شاهدیم که چکونه حادثه تروریستی مبهم یازده سپتامبر و پاسخ و واکنش متقابل دولت آمریکا موج جدیدی از بی نظمی را در نظام بین الملل وبالاخص در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد. بعد از این حادثه آمریکا تلاش کرد تا به بهانه مبارزه با تروریسم و با استفاده از شرایط بوجود آمده ، نظم نوین مبتنی برنظام تک قطبی را با حمله به افغانستان و عراق درجهان پایه ریزی نماید اما این روش و رویکرد نه تنها منجر به ارتقاء و افزایش سطح امنیت ملتها و کشورها نشد بلکه باعث شکل گیری و بروز و ظهور نوعی بی نظمی نوین و انتشار ویروس تروریسم به سایر کشورها و مناطق مختلف جهان بالاخص خاورمیانه و شمال آفریقا گردید.
آقای رئیس و حضار محترم
برخی قدرتهای جهانی و حامیان منطقه ای آنها در سال های اخیر تلاش کردند تا با سوء استفاده از شرایط و فضای ایجاد شده در رویکردی کاملا دوگانه ، با ایجاد ، تقویت و به اصطلاح مدیرت گروها و سازمانهای تروریستی وافراطی در درون کشورهای مستقل و غیر دوست خود ، امنیت و درنهایت حاکمیت ملی این کشورها را مورد هدف قرار دهند.
اما حوادث و تحولات ماه های اخیر بالاخص افزایش موج مهاجران و پناهندگان به اروپا و غرب و حادثه تروریستی اخیر پاریس نشان داد که این رویکرد راهبرد دوگانه ، نه تنها امنیت کشورهای هدف و مورد نظر برخی قدرتها را تهدید می کند بکله ادامه آن آتشی است که دامان طراحان و مجریان چنین سناریوهای غیرانسانی و غیر اخلاقی را نیز خواهد گرفت. میتوان جبهه النصره و داعش را برای اهداف راهبردی ا یجاد ، سازماندهی و هدایت کرد ولی بدون شک زمانی فراخواهد رسید که دیگر افسار این گروهها و سازمان های تروریستی وافراطی از کنترل و مدیریت طراحان و خالقان آنها خارج شده و به تهدید جدی برای امنیت خود آنها تبدیل خواهد شد.
باید بپذیریم که برخورد دوگانه با تروریسم و افراط گرایی ، تقسیم تروریست ها به تروریست خوب و تروریست بد ، نقض حاکمیت ملی کشورهای مستقل و عضو سازمان ملل متحد ، تلاش برخی قدرت های غربی و متحدان آنها برای استفاده از سازمان های تروریستی و گروه های تکفیری و افراطی نظیر داعش ، تامین مالی و تجهیز تسلیحاتی و لجستیکی آنها و دامن زدن به جنگهای نیابتی برای سرنگون ساختن دولتهای مستقل که از بزرگترین تهدیدات امنیتی در نظام بین الملل و کشورها در نقاط مختلف جهان است.
درشرایط کنونی تهدیدات ناشی از تروریسم کور و خشن ، افراط گرایی ، جنایات سازمان یافته و تفکرات تکفیری همانند ویروسی مخرب و خطرناک صلح و امنیت جهانی را با چالش جدی مواجه کرده است.
دراین میان علاوه بر کشوهای خاورمیانه و شمال آفریقا، کشورهای آسیای میانه و فققاز نیز بدلیل برخورداری از موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک ، منابع غنی زیر زمینی ، ساختار چند فرهنگی و تنوع قومی ومذهبی در معرض جدی چنین تهدیدات امنیتی قرار دارند.
از طرفی مبارزه و مقابله با تروریسم ، افراط گرایی و خشونت بدلیل پیچیدگی و ظرافت این پدیده نیازمند اتخاذ تدابیر و تصمیمات سنجیده ، دقیق ، راهبردی و عقلانی است. در این راستا سازمان پیمان امنیت دسته جمعی بعنوان یک ساختار و تشکیلات امنیت زا در این منطقه مهم واستراتژیک از جهان می تواند از یک نقش سازنده و بسیار مثبت و ارزنده ای برخوردار باشد. این سازمان و نهاد امنیتی منطقه ای می تواند و می باید راههای مقابله با آنها را شناسیایی و اجرا نماید.
مجددا تاکید می کنم که جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور قربانی تروریسم آماده است تا از تمام ظرفیت های پارلمانی برای همکاری با کشورها ، نهادها و مجامع منطقه ای و بین المللی ازجمله سازمان پیمان امنیت دسته جمعی که واقعا قصد مقابله ومبارزه با پدیده شوم را دارند، استفاده نماید. همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابله با تروریسم و داعش می تواند نمونه و الگویی از همکاری میان این کشور و سایر کشورهای منطقه از جمله اعضا سازمان پیمان امنیت دسته جمعی باشد. جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با گسترش مناسبات خود با تمام کشورهای منطقه و تعامل و رایزنی سازنده ، گامهای عملی و موثری را برای افزایش ضریب ثبات و امنیت منطقه برداشته و در این راستا سطح همکاری های امنیتی و تبادل اطلاعات با این کشورها را افزایش دهد.
در خاتمه ذکر این نکته را ضروری می دانم که اگر امروز با دهها هزار تروریستی که از دهها کشور جهان به سوریه وعراق رفته اند، نجنگیم ، فردا باید در داخل مرزهای خود با آنها مبارزه و مقابله کنیم و هزینه های بسیار بیشتری را بپردازیم.
با سپاس از توجه شما و تشکر از ریاست محترم اجلاس

قابل ذکر است دراین نشست علاوه بر كشورهاي عضو (روسيه، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، ارمنستان و تاجيكستان ،) رييس لويي جرگه افغانستان و نماينده صربستان، به عنوان عضو ناظر مجمع پارلماني سازمان امنيت دسته جمعي و رييس مجلس پاكستان و ایران به عنوان مهمان وىژه شركت داشتند در اين نشست برخي دستوركارهاي مجمع پارلماني بررسي و توسط اعضا تصويب شد
اقاي ناريشكين هم مجددا براي سه سال ديگر به عنوان رييس مجمع پارلماني سازمان پيمان امنيت دسته جمعي انتخاب گردید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала