امکان شکل گیری هاب گازی در ایران به عنوان مرجعی برای قیمت گذاری گاز در منطقه

© Sputnik / Stringerامکان شکل گیری هاب گازی در ایران به عنوان مرجعی برای قیمت گذاری گاز در منطقه
امکان شکل گیری هاب گازی در ایران به عنوان مرجعی برای قیمت گذاری گاز در منطقه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زنگنه: ایران قطب گازی منطقه می شود ومسکو شریک راهبردی تهران است.

بیژن زنگنه امروز(دوشنبه) پس از برگزاری نشست دوجانبه با آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تاسیس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در ٢٩ اردیبهشت ماه سال ١٣٨٠ به ابتکار ایران در تهران، اظهار داشت: کمتر از ١٥ سال از عمر این مجمع می گذرد و حضور ٩ رئیس دولت در سومین اجلاس جی.ئی.سی.اف در کشورمان، نشانگر اراده اعضا برای همگرایی در زمینه گاز است.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این مجمع از نظر کارشناسی در زمینه های مختلف از جمله بازار گاز، مدل عرضه و تقاضای این بازار، برآورد قیمت گاز، تبادل و جمع بندی اطلاعات در حال رسیدن به بلوغ است و اکنون به مهمترین نهاد بازیگر گاز در عرصه بین المللی تبدیل شده است.
زنگنه، نشستهای برگزار شده را موفق ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر این که استقبال سران کشورها برای حضور در این اجلاس نشانگر اراده آنها در مسیر همگرایی است، نشستهای دوجانبه و چندجانبه برگزار شده نیز نتایج مطلوبی دربر داشت.
وزیر نفت افزود: ایران می تواند به هاب (قطب) گازی در منطقه بدل شود و امکان شکل گیری هاب گازی در ایران به عنوان مرجعی برای قیمت گذاری گاز در منطقه وجود دارد، اما این کار علاوه بر آنکه به زمان زیادی نیاز دارد، مقدمات نرم افزاری و مغزافزاری بسیاری نیز می طلبد.
به گفته زنگنه، شرط اصلی شکل گیری چنین هابی، حرکت بازار گاز به سمت قراردادهای کوتاه مدت و تک محموله ای است، زیرا در قراردادهای بلندمدت با توجه به فرمول تعیین شده در قرارداد، امکان تغییر مستمر قیمت وجود ندارد.
وی گفت: شرکت کنندگان این مجمع نشستهای دو و چندجانبه داشته اند و چنانچه هاب گازی ایجاد شود ، تشکیل بورس گازی نیز معنا پیدا می کند.
وزیر نفت افزود: روسها برای حضور در کنفرانس تهران و آگاهی از مدل جدید قراردادی و پروژه های نفت و گاز ایران ابراز علاقه کرده اند و تهران نیز اعلام کرده که به روسیه به عنوان شریکی بلندمدت و راهبردی برای همه دوران ها می نگرد.
به گفته زنگنه ، طی ماه های اخیر شرکت های روس برای ارتباط با کشورمان فعال شده اند و ایران نیز به این شرکت ها اعلام کرده که برای هرگونه فعالیت اعم از فروش خدمات و کالاها و تجهیزات باید با شرکت های ایرانی همکاری کنند و شریک ایرانی داشته باشند.
وزیر نفت اضافه کرد: فهرستی از کالاهای مورد نیاز خود را به شرکتهای روس اعلام کرده ایم و آنها نیز در حال مذاکره با شرکتهای ایرانی در حوزه ساخت تجهیزات و تامین برخی نیازهای بالادستی صنعت نفت ایران هستند.
وی گفت: زمینه های همکاری در حوزه سواپ نفت و گاز میان دو کشور وجود دارد که در این مورد نیز در نشست دو جانبه با وزیر انرژی روسیه مذاکراتی انجام شد.
زنگنه ،مذاکرات دوطرف حول محور بازار جهانی نفت و گاز را خاطرنشان ساخت و افزود: ایران و روسیه در این زمینه مواضع نزدیکی دارند.
وی نسبت به آینده مستحکم روابط پایدار ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز ابراز خوشبینی کرد و اظهار داشت: شرکت های روس برای سرمایه گذاری در ذخیره سازی زیرزمینی گاز دعوت شده اند و برای این منظور قرار است شرکت گازپروم برای همکاری در این حوزه و دیگر حوزه ها با ایران مذاکراتی داشته باشد.
محکومیت سیاسی کردن بازار گاز
وزیر نفت ایران ضمن تاکید بر ضرورت اجتناب از سیاسی ساختن بازار گاز افزود: بخشی از پیش نویس بیانیه ای که برای اجلاس سران تدوین شده ، بر محکومیت تحریم های فرامرزی و تحریم های یک جانبه علیه صنعت گاز و کشورهای عضو جی ئی سی اف تاکید شده و روسیه نیز از این بخش بیانیه حمایت کرده است.
زنگنه گفت: سیاسی ساختن یعنی این که با استناد به دلایل سیاسی و اراده شخصی، کشوری از دسترسی به تکنولوژی و همکاری با بازار محروم شود و این موضوعی است که همه اعضای جی ئی سی اف آن را محکوم می کنند و با آن مخالفت دارند.
به گفته وزیر نفت، غربی ها و صهیونیست ها معمولا بر این دیدگاه تاکید دارند که سیاسی شدن بازارها از سوی کشورهای تولید کننده نفت صورت می گیرد ، اما واقعیت این است که طی دهه های اخیر، همواره ابرقدرتها بوده اند که فشارهای شدیدی را به دیگر کشورها وارد کرده اند و مصداق بارز آن، ایران، لیبی، عراق و روسیه هستند.
زنگنه همچنین ضمن تشریح برنامه های امروز اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز ، گفت: اجلاس امروز در دو بخش برگزار می شود که بخش نخست بطور عمومی و با حضور اعضا و میهمانان است و بخش دوم با حضور اعضای اصلی و ناظر برگزار خواهد شد.
وی حضور رئیس جمهوری ترکمنستان، دبیر کل اوپک و دبیر کل IEF را به عنوان میهمانان ویژه این اجلاس ذکر کرد و افزود: بخش نخست اجلاس که بطور عمومی برگزار می شود، رئیس جمهوری کشورمان سخنرانی می کنند، سپس گزارش وزارت نفت از روند آماده سازی اسناد برای عرضه به اجلاس سران ارائه خواهد شد و نیز سخنرانی دبیرکل و هریک از سران کشورها به ترتیبی که تعیین شده ، نقطه نظرات خود را ارایه خواهند داد.
وزیر نفت خاطرنشان ساخت: نشست بخش دوم که با حضور اعضای اصلی و ناظر مجمع تشکیل می شود، بیانیه اجلاس نهایی ، به تصویب می رسد و در پایان نیز رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست با رسانه ها شرکت می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала