گزارش و تحلیل

روسیه دلیل مراجعه به دادگاه بین‌المللی در مورد ترکیه را پیدا کرده است

© Sputnik / Dmitriy Vinogradovروسیه دلیل مراجعه به دادگاه بین‌المللی در مورد ترکیه را پیدا کرده است
روسیه دلیل مراجعه به دادگاه بین‌المللی در مورد ترکیه را پیدا کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسماعیل حقی پکین رئیس سابق دپارتمان اطلاعات ترکیه در مصاحبه با «اسپوتنبک» تأکید کرد که هواپیمای روسی نیات خصمانه نسبت به ترکیه را نشان نداده بود.

به گفته پکین «تعداد ترکمن های ساکن ناحیه «باییربوجاک» بسیار اندک است و از 2 درصد تجاوز نمی کند. اکثر اهالی آن تروریست های اویغور و چچنی هستند. سرنگونی هواپیما اشتباه بزرگی بود. این هواپیما در حال عملیات ضد تروریستی بود و در حکم خطر علیه ترکیه نبود و رفتار خصمانه از خود نشان نمی داد».

اسماعیل حقی پکین متذکر شدکه روسیه برای مراجعه به دادگاه بین‌المللی لاهه علیه ترکیه می‌تواند از اطلاعات در باره فروش نفت داعش از طریق خاک ترکیه استفاده کند. او گفت: «آمریکا صاحب اطلاعات در باره فعالیت‌های ترکیه در منطقه است. روسیه نیز این اطلاع را در دست دارد که چه کسانی در ترکیه به داعش نفت می فروشند و نفت کجا تحویل می‌شود و غیره. شاید آمریکا به تاکتیک شانتاژ متوسل شود و پوتین به ترکیه اینطور خواهد گفت: «اگر شما این‌جوری رفتار می‌کنید بفرمایید تعریف کنید که نفت استخراجی بوسیله داعشی ها به چه ترتیبی از خاک شما منتقل شده و پول این تحویل ها به کی‌ها داده می شود». «فردا یا امروز ترکیه را ممکن است به دادگاه بین‌المللی لاهه بکشند و اگر اینطور شود وضع آن واقعاً دشوار خواهد شد».

سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه - اسپوتنیک ایران
سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه
 پکین ضمن دادن پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است که آنکارا در باره این تحویلات خبری نداشته گفت: «به احتمال قوی نفت داعش از خطوط نفت رسانی ما عبور داده می شود. بخشی از آن بوسیله تانکر ها حمل می‌شود و بعد تصفیه می شود. کل نقاط عبور دادن نفت جهادیون خوب معلوم است. در ترکیه سازمانی بنام MASAK — شورای رسیدگی به جنایات مالی هست که در باره چگونگی تحویل نفت و طرق پول‌های حاصله از فروش آن و گیرندگان و نحوه شست و شو پول‌ها داده‌های مفصل دارد. ولی با چشمان بسته می‌گویند که «ما پول لازم داریم».

به عقیده پکین جواب روسیه به این حادثه ممکن است بسیار سخت باشد: «کافی است مجازات گرجستان از طرف روسیه در 2008 و تحریمات ضد اوکراینی را به یاد بیاوریم. روسیه در جواب به تشدید فعالیت‌های ناتو موشک های «اسکندر» را در بالتیک مستقر کرد. باید دانست که پوتانسیل روسیه در این رشته بسیار نبرومند است».

این صاحبنظر خاطرنشان کرد که در حال حاضر روند دوری ترکیه از منطقه رخ می‌دهد و پیامد های این فرایند می‌توانند خیلی منفی باشند. اسماعیل حقی پکین رئیس سابق دپارتمان اطلاعات ترکیه گفت: «پس از عقد چندی پیش توافقنامه در باره پایگاه های نظامی، ترکیه دارد مواضع خود را از دست می‌دهد و از آن فاصله گرفته و آهسته آهسته به آمریکا نزدیک می شود. ترکیه از ایران، سوریه و عراق دور شده و هر چه محکم تر در مدار نفوذ واشنگتن قرار می گیرد. حوادث یکی پس از دیگری به وقوع می پیوندند. ابتدا تصمیمگیری در باره افتتاح پایگاه اینجرلیک برای هواپیما های آمریکا. قبل از اعلام آن، وقوع عمل تروریستی در سوروچ. پس از اعلام افتتاح پایگاه، انفجار در آنکارا. و بعد یک روز قبل از گشایش دیدار سران در آنتالیا و آمدن باراک اوباما ترکیه پروژه چند میلیاردی خرید سامانه های چینی پدافند هوایی را فسخ کرد. قرار بود سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و ژنرال پال سلوا معاون کمیته متحده روسای ستاد های نیروی هوایی آمریکا وارد ترکیه شوند. حالا خادثه سرنگونی هواپیما در مرز سوریه رخ داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала