گزارش و تحلیل

از دینامیت تا جایزه

© AP Photo / Fernando Vergaraمدال نوبل
مدال نوبل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان و نویسندگان روس 18 بار جایزه نوبل را دریافت کردند .

جایزه نوبل یکی از معتبرترین جوایز بین المللی باقی می ماند.  هر سال آن را در ازای  عالی ترین پژوهش های علمی ،  کشفیات انقلابی  و اختراعات  و  ادای سهم در زندگی فرهنگی  و  توسعه اجتماعی  اعطا می کنند.  هر بار در رابطه با بعضی از برندگان این جایزه  بحث های زیادی در می گیرد.

آلبرت نوبل،  شیمیدان ومهندس ، مخترع دینامیت، پس از مرگ  ثروت هنگفت و وصیتنامه ای  از خود بر جا گذاشت  که در آن آمده بود: «  تمام دارایی منقول و غیر منقول من باید توسط مجریان دستورات قید شده در  وصیتنامه من  بصورت وجه نقد در بانک مطمئنی پس انداز شود و در آمد از آن به بنیادی تعلق بگیرد که هر سال  جایزه  به کسانی اعطا کند که طی  سال  سهم  خاصی  به نفع بشریت ادا کرده اند».  در وصیتنامه از  5 رشته نام برده شده بود:  فیزیک، شیمی ،  فیزیولوژی و طب ، ادبیات  و « سهم خاص در  همبستگی ملل ،  از بین بردن برده داری  و یا  کاهش شمار  ارتش  های موجود  و  کمک به برگزاری  کنگره های صلح».  در این فهرست  از رشته اقتصاد نام برده نشده است.   بانک دولتی  سوئد  — جایزه نوبل-اواخر دهه 1960  قرن گذشته  تأسیس شد.  در سال 1968 به افتخار  300 — مین سالگرد  بانک دولتی  سوئد   مبلغ هنگفتی به بنیاد  نوبل منتقل شد  تا  یک جایزه دیگر را تأسیس کند —  ویژه علم اقتصاد.

گئورگی مالینتسکی  رئیس  انستیتوی  ریاضیات کاربردی  به نام « گِلدیش»  آکادمی علوم روسیه در این خصوص گفت:  جایزه نوبل یک جایزه عالی است و در رشته فیزیک از اعتبار زیادی برخوردار است.  کاپیتس، اینشتین، پلانک و  بسیاری دیگر از فیزیکدانان معروف این جایزه را دریافت کردند.  این جایزه  بزرگی برای  متخصصان بیولوژی است.  این جایزه به اوتسون و کریک اعطا شد.  این جایزه  در ازای کشفیات در رشته ساخت  اعضای  مصنوعی بدن اعطا شد.  این جایزه بزرگی برای اقتصاددانان است — جایزه  اعطا شده به کونتورویچ.

 برای نخستین بار در سال 1904 جایزه نبل به دانشمند روس اعطا شد.  رویهرفته 18 بار  دانشمندان و  نویسندگان (شوروی و روسیه)  با حساب  جایزه در رشته اقتصاد، جایزه نوبل را دریافت کردند. مقدار جایزه نقدی هر سال تغییر می کند: در سال 2007  به یک و نیم میلیون دلار  افزایش یافت  و در سه سال اخیر کاهش  یافته است. در سال جاری 950 هزار دلار  پرداخت شد.  اما این نکته باعث کاهش اهمیت  و ارزش این جایزه نمی شود.

الکساندر کونکوف  کارشناس سیاسی در این خصوص گفت: جایزه نوبل معروف ترین جایزه  در جهان است  که با  دستاوردهای بزرگ در رشته علم مرتبط است.  دستاوردهای علمی که این جایزه به آنها تعلق می گیرد  عالی ترین سطحی  است که   اکثر دانشمندان و متخصصان   سعی می کنند با کار در این عرصه ها  به آن برسند. این جایزه به کشفیات و اختراعات و دستاوردهای علمی تعلق می گیرد. از این نظر  آنها  بازتاب دهنده  جریانات علمی ، فرایندها و روندهای علمی  در جهان  و  درک  جامعه علمی  از آن است که   علم در چه جهتی پیش می رود.

جنبه علمی  این جایزه  هیچگونه  بحثی  برنمی انگیزد، اما  در رشته ادبیات  و صلح  هر سال  موضوع بحث های و طولانی و حتی جنجال های  شدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала